M Markarbetaren skrev:
Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.

Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
Men varför röstade du då på JÖNSARNA.

Inte fan är en elbil oåtkomlig. Du måste bara prioritera. Jag är definitivt inte rik men att bryta med oljebolagen 2019 var mitt livs smartaste beslut. Många tokförklarade mig då , så jävla skönt nu när dessa jönsar ännu inte fått tummen ur oköpa elbil.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.

Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
fattiga har ju inte råd med en elbil en då fast bidragen
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fattiga har ju inte råd med en elbil en då fast bidragen
Har du jobb?
 
Jag tycker det var oerhört bra att man slopade bidraget för bilar som primärt är för medelklassen och uppåt.
Det finns ingen som helst anledning längre då det ändå är hårt beskatta att köpa en ny bensin eller diesel. Att köra en gammal bil de sista 10k milen är sannolikt väldigt mkt bättre för klimatet än att köpa en ny elbil och skrota den gamla. Det finns ingen incitament helt enkelt att behålla bidraget.
Så bra tajming och äntligen slut på det lilla bidragsfjäsket för medelklassen.
 
  • Gilla
tomson och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men ett par bevingade ord som passar rätt bra in på den blåbruna sörja vi fått till regering: man säger en sak innan valet, och sen efter valet säger man en sak.
Oftare en annan sak som sägs efter valet.....:cool:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.

Jag anser att största hindret är att många som bor i lägenheter har ett helt hopplöst läge med laddning. Om det inte är hyresvärdar som inte tar sitt ansvar eller också är det tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET. Känner många i lägenhet som inget hellre vill än att byta in det äckliga fossilmonstretmot något smartare men tyvärr så bestämmer någon annan om de ska få laddning eller ej. JÄVLIGT TRAGISKT.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fadai och 2 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Har du jobb?
ja

hur ska en undersköterska ha råd med en ny elbil
 
  • Gilla
  • Ledsen
johel572 och 4 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.

Jag anser att största hindret är att många som bor i lägenheter har ett helt hopplöst läge med laddning. Om det inte är hyresvärdar som inte tar sitt ansvar eller också är det tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET. Känner många i lägenhet som inget hellre vill än att byta in det äckliga fossilmonstretmot något smartare men tyvärr så bestämmer någon annan om de ska få laddning eller ej. JÄVLIGT TRAGISKT.
Om det ändå hade varit helt gratis att installera 40 eller 100 laddstolpar och tillhandahålla billig laddning...
 
G guggen skrev:
Om det ändå hade varit helt gratis att installera 40 eller 100 laddstolpar och tillhandahålla billig laddning...
Ingen kräver att det skall vara gratis. En lämplig kostnad per bilägare, precis som jag som villaägare inte fick det gratis.
 
  • Jag är så glad åt min bensindrivna Volvo 740 från 1990, drygt 41000 mil och går som en klocka, dessutom billig att köra och äga, miljövänlig som få och med många mil kvar.
  • Idag fick den vinterhjulen monterade, med tryckluftpickan driven av en eldriven kompressor!
 
  • Gilla
  • Arg
Fadai och 11 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja jag anser INTE att priset är det största problemet att köpa elbil är. Oavsett bidrag eller ej.

Jag anser att största hindret är att många som bor i lägenheter har ett helt hopplöst läge med laddning. Om det inte är hyresvärdar som inte tar sitt ansvar eller också är det tröga " gubbar " i bostadsrättsföreningar som är bromsklossar. DET ÄR DET VERKLIGA PROBLEMET. Känner många i lägenhet som inget hellre vill än att byta in det äckliga fossilmonstretmot något smartare men tyvärr så bestämmer någon annan om de ska få laddning eller ej. JÄVLIGT TRAGISKT.
Jag får inte installera bensin eller dieseltank vid min lgh utan får vid färd med "fossilmonster" fylla på energi vid något som populärt benämns 'mack', det brukar man kunna göra utmed vägen vid en naturlig kisspaus och såvitt jag förstår välkomnar företagen som driver 'mack' såväl bensin, diesel och elbilsägare, stannar man lite längre och går in i butiken blir man ofta en uppskattad lönsam kund för bolaget då det de säljer utomhus generellt har lägre marginaler än det godis, fika och mat de kränger innomhus.
Sällan eller aldrig lockas fossilbilsägare med gratis energipåfyllning medan man handlar, men det är inte ovanligt att man som elbilsägare erbjuds gratisladdning vid köpcentrum eller enskilda affärer utan krav på inköp av andra varor eller tjänster.
 
  • Gilla
marp68 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ja

hur ska en undersköterska ha råd med en ny elbil
Ja har du inte mågon att dela bilen med så förstår jag att det är jobbigt. MEN om du inte har det så borde även en fossilkärra vara besvärlig att ha rullande.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
S regeringen tänkte väl på miljön genom att ge bidrag till elbilar.
M regeringen verkar ju inte ha en tanke om miljön alls med sina åtgärder.
 
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag får inte installera bensin eller dieseltank vid min lgh utan får vid färd med "fossilmonster" fylla på energi vid något som populärt benämns 'mack', det brukar man kunna göra utmed vägen vid en naturlig kisspaus och såvitt jag förstår välkomnar företagen som driver 'mack' såväl bensin, diesel och elbilsägare, stannar man lite längre och går in i butiken blir man ofta en uppskattad lönsam kund för bolaget då det de säljer utomhus generellt har lägre marginaler än det godis, fika och mat de kränger innomhus.
Sällan eller aldrig lockas fossilbilsägare med gratis energipåfyllning medan man handlar, men det är inte ovanligt att man som elbilsägare erbjuds gratisladdning vid köpcentrum eller enskilda affärer utan krav på inköp av andra varor eller tjänster.
Dessa gratisladdningar var vanliga förr men nu är det i princip borta. Men det är riktigt 2019 åkte vi till Spanien och tillbaka utan att betala en ända spänn för strömmen. Nu tar de flesta rejält betalt vid vägladdning

Desto viktigare att boende har tillgång till laddning till självkostnadspris.
 
E Elajomannen skrev:
Ja har du inte mågon att dela bilen med så förstår jag att det är jobbigt. MEN om du inte har det så borde även en fossilkärra vara besvärlig att ha rullande.
jag har råd, men det finns många som inte har det. tror inte du förstår det att säga att alla som har jobb har råd med en helt ny elbil är ju helt fel

en gammal polo kostar inte mycket att hålla rullande och det är vad fattiga har råd med
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.