Hej!

Vi har fått problem med att kaminen ryker in något fruktansvärt. Vi bor nu andra vintern i huset och hade aldrig detta problem förra vintern. Vi har eldat en hel del i kaminen tidigare utan rök!

Kaminen var installerad när vi flyttade in så exakt årgång är okänd men den finns inte i nuvarande sortiment. Mest lik är
Jøtul F 370 enligt bild nedan. OBS, lånad bild.

Sotaren var hemma hos oss senast i Måndags 7/11 utan något att anmärka på.

Något som har erfarenhet av detta? Skyller man på tung fuktig luft eller kan det vara något uppenbart fel..? :thinking:

Tacksam för alla tips!
 
  • Modernt kök med fristående braskamin, röda stolar, ett runt bord och minimalistisk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E emisun skrev:
Hej!

Vi har fått problem med att kaminen ryker in något fruktansvärt. Vi bor nu andra vintern i huset och hade aldrig detta problem förra vintern. Vi har eldat en hel del i kaminen tidigare utan rök!

Kaminen var installerad när vi flyttade in så exakt årgång är okänd men den finns inte i nuvarande sortiment. Mest lik är
Jøtul F 370 enligt bild nedan. OBS, lånad bild.

Sotaren var hemma hos oss senast i Måndags 7/11 utan något att anmärka på.

Något som har erfarenhet av detta? Skyller man på tung fuktig luft eller kan det vara något uppenbart fel..? :thinking:

Tacksam för alla tips!

Ingen ändring i ventilationen under året eller något spjäll som ändrats på?
 
Davidbagare
Tätat dörrar och fönster sedan förra eldningssäsongen?
 
C Carpetos skrev:
Ingen ändring i ventilationen under året eller något spjäll som ändrats på?
Vi har bytt FLVP i våras, oklart vad som justerades i återcirkuleringen vid installationen :geek:
när jag tänker efter larmade pumpen om filterbyte redan för ett par veckor sen när tillverkaren rekommenderar filterbyte "en gång vartannat år". Filtret var väldigt mörkt, skulle kunna dragit igenom en del sot :thinking:
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Tätat dörrar och fönster sedan förra eldningssäsongen?
Nix, inget sådant
 
E emisun skrev:
Vi har bytt FLVP i våras, oklart vad som justerades i återcirkuleringen vid installationen :geek:
när jag tänker efter larmade pumpen om filterbyte redan för ett par veckor sen när tillverkaren rekommenderar filterbyte "en gång vartannat år". Filtret var väldigt mörkt, skulle kunna dragit igenom en del sot :thinking:
E emisun skrev:
Vi har bytt FLVP i våras, oklart vad som justerades i återcirkuleringen vid installationen :geek:
när jag tänker efter larmade pumpen om filterbyte redan för ett par veckor sen när tillverkaren rekommenderar filterbyte "en gång vartannat år". Filtret var väldigt mörkt, skulle kunna dragit igenom en del sot :thinking:
Har du separat tilluft till kaminen? Kan ju möjligtvis vara så att undertrycket ökat med den nya pumpen.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
C Carpetos skrev:
Har du separat tilluft till kaminen? Kan ju möjligtvis vara så att undertrycket ökat med den nya pumpen.
Min killgissning säger nej, ingen separat tilluft. Är ganska säker på att kaminen ställts dit efter huset var klart och därmed inga kanaler i plattan eller liknande. Enbart skorsten anslutet mot kaminen. Eller är jag helt ute och cyklar nu.. :sweat:
får gå ett varv till och kontrollera friskluftsventilerna
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Då är det garanterat på grund av andra förhållanden efter ändringar i ventilationen so är orsaken till problemen.
 
  • Gilla
Rullle och 1 till
  • Laddar…
Med ny FLVP kan ni ha större flöde och därmed större undertryck i huset vilket stökar till det. Kolla alla friskluftsventiler att de är öppna. Kolla även att kaminspjället är helt öppet, dvs kolla visuellt och med handen så det inte har satt sig.

Prova sen att elda med ett fönster eller dörr på glänt. Om det tar sig bra kan därefter prova att stänga fönstret och kolla hur det går.
 
  • Gilla
Mats-S och 21 till
  • Laddar…
Ta ut någon som injusterar ventilationen på nya pannan. Går säkert på fabriksläget och det brukar vara högt jämt emot det du behöver.
 
E Erik321 skrev:
Ta ut någon som injusterar ventilationen på nya pannan. Går säkert på fabriksläget och det brukar vara högt jämt emot det du behöver.
Justeringen som görs i installationen är inte att lita på?
 
  • Gilla
JoeHam
  • Laddar…
A
Ryker den in hela tiden eller bara vid upptändning? Vi behöver öppna ett fönster eller dörr när vi tänder, sen är det inget problem alls.
 
  • Gilla
Move105 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Prova skrynkla ihop några tidningssidor och tänd på dessa , det kan öppna upp draget i skorstenen
Jag gör alltid det i stugan , när den stått tom en tid ,Innan jag tänder brasan eller vedspisen
 
  • Gilla
S Håkan K och 6 till
  • Laddar…
Skulle säga att det är förändring av ventilationen som orsakar problemen.

Beroende på hur ventilationen har förändrats så kan det
1) bli problem med uppstart av kaminen (oftast)
2) problem även efter uppstart (mer sällan)

Är det problem även efter uppstart har ni fått stort undertryck med ändringen av ventilationen.
Detta behöver ni troligen ta in nån som kan justera till med tanke på att ni har kamin med.
är det "bara" problem med uppstart så kan man göra följande

1) Öppna en dörr alt fönster innan ni tänder
2) öppna spjällen på kaminen det som går
3) Köpa en säck tändved (alt hugga stickor själv)
Ta en - två nävar med tndveden och på med biltemas spisbränsle i riklig mängd
4) Tända och låta en glipa på ca 1-2 cm vara öppen på kamin dörren.

Det kommer att brinna på friskt men inte ha så mycket rök.
Detta gör att det blir ett bra drag genom skorstenen.

Då detta första mini ilägg brunnit en kort stund lägger man in det riktiga fösta ilägget och stänger kamindörren helt.
 
  • Gilla
S Håkan K och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Prova skrynkla ihop några tidningssidor och tänd på dessa , det kan öppna upp draget i skorstenen
Jag gör alltid det i stugan , när den stått tom en tid ,Innan jag tänder brasan eller vedspisen
Tycker inte om att använda tidningsidor ... de ryker och askar alldeles för mycket i förhållande till två nävar tändved/stickor o lite spisbränsle/etanol/t-röd
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.