Jag hade samma problem när jag köpte ett hus 2019, fick inte igenom dolt fel och jag argumenterade samma som du att det är i princip omöjligt att kontrollera systemet sommartid och utan att öppna upp systemet. Sutteränghus byggt -78 med enrörssystem och en BVP installerad 2007. Spolade ur systemet tills det mesta av magnetiten var väck (klart vatten). Bytte ut de termostatventiler som ej gick att reparera. Bytte ut ca 40% av alla g:a HT radiatorer (mest källarvåningen) till nya LT radiatorer med större area. Installerade 180 liters volymtank. Använde en rostfri VVB (kanske lite för stor). Bytte ut cirkulationspump i yttre krets. Installerade 2 st magnetfilter. Ett efter volymtanken och ett på den gemensamma returen före VP. Har justerat radiatorerna. På en del har jag termostatventilerna fullt öppna och en del har jag justerat. De nya större LT radiatorerna ströp jag in också för de låg före de mindre radiatorerna i samma slinga (fel sen byggt -78). Fungerar inte bra att köra alla radiatorer fullt öppna i enrörssystem tycker jag, och inte när man har blandat HT- och LT radiatorer. När jag tog över kåken stod VP kurvan på 5 och finjustering +1 grad, diff 5 grader och generellt ojämn värme och rått i huset. Nu kör jag kurvan 4,4-4,5, finjustering 0,8 grader och diff 2,3 grader. Den lägre diffen pga den ökade vattenvolymen. Jag bröt även kurvan vid -5 till +5 grader. Idag har vi hyftsat jämn värme både uppe och nere 21-22 grader i alla väder. Vi (4 pers) ligger på samma eller kanske något bättre kwh än den som den tidigare ägaren (1 pers) angav vid försäljningen. BVP är på 7 kW och den är för liten med dagens tänk för 220 m2 då elpatron kickar in runt -10 grader redan. 2007 tänkte man annorlunda när man dimensionerade. Har nog lagt ned 40K med allt. Notera att man måste ha enrörskoppel när installerar ny LT radiator i enrörssytem.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Randomguy Randomguy skrev:
Vad har du för värmepump? Vid ett-rörsystem blir det svårt att ha termostater som kan begränsa/stoppa flödet. Om ni har en kraftig värmepump på det märks problemet omgående. Det enklaste hade vart att sätta en bypass någonstans på slingan. Bygga om systemet med acktackar med fast kondensering vet jag inte om det är den bästa eller billigaste lösningen
Du har inte förstått hur 1-rörsystem fungerar. Vid varje radiator finns en bypassventil som släpper förbi ca 70% av flödet. Det finns därmed inget behov av någon extra bypass.
 
Tror TS dragit …
 
C claym skrev:
Tror TS dragit …
Fick väl inte det medhåll och dom svaren han trodde han skulle få.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Fick väl inte det medhåll och dom svaren han trodde han skulle få.
Hur många såna trådar finna det nu?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Hur många såna trådar finna det nu?
Väldigt många.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att högtemperatursystem inte fungerar helt bra med värmepump är inte heller oväntat.
Vår villa byggd 1927 har bytt från kol till olja (högtemperatur) till bergvärme (2006). Dubbelpanelsradiatorer på de flesta ställen men också några gamla enkelpanelsradiatorer och så har vi installerat golvvärme i halva källaren, vinterträdgården, hallen och ett litet badrum. Fungerar utmärkt, nere i under 60kWh/m2 per år (och då är nog 1/3 hushållsel och varmvatten). Det gäller dock att justera in radiatorsystemet så att det blir bra flöde i alla slingor och radiatorer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S skon skrev:
Hur undersöker man en sån sak när säljaren inte uppfyller sina skyldigheter.
Säljare har INGA skyldigheter !!!!
Styrs av Jordabalken, som säger att du har en omfattande undersökningsplikt, det finns många domstolsutslag om detta.

https://lagen.nu/1970:994#K4P19S2
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

Vidare vid kommentarerna: https://lagen.nu/1970:994#K4P19S2
Säljaren ansvarar bara för ”dolda fel”, dvs. sådana fel som inte går att upptäcka. I andra stycket erinras om köparens undersökningsplikt och utgångspunkten är vad en genomsnittlig köpare kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning. Om köparen inte är kunnig kan han behöva ta hjälp av en besiktningsman. Enligt Grauers (Fastighetsköp, 2008 s. 214-215) ansvarar köparen ändå för fel som besiktningsmannen missat p.g.a. slarv om en tillräckligt kunnig lekman bort upptäcka det.

Så tyvärr har du inget att hämta på VP, mekaniska delar i värmesystem som är äldre än c:a 10 år.

Här är en lista som Länsförsäkringar har
Tabell med material/installationer och deras livslängd i år för bygnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, säljare har skyldigheter. Det belyser tex det omtalade motorkross fallet. Men det är knappast relevant här, dock är det fel att påstå att säljare inte har några skyldigheter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, säljare har skyldigheter. Det belyser tex det omtalade motorkross fallet. Men det är knappast relevant här, dock är det fel att påstå att säljare inte har några skyldigheter.
OK, men inte är dem stora ... om husköpet går via mäklare .... läs det finstilta ..
Som säljare har man ganska liten skyldighet att upplysa om vad man vet, och INGA skyldigheter vad man inte vet. Det bästa är att uppge, "vet ej" ......, man skall aldrig säga "jag tror att ......" det tas alltid av köparen att så är det.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte stora skyldigheter.
 
Vad är grejen med att enrörssystem inte skulle funka med värmepump? Den här bygden är full med hus från 20-50-talet med sådant värmesystem samt installerade värmepumpar. Mitt hus är byggt 1938 och har ett vattenburet system från 1958. Det värms utan problem av CTC's minsta jordvärmepump vilken vid behov klarar av att ge 50-60 grader i elementen.

Hade man för små element på 60-talet?
 
Under 20-50-talet var det väl vanligast med 2-rörsystem, grova järnrör och stora kamflänsradiatorer?
På 60-talet började man rationalisera så rören blev klenare och kopplade som 1-rörskretsar och man började med tunna släta panelradiatorer för att passa den tidens avskalade stil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Hur många såna trådar finna det nu?
90-talisterna som köper hus nu :)
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du har inte förstått hur 1-rörsystem fungerar. Vid varje radiator finns en bypassventil som släpper förbi ca 70% av flödet. Det finns därmed inget behov av någon extra bypass.
Har TS sagt att det sitter bypassventiler på detta system för det är sällan standard att ha bypassventiler på enrörsystem. Skulle även säga att det är helt frånvarande på system från 60-80tal.

Oavsett om det gör detta är det uppenbart att flödet blir för litet då tom överhettningsskyddet löser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.