Hej
Jag behöver lite hjälp att få några svar från någon kunnig gällande fiberkablar och fiberboxar :)

Jag har precis fått ny säkerhetsdörr installerad i min bostadsrätt och håller för övrigt på att renovera hemma.
Mina fiberkablar går från ingång i tak/vägg-skarven och fiberkablarna (som ligger i en kabelkanal) löper helt lodrätt intill dörrkarmen ner till fiberboxen, totalt ca 2.20 m långt.
Kabelkanalen och fiberboxen låg kloss an till den gamla dörrkarmen och nu när den togs bort inför dörrbytet, såg man hur grymt dåligt skick betongväggen är och den gamla tapeten (som var tapetserad runt kanten) är lös (se bilder)
Jag behöver således fixa detta innan jag själv monterar upp det nya dörrfodret, då det rasar smågrus nu och det behövs stagas upp lite. Tapeten under kabelkanalen är lös (limmet har släppt), så den "hänger ju med" till viss del när jag lyfter lätt på den lösa tapetkanten - så tapetsering på den korta väggen behöver också göras.

Kabelkanalen sitter fast med små skruv och fästkuddar. Boxen bara med skruv. Tyvärr gammal stenhård betongvägg som är omöjligt att borra i med "vanliga verktyg" så jag kommer återanvända de skruvhål som finns.

Jag skall INTE dra om eller flytta kablarna eller fiberboxen, inte byta några kontakter eller liknande (endast frånkoppla sladden från routern). Jag vill bara lossa skruvarna i kabelkanalen och fiberboxen för att låta allting "hänga fritt" (med lite stöd kanske) så jag kommer åt att spackla och sätta ny renoveringstapet bakom för att sedan skruva tillbaka allting exakt som det satt innan. (Se den manipulerade bilden :)

Jag vet att fiberkablar är känsliga och vill försäkra mig om ifall jag kan pilla med detta själv.
Jag antar också att det inte är farligt att titta in i fiberboxen eller på fiberkablarna i kabelkanalen när skall in och lossa skruvarna?
Kan fiberkabeln vid ingången i taket skadas om jag lossar hela kabelkanalen och puttar undan hela klabbet som den manipulerade bilden visar?

Här finns varken klumpiga personer, djur eller barn som skulle kunna tycka det är kul att pilla och trampa på några kablar och boxar som hänger löst. Jag är rätt kreativ så att hitta en lösning för att "stötta" kanalen och boxen (då allt behöver hänga fritt några cm från väggen - antingen utåt eller sidledes) är inga problem.

Men vill ändå försäkra mig om att en lekman kan göra det jag beskriver ovan utan att behöva anlita en fackman.
Frågar man inte, får man inga svar :)

TACK!
Vägguttag, nätverkskabel, grenuttag, sladdar, oavslutad vägg, golvlist, sladdstyrning, delvis skymd enhet med indikatorljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av dörrkarm bredvid ojämn, rå tegelvägg med synligt reparationsförsök eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelkanal med fiberkabel lösgjord, nära tak, med fråga om risk för skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag skulle öppnat kabelkanalen och flyttat fibern lite lätt, tejpat fast den temporärt utan att ha den i kanalen, då slipper du risken att kanalen drar i fibern och du kan joxa med kanalen utan att oroa dig för att fibern ska skadas.
Fibern är tåligare än du tror.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att se hur fibern är kopplad in i boxen. Men gissningsvis kan du inte koppla loss den. Men gör som tidigare skrivits. Öppna kabelkanelen och ta ut fibern. Du kan absolut flytta på den lite grann så länge du inte böjjer den för mycket.
Tänk att du vill inte kröka kabeln mer än om du skulle linda den runt en snusdosa ungefär. Men den går inte sönder av att du tar ur den ur kabelrännan. Bara kör!
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Jag skulle öppnat kabelkanalen och flyttat fibern lite lätt, tejpat fast den temporärt utan att ha den i kanalen, då slipper du risken att kanalen drar i fibern och du kan joxa med kanalen utan att oroa dig för att fibern ska skadas.
Fibern är tåligare än du tror.
Jag skulle också gått på det spåret. Det viktigaste är att aldrig bryta den eller böja kraftigt. Lek kirurg bara och var försiktig så bör det funka. Iofs är det ju läge nu om någonsin att dra en längre patch vidare från uttaget och dölja mediaomvandlaren om du ändå renoverar hallen men det är ju en annan sak.
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
Tack alla för er snabba input. Verkligen jättetacksam!
Eftersom jag då kan ta ur kablarna ur befintlig kabelkanal, vet någon om det finns samma typ av kabelkanal jag har på bilderna i längre längd än 2 m (kan ju passa på att byta till ny fräsch då tänker jag) ? Verkar ju helt omöjligt att hitta. Den nuvarande är ju skarvad 2 dm ovanför fiberboxen och estet som man är, så vore de ju snyggare att slippa skarven :)
 
Det finns skarvar som gör att det blir snyggare.
Om man börjar nerifrån hamnar skarven högt upp där den knappt syns.
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag skulle också gått på det spåret. Det viktigaste är att aldrig bryta den eller böja kraftigt. Lek kirurg bara och var försiktig så bör det funka. Iofs är det ju läge nu om någonsin att dra en längre patch vidare från uttaget och dölja mediaomvandlaren om du ändå renoverar hallen men det är ju en annan sak.
TACK för tipset om dra längre patch. Jag tror ändå jag stannar vid att låta att allt kommer åter på plats som det är nu. Garderoben till höger i bild (utan baksida och exakt lika djup som väggen och med vit dörr) är modifierad för att ställas i det hörnet, så det döljer alla boxar, dosor samt fula elskåpet etc. på väggen. Endast någon 0,5 cm kommer synas av fiberboxen och kabelkanalen efter det :)
 
  • Inredningsprojekt med trähyllor, kabelgenomföring, skyddad golvdel och spacklad dörrkarm under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Det finns skarvar som gör att det blir snyggare.
Om man börjar nerifrån hamnar skarven högt upp där den knappt syns.
Tack, får köra på snygga skarvar istället :)
 
T tergo skrev:
KABELKANAL SJÄLVHÄFTANDE 10X14MM 2,5M VIT (bauhaus.se)
Tack, har ju bara glott på de kabelkanaler som var i hårdplast. Detta var ju ett grymt tips!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Jag hade lagt fibern under dörrfodret jag....
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade lagt fibern under dörrfodret jag....
I och för sig en bra idé. Men nja, då bör man ju isf dölja även första delen från tak ner till dörrkarm samt själva fiberboxen också - så allt ser dolt och enhetligt ut.
Förmodligen medför detta också anlitande av fackman och dyra pengarsh, vilket inte känns helt relevant för mig, iaf inte i dagsläget :)
Då kan jag stå ut med en ny vit kabelkanal som löper längs den nya vita dörrposten, nästan gömd bakom garderoben med vit dörr, som skall stå där i hörnet :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J
M MyCrib skrev:
TACK för tipset om dra längre patch. Jag tror ändå jag stannar vid att låta att allt kommer åter på plats som det är nu. Garderoben till höger i bild (utan baksida och exakt lika djup som väggen och med vit dörr) är modifierad för att ställas i det hörnet, så det döljer alla boxar, dosor samt fula elskåpet etc. på väggen. Endast någon 0,5 cm kommer synas av fiberboxen och kabelkanalen efter det :)
Perfekt ju
 
Kan du på ett säkert sett öppna boxen som sitter och ta ett kort? Kan ju vara jobbigt om det i boxen ligger en blåsfiber in från kanalen för en skarv mot en kort pigtail. Skulle det vara så illa så är det i den boxen extra känsligt. Är man försikitig går det så klart att lösa men utan erfarenhet av hur det kan se ut kan det lätt gå illa.
Är det bara en box för att kunna avsluta en patch utifrån så är det inte alls lika känsligt.
Sp mitt tips är att försiktigt öppna kabelkanal coh ev box och ta kort så det blir lättare att se vilken typ av installation det är.
 
  • Gilla
MyCrib
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan du på ett säkert sett öppna boxen som sitter och ta ett kort? Kan ju vara jobbigt om det i boxen ligger en blåsfiber in från kanalen för en skarv mot en kort pigtail. Skulle det vara så illa så är det i den boxen extra känsligt. Är man försikitig går det så klart att lösa men utan erfarenhet av hur det kan se ut kan det lätt gå illa.
Är det bara en box för att kunna avsluta en patch utifrån så är det inte alls lika känsligt.
Sp mitt tips är att försiktigt öppna kabelkanal coh ev box och ta kort så det blir lättare att se vilken typ av installation det är.
Ligger det en skarv mot en pigtail så är den med största sannolikhet upprullad (och tejpad) och då är den inte känslig längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.