pacman42 pacman42 skrev:
Ligger det en skarv mot en pigtail så är den med största sannolikhet upprullad (och tejpad) och då är den inte känslig längre.
Tejpad? Har bara i undantagsfall sett en tejpad skarv. Då har det sett för jäkligt ut för övrigt också.
Edit: lägger till en bild för att visa vad jag menar
Öppen elektrisk utrustning med spindelnät och sladdar i oordning, monterad på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
fusion och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tejpad? Har bara i undantagsfall sett en tejpad skarv. Då har det sett för jäkligt ut för övrigt också.
Inte tejpad skarv, tejpad rulle (tre tejpbitar som håller ihop rullen på tre med 120 grader emellan för att man skall ha extra fiber när man svetsar om i andra änden av fibern - dvs i skåpet). Detta har jag sett på rätt många ställen.
 
Riktigt utfört är en fixerad skarvhylsa och sedan slingat i en "slingbox" när man skarvar blåsfiber/mikrokabel/etc till en kontakterad fiber/pigtail.
Men det finns många snabblösningar som också görs, men mindre bra.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan du på ett säkert sett öppna boxen som sitter och ta ett kort? Kan ju vara jobbigt om det i boxen ligger en blåsfiber in från kanalen för en skarv mot en kort pigtail. Skulle det vara så illa så är det i den boxen extra känsligt. Är man försikitig går det så klart att lösa men utan erfarenhet av hur det kan se ut kan det lätt gå illa.
Är det bara en box för att kunna avsluta en patch utifrån så är det inte alls lika känsligt.
Sp mitt tips är att försiktigt öppna kabelkanal coh ev box och ta kort så det blir lättare att se vilken typ av installation det är.
Här är bild ini i fiberdosan och kabelkanalen. Har bara öppnat, inte rört några sladdar eller så
Öppen vägguttag utan lock med synliga kablar och en nätverkskabel ansluten. Oavslutad, exponerad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggdetalj med synlig isolering och vit målad list, gula pluggar inuti en skreva. Strukturen visar på konstruktion och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, inomhustub i kabelkanalen och en hyfsat välgjord upprullning. Lite ömtåligt är det nog. Tejpning för att hålla sakerna på plats under arbetet är att rekommendera.
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
OK, inomhustub i kabelkanalen och en hyfsat välgjord upprullning. Lite ömtåligt är det nog. Tejpning för att hålla sakerna på plats under arbetet är att rekommendera.
Tack för din uppmärksamhet.
Är det eltejp du menar nu?
Dom tåtarna som sticker ut i övre högra hörnet skall också tejpas över ?(de ser ju lite exponerade ut)? Vill ju inte heller komma åt ngt när jag skall skruva ut skruvarna liksom
Och kan/bör tejpen sitta kvar även när jag är klar och sätter på locket när dosan är plats igen eller ska jag ta bort tejpen innan?
 
Nej, det är oanvänd fiber. Den som används är den i plaströret i mitten. Vad jag menade är att du skall tejpa fast slangen i lådan när du tar loss allt och tejpa slangen på väggen nedan du fixar den.
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
Du får inte klämma eller vika slangen, så var försiktig.
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är oanvänd fiber. Den som används är den i plaströret i mitten. Vad jag menade är att du skall tejpa fast slangen i lådan när du tar loss allt och tejpa slangen på väggen nedan du fixar den.
Uppskattar svaren jättemycket, tack! Jag vill ju absolut inte in och pilla om jag inte känner mig säker.
Jag förstår precis det där med tejpen nu iaf :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du får inte klämma eller vika slangen, så var försiktig.
yes bra. Jag hade ju tänkt att flytta med hela boxhöljet när jag flyttar allt ngn dm eller två åt sidan - inte ta ut alla uppvirade sladdar. Men kör det där med tejpningen of course!
 
Tejpning är riskfyllt om du inte till 100% vet vad du gör. Har fixat så att en trasig inkommande blåsfiber lagades åt en bekant där fiberbox hade lossats för tapetsering och där lite handsvett gjorde att fibern fastnade mot handen och .........
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tejpning är riskfyllt om du inte till 100% vet vad du gör. Har fixat så att en trasig inkommande blåsfiber lagades åt en bekant där fiberbox hade lossats för tapetsering och där lite handsvett gjorde att fibern fastnade mot handen och .........
Så även om jag bara lossar skruvarna (som ändå är på väg ut, då väggen är så kass) och sätter på doslocket och SEDAN flyttar den åt sidan (alltså inte behöva tejpa), så finns en risk menar du?
Som jag sagt tidigare, jag vill inte in och göra detta om det inte känns 100%.
Lär mig dock massor av era grymma svar och alla inputs och ju mer svar och feedback som kommer desto lättare att ta beslutet kanske, hehe
 
Du kan lossa skruvarna men rör inget inne i dosan och sätt sedan tillbaka locket. Det jag inte kan se på bilden är hur inkommande fiberslang/duct i kabelkanalen är fixerad inne i dosan.
Om tejpning avser att låsa fiberslangen utvändigt mot dosan är det ok men ingen tejp inne i dosan.
Villapatchen den utgående brukar sitta kvar om du inte drar i den.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Går inte garantera att du inte tar sönder det. Jag hade absolut kunnat tänka mig att flytta det på sätter du tänker, men då har jag gjort många hundra fiberinstallationer. För att flytta på fibern från skruven kan det vara bra att använda ett litet buntband.

Edit: för att få loss vänstra skruven behöver du dessutom lossa mellanstycket
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du kan lossa skruvarna men rör inget inne i dosan och sätt sedan tillbaka locket. Det jag inte kan se på bilden är hur inkommande fiberslang/duct i kabelkanalen är fixerad inne i dosan.
Om tejpning avser att låsa fiberslangen utvändigt mot dosan är det ok men ingen tejp inne i dosan.
Villapatchen den utgående brukar sitta kvar om du inte drar i den.
Hjälper dessa närbilder på fixeringen i dosan? Ett öppet eluttag med synliga ansluta kablar och plastklämmor, delvis genomförd installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen väggdosa med kablar och en nätverkskabelanslutning; elinstallation under arbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En otillsluten optisk fiberkabel och kontakter väntar på installation i en optisk distributionsram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.