D Daniel 109 skrev:
Att räkna på aktiv effekt ger definitivt ett rimligt värde.
Absolut inte.
 
Vad ska du räkna på för att uppskatta strömmen då?
 
Jag har inte sett någon LED utan att märkströmmen anges någonstans, men visst, en uppskattning kan man ju alltid göra
Boggis mätning och även beräkning på märkdata visar ju på en faktor på ca 2 i så fall.
 
MultiMan
De flesta billigare LED brukar ha en effektfaktor på 0,5, ibland nere på 0,4. En riktigt dyr och bra lampa med avancerad nätdel kanske runt 0,7-0,8, så den aktiva effekten skiljer sig rejält från den skenbara. Ofta då med en faktor 2 som ovanstående nämner, eftersom många handlar främst på lågt pris.
 
Vi har 3 st armaturer med 2 st LED-lampor i varje. Uppenbarligen påverkar startströmmen någonting. Första åtgärden vore att prova med en annan typ av ljuskälla, helst halogen.

Uppgifter som kan vara bra är
- typ av JFB. Är den gammal?
- ledningslängder.
- andra förbrukare på samma gruppledning.
 
Hej igen!
Jag tror inte att jag har någon hjälp med tidigare kommentarer, för när jag kopplade in en dammsugare i vägguttaget så löste jordfelsbrytaren ut. Likaså med en bordscirkelsåg. Så det har nog inte nåt att göra med svaga strömmar. Jag har kollat allt och allt är rätt inkopplat! Jordfelsbrytaren är inkopplad enligt bilden. Observera att jag bara har en gemensam nolla/jord in till centralen. Elcentral med huvudbrytare, säkringar, jordfelsbrytare, skyddsjord och nollor; elektrisk schemaillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla isolationen mellan jord och nolla. Det är ett typiskt beteende när det är kontakt mellan jord och nolla någon stans i anläggningen.
 
Kan det bero på att inkommande PEN, som sedan gammalt är indragen i centralen, vara för klen alltså för liten area? Den är 2,5 kvadrat.
 
D Daniel 109 skrev:
Kolla isolationen mellan jord och nolla. Det är ett typiskt beteende när det är kontakt mellan jord och nolla någon stans i anläggningen.
Jag har inte nämnt att inkommande ström kommer från centralen inne i huset. Där sitter ingen jordfelsbrytare... än. Kan det ha med saken att göra? Jag tänkte på din kommentar.
 
Nej, min kommentar gäller kontakt mellan jord och nollan efter jordfelsbrytaren. Slå av jordfelsbrytaren och mät om det finns någon kontakt mellan jord och nolla.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Beppeboy Beppeboy skrev:
Hej igen!
Jag tror inte att jag har någon hjälp med tidigare kommentarer, för när jag kopplade in en dammsugare i vägguttaget så löste jordfelsbrytaren ut. Likaså med en bordscirkelsåg. Så det har nog inte nåt att göra med svaga strömmar. Jag har kollat allt och allt är rätt inkopplat! Jordfelsbrytaren är inkopplad enligt bilden. Observera att jag bara har en gemensam nolla/jord in till centralen.
Hej Beppeboy

När du skriver att start av dammsugare löser ut jordfelsbrytare, så har jag vid ett antal tillfällen mött den frågeställningen.

Kombinationen av EMC-filter (med kondensator mellan fas och jord) innebär att en kort transient ström till skyddsjord kan uppstå vid start av tung last (t.ex. en dammsugare). I vissa fall så har denna löst ut jordfelsbrytare.

Jag har skrivit om fenomenet förut.

Två gånger handlade det om EMC-filter sittande i en mikrovågsugn som var anslutet till elnätet men inte i drift.
 
Beppeboy Beppeboy skrev:
Jag tror inte att jag har någon hjälp med tidigare kommentarer, för när jag kopplade in en dammsugare i vägguttaget så löste jordfelsbrytaren ut. Likaså med en bordscirkelsåg. Så det har nog inte nåt att göra med svaga strömmar. Jag har kollat allt och allt är rätt inkopplat! Jordfelsbrytaren är inkopplad enligt bilden. Observera att jag bara har en gemensam nolla/jord in till centralen.
I första inlägget pratar du om belysning. Nu är det ett vägguttag. Är belysningen inkopplad i vägguttaget eller är den inkopplad på samma grupp?

Om du kopplar dammsugaren eller bordcirkelsågen i ett annat vägguttag. Löser jordfelsbrytaren då?

Jag förstår inte riktigt hur helheten ser ut här. Men om jordfelsbrytaren löser vid belastning av gruppen vare sig det är tre lampor, en dammsugare eller en bordcirkelsåg så är det ganska uppenbart att något är fel. När centraler levereras sitter det ofta en bygel mellan jordskena och nollskena. Har du tagit bort den?

Är jordfelsbrytaren nymonterad eller är det bara belysningen du lagt till?

Beppeboy Beppeboy skrev:
Kan det bero på att inkommande PEN, som sedan gammalt är indragen i centralen, vara för klen alltså för liten area? Den är 2,5 kvadrat.
Nej det kan det inte.
 
Lägg upp lite bilder, där vi framförallt ser noll/jordplintar. Men helst även kopplingarna från jordfelsbrytaren till plinten.

Du har en förbindelse mellan jord och nollan någonstans. Det mest uppenbara är i centralen. Men det kan även finnas något annat "fuljordat" uttag. Felet behöver inte vara i det uttag där du kopplart in dig. det kan finnas var som helst i något efter jordfelsbrytaren.

Centralen ifråga, vad mer finns det inkopplat via denna central?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.