Tänd, öppna en dörr ut, tills det tagit sig ordentligt , klart. Se till att veden är torr. Med elpriserna idag, är ved lönsamt och många leverantörer av den säljer innan den är torr. Ved senare än midsommar, har inte hunnit torka ordentligt.
 
  • Gilla
emisun och 1 till
  • Laddar…
Har samma kamin och kan inte ha igång köksfläkten när jag startar elden. Hela rummet rökfylls. Är köksfläkt av så funkar den dock perfekt. Så snart elden tagit sig ordentligt och det brinner fint (cirka 15-20 min) så kan jag slå på köksfläkten igen.
 
E emisun skrev:
Hej!

Vi har fått problem med att kaminen ryker in något fruktansvärt. Vi bor nu andra vintern i huset och hade aldrig detta problem förra vintern. Vi har eldat en hel del i kaminen tidigare utan rök!

Kaminen var installerad när vi flyttade in så exakt årgång är okänd men den finns inte i nuvarande sortiment. Mest lik är
Jøtul F 370 enligt bild nedan. OBS, lånad bild.

Sotaren var hemma hos oss senast i Måndags 7/11 utan något att anmärka på.

Något som har erfarenhet av detta? Skyller man på tung fuktig luft eller kan det vara något uppenbart fel..? :thinking:

Tacksam för alla tips!
Tyar i te läsa igenom alla svar, har upplevt exakt samma problem dock.
Det blir värre ju kallare det är ute.
En lösning är att glänta på ett fönster/ytterdörr vid antändningen.
Men problemet är att den varma röken inte lyckas pressa upp den kalla luften. Nuförtiden startar jag alltid vår brasa med att bränna ett papper eller nåt som jag håller upp mot skorstenen direkt efter jag tänt på (såklart med öppet spjäll uppåt). Då blir det lättare att få fart och övrig rök följer med.

Du kan såklart ha ett annat problem, men det är en gratis lösning att testa!
 
  • Gilla
emisun och 1 till
  • Laddar…
M mvs skrev:
Har samma kamin och kan inte ha igång köksfläkten när jag startar elden. Hela rummet rökfylls. Är köksfläkt av så funkar den dock perfekt. Så snart elden tagit sig ordentligt och det brinner fint (cirka 15-20 min) så kan jag slå på köksfläkten igen.
Precis så är det för mig oxå, måste tajma tändningen så den inte krockar med t ex middagen.
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
Vi hade problem med ett gnistgaller som sotade igen. Satt som ett finmaskigt nät högst upp på skorstenen. Det funkade fint en säsong men andra säsongen var det igensatt och gav väldigt dåligt drag. Hade sotaren ute som inspekterade och han upptäckte det inte utan gav mest min fru instruktion i hur man eldar . Bad sedan installatören att komma och kontrollera och de såg gnistgallret högst upp direkt, klättrade upp och monterade bort det helt och sedan funkar det kanon. Men behöver såklart öppna dörren vid tändning.
 
E emisun skrev:
Hej!

Vi har fått problem med att kaminen ryker in något fruktansvärt. Vi bor nu andra vintern i huset och hade aldrig detta problem förra vintern. Vi har eldat en hel del i kaminen tidigare utan rök!

Kaminen var installerad när vi flyttade in så exakt årgång är okänd men den finns inte i nuvarande sortiment. Mest lik är
Jøtul F 370 enligt bild nedan. OBS, lånad bild.

Sotaren var hemma hos oss senast i Måndags 7/11 utan något att anmärka på.

Något som har erfarenhet av detta? Skyller man på tung fuktig luft eller kan det vara något uppenbart fel..? :thinking:

Tacksam för alla tips!
Jag har haft liknande problem senaste veckan.
Går inte in på mina killgissningar vad det beror på men jag kan dela med mig av lösningen för min del.

Jag lägger in mindre klabbar till storlek men travar dem högre och klyver de översta 2 varven till mindre delar än jag gjorde bara 2-3 veckor sedan, brasan måste ta sig snabbare och accelerera i ett högre tempo för att få drag i skorstenen.

Går tändningen för sakta ser jag tydligt på röken att det börjar rasa från skorstenen, det bildas mängder med kondens på glaset och till slut dör brasan ut.

Väntar jag tills röken skingras sig går det att tända om ovanligt enkelt, min teori är att skorstenen då blivit lite ljummen av de pyrande resterna.
 
  • Gilla
emisun
  • Laddar…
TRJBerg
G Grodan_Boll skrev:
Kallras i skorsten.
Just den här vintern men inte förra?
 
Har också samma kamin.

Titta under kaminen, längst bak undertill brännkammaren finns ett spjäll som ställer om mellan att ta tillluft från rummet eller uteluft genom kanalen i stativet. Om man råkat komma åt den så den hamnat fel vid städning eller nåt och inte har separat tilluft kanal så blir det inte så bra tilluft.

Om du vill veta vad det är för tillverkningsår/modell så ligger det en skylt som sitter fast i en vajer vid det vänstra spjällets handtag.

Det vänstra handtaget ska vara fullt utdraget för max tilluft. Det högra handtaget "startspjäll" ska vara utdraget vid upptändning, jag tycker inte det funkar så bra så jag har dörren öppen någon cm tills brasan tagit sig, har man för stor glipa så ryker det in.

Vädret kan också påverka hur bra drag man får i skorstenen.
 
  • Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Här också jämt dessa problem. Beror mycket på väder och vad det varit för väder. När man senast använt alltså haft i brasa.

Hos mig är det
nr1 ventilation stänger den helt av, en dum frånluftsventilation. Så bara knäppa av!

Men då du verkar ha smartare grejor borde du ha inställningar att du kan göra "övertryck".

Nr2 öppna rätt fönster/dörr. Jag har hos mig märkt att man gör att det ryker änni mera in om man öppnar fel ställen. Fråga mig inte vad det beror på för har inget svar.

Nr3 som kanske är det viktigaste. Förvärm ugnen med t ex en marschall eller en massa värmeljus (gärna 30st+). Ryker inte som ved men ger enorm värme och torkar upp eventuell fukt osv.
 
  • Gilla
emisun
  • Laddar…
Nissens
E Erik321 skrev:
Ta ut någon som injusterar ventilationen på nya pannan. Går säkert på fabriksläget och det brukar vara högt jämt emot det du behöver.
Nu är det ju ingen panna ts har, det är en frånluftvärmepump…
Många har börjat kalla värmepumpar för ”panna”. Lite märkligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju ingen panna ts har, det är en frånluftvärmepump…
Många har börjat kalla värmepumpar för ”panna”. Lite märkligt.


Absolut är det så men i folkmun används ordet panna oftast. Men jättebra input till tråden
 
Troligen har man slarvat med att justera in rätt luftflöde vid byte av VP, vilket inte är helt ovanligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E emisun skrev:
Egentligen bara vid upptändning, får prova ställa upp dörren lite!
Om det bara är när du tänder så är det enligt min sotare vid installation för tre år sedan två saker. Undertryck -öppna fönster/dörr tills det brinner på bra 1-3 minuter. Eller så är det att skorstenen är kall.

om du håller dörren till kaminen 0,5cm öppen och tänder en tänder i glipan viker lågan in mot kaminen eller ut mot rummet?
 
  • Gilla
emisun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.