G Greger_08 skrev:
Japp dom brunröda har ju skapat en 10% inflation…
Fast att sänka priser borde ju minska inflationen. Mycket av inflationen beror ju på höga energipriser, så skulle t.ex. dieselpriset sänkas genom att man struntar i dyra inblandningar så borde det ju få ned inflationen.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Japp dom brunröda har ju skapat en 10% inflation och då kan man inte hålla på och sänka priser, skatter och dela ut bidrag gör man det spär man på inflationen bara.

Men det visste man ju innan valet också men vad ska man göra alla j****la partier står ju bara och ljuger.

Dom rödbruna vet också varför vallöften inte kan införas men det kan dom ju inte erkänna utan dom skriver Jimmie priser när det fortfarande är Sossepriser på soppan.
Det är imponerande att den tidigare regeringen klarat av att öka inflationen ungefär lika mycket i samtliga EU-länder och USA.
 
  • Gilla
  • Haha
Tonka och 39 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast att sänka priser borde ju minska inflationen. Mycket av inflationen beror ju på höga energipriser, så skulle t.ex. dieselpriset sänkas genom att man struntar i dyra inblandningar så borde det ju få ned inflationen.
Givet att samma efterfrågan så borde det minska inflationen tänker jag. Men sänkt pris brukar väl öka efterfrågan och så höjs priserna igen...

Se bara vad som hänt med priserna för att installera solceller nu när efterfrågan har exploderat...
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Det är imponerande att den tidigare regeringen klarat av att öka inflationen ungefär lika mycket i samtliga EU-länder och USA.
Varför ska man vara imponerad ut av att vara lika dålig som alla andra?

Typiskt sosse tänkande alla ska ha det lika bra (dåligt) gäller typ allt från skola till sjukvård..
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Varför ska man vara imponerad ut av att vara lika dålig som alla andra?

Typiskt sosse tänkande alla ska ha det lika bra (dåligt) gäller typ allt från skola till sjukvård..
Vilken chock att den flög över ditt huvud... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 21 till
  • Laddar…
Det lite intressanta är att detta får mig faktiskt att överväga att ta en bensinbil när avtalsperioden på min nuvarande elbil tar slut nästa år.

Priskillnader på runt 120-180tsek mellan en bensinbil och elbil tillsammans med borttagen klimatbonus och kraftigt ökat reseavdrag gör elbilskalkylen rätt mycket mindre förmånlig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det lite intressanta är att detta får mig faktiskt att överväga att ta en bensinbil när avtalsperioden på min nuvarande elbil tar slut nästa år.

Priskillnader på runt 120-180tsek mellan en bensinbil och elbil tillsammans med borttagen klimatbonus och kraftigt ökat reseavdrag gör elbilskalkylen rätt mycket mindre förmånlig.
Privat eller företag? Bonusen var ju mycket lägre för företag så jag kommer nog plocka ut en ny elbil iallafall.
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Det lite intressanta är att detta får mig faktiskt att överväga att ta en bensinbil när avtalsperioden på min nuvarande elbil tar slut nästa år.

Priskillnader på runt 120-180tsek mellan en bensinbil och elbil tillsammans med borttagen klimatbonus och kraftigt ökat reseavdrag gör elbilskalkylen rätt mycket mindre förmånlig.
Tänk bara på att bonus malus finns fortfarande kvar, beroende på bil så kan det påverka din kalkyl rätt bra.
Jag själv får betala 13500kr i skatt de 3 första åren.
Nu visste jag om det och hade kunnat komma billigare undan men ville ha den bilen jag tog med det motorvalet jag gjorde.

Men en kompis mamma hade inte förstått det när hon köpte ny bil (pensionär)
Hon fick sig en hård överraskning även om skatten inte var på samma nivå som mig.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Privat eller företag? Bonusen var ju mycket lägre för företag så jag kommer nog plocka ut en ny elbil iallafall.
Företag så bonusen blir ju runt 50k istället.
Jag har ju inte en traditionell förmånsbil utan en personalbil/bilkontobil där jag betalar bilen via bruttolöneavdrag så inköpspriset spelar en ganska stor roll i kalkylen.

Det kan också bli så att jag struntar i att ta ut en ny bil och köper något billigare begagnat.

Lite synd för jag har vant mig vid eldriften och hur man hanterar nackdelarna.
 
R RalleB skrev:
Tänk bara på att bonus malus finns fortfarande kvar, beroende på bil så kan det påverka din kalkyl rätt bra.
Jag själv får betala 13500kr i skatt de 3 första åren.
Nu visste jag om det och hade kunnat komma billigare undan men ville ha den bilen jag tog med det motorvalet jag gjorde.

Men en kompis mamma hade inte förstått det när hon köpte ny bil (pensionär)
Hon fick sig en hård överraskning även om skatten inte var på samma nivå som mig.
Ja malusen finns kvar och med i min kalkyl. Jag kikar på små pendlarbilar med bensindrift( och i vissa fall mildhybridteknik) så malusen är inte så farligt. Runt 5k om året för de bilar jag kikar på så totalt 15tsek.

Nu kan det fortfarande bli en elbil, kalkylerna ligger väldigt nära varandra, men förut har det varit en "no-brainer".
 
  • Gilla
ladnac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Företag så bonusen blir ju runt 50k istället.
Jag har ju inte en traditionell förmånsbil utan en personalbil/bilkontobil där jag betalar bilen via bruttolöneavdrag så inköpspriset spelar en ganska stor roll i kalkylen.

Det kan också bli så att jag struntar i att ta ut en ny bil och köper något billigare begagnat.

Lite synd för jag har vant mig vid eldriften och hur man hanterar nackdelarna.
Men det är väl "förmånsvärde" på en personalbil också? dvs du kommer få betala mycket mera om du inte tar en miljöbil?
 
G Greger_08 skrev:
Men det är väl "förmånsvärde" på en personalbil också? dvs du kommer få betala mycket mera om du inte tar en miljöbil?
Javisst, men skiljer bara 5-600kr i månaden brutto. Netto blir det 2-300 spänn vid 50% marginalskatt, så inga jättepengar.

Det förmånsgrundande priset för en elbil, d.v.s. när skatteverket dragit av ca. 50% priset, gör att elbilen landar på ungefär samma som bensinbilen som inte får något avdrag alls.
 
M
Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.

Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
 
  • Gilla
HenkeAls och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har inga problem med att man tar bort bonusen, hela bonusmalus var helt fel anser jag. Men att ha kvar malus innebär ju att klyftorna fortsätter att öka. Vi fattiga som inte vänder papper på ett kontor som får bekosta bilen själva så innebär det ju att den redan oåtkomliga elbilen nu är helt utesluten. Och näst sämsta alternativet, en ny fossil bil med scr rening blir fortsatt en utopi med +12,000kr i skatt varje år.

Det mest tragiska är att man röstade på dessa jönsarna!
Ingen som har tänkt på att det viktigaste som
Finns just nu är att få folk att sluta köpa dessa jävla skitbilar med motorer som går på äcklig fossilsmörja. Beklagligt att moroten togs bort.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bangan och 8 till
  • Laddar…
wildeside
F frasen_36 skrev:
Nja...moderaterna hjälpte väl också till under de "gångna åren" mellan 2006 - 2014..
Det va länge sen det va 2014!
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.