H
Snyggt! Varför budget har ni?
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
H Haget skrev:
Snyggt! Varför budget har ni?
Budgeten sprack när materialpriserna gick upp med 100%. Men vi försöker hamna på under 2,5 millar. Vi köper material vartefter, från den som har det vi behöver för stunden, till bäst pris. 90% av materialet köper jag själv.
Gör mycket själva. Hantverkarna jobbar på löpande timme.
Det svåra är att inte ge vika för ”när vi ändå håller på så är det lika bra att göra det ordentligt”-tänket. Det blir lätt några mille till om man tex passar på att lägga golvvärme, bygger badrum, epoxy-golv i garaget, vackra tiljor som golv på plan 2, fönster från Gysinge med draget glas, extra isolering, osv osv.
så det gäller att hålla igen.
Men otroligt svårt. Som tur är har vi inte hur mycket pengar som helst. Det hjälper! ;)
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
H
Förstår, 2,5 är ändå en rejäl jäkla budget för en lada!!!!
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Wow sicket bygge. Ska följas
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
H Haget skrev:
Förstår, 2,5 är ändå en rejäl jäkla budget för en lada!!!!
Verkligen. :sweat:
 
Dags att klä väggarna lite snabbt inför höststormarna. Jag hade inte ens hört talas om utegips tidigare. Men konstruktören ritade in det. Säkert klokt eftersom byggnaden blir så hög. Dels styvar den upp färdiga konstruktionen, och vindduken skulle kanske få det tufft om det blåser på rejält någon natt innan panelen kommit på plats.
 
  • Byggnad under konstruktion med träram och presenningsskydd, omgiven av vegetation, mulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme för byggnad under konstruktion, täckt delvis med presenning, byggmaterial synligt, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Känns mkt robustare att sätta skivor än duk.
Jag personligen är väldigt förtjust i Hunton vindtät som jag använde till vårat bygge!
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Känns mkt robustare att sätta skivor än duk.
Jag personligen är väldigt förtjust i Hunton vindtät som jag använde till vårat bygge!
Ännu en produkt jag inte visste fanns haha. Men håller med! Trevlig! Den hade passat bättre in i ladan än död gips dessutom. Inte för att jag kommer att kunna veta vad som finns där innanför väggarna när allt är klart, men ändå haha. Kanske brandskydd talar för gipsets fördel.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Hunton vindtät är vanlig asfaltsboard som har använts i minst 60 år.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hunton vindtät är vanlig asfaltsboard som har använts i minst 60 år.
Väl beprövad mao
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Panel, och fönster, hamnar på plats. Börjar få en liten aning om hur det kommer att bli när allt är klart. Känns bra. Var väldigt orolig för hur det skulle se ut att använda fönster vridna 90 grader, för våning två. Men vi ser redan nu att det inte kommer störa. I alla fall inte oss och det är ju huvudsaken.

Visa från tidigare bygge så kör vi nu panel i 3 bredder, som blandas slumpvis. Kör man bara 2 bredder och varannan, så ser ögat genast mönstret, och känslan blir inte riktigt rätt.
 
  • Renovering av rödfärgat hus, byggnadsställning, plastöverdrag, fönster, byggmaterial på marken, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Frågan om lador ska ha lockläkt eller bara panel har vi stött och blött här hemma. Min gissning är att lador som bara skulle torka hö och förvara grejer var enklast och där ville man nog ha god ventilation. Men hade man kreatur där inne så kunde man nog kosta på sig lite lockläkt.
Vi hade redan lockläkt på lilla gamla ladan från 1800, så det blev ganska enkelt beslut ändå.
 
  • Gilla
ErikAlbin och 2 till
  • Laddar…
Så har vi den stora frågan kring hur mycket vitt man ska ha. Planja har dessa före/efter bilder på en stuga. Där tycker jag faktiskt att det var finare före, med vita knutar. Men vår lada blir så stor, så vita knutar kanske gör den för dominerande. Troligen börjar vi med mycket rött, så kan vi lägga till vitt senare om vi ångrar oss.
 
  • Ett traditionellt rött svenskt trähus med vita knutar och plåttak i naturmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött svenskt trähus, vita knutar, plåttak, grönska, klart väder, cykel, traditionell svensk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Helt rätt att blanda bredderna, men vill ni få mera liv i fasaden så klyv ribbor gärna (för hand) med olika storlekar så blir det toppresultat. Samt eventuella vattbrädor eller överstycken ovanför fönster som går över fodren. Istället för plåt som inte går ihop med utseendet för övrigt.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Det där med klyvda ribbor låter spännande. Har du någon bild på hur det kan se ut när det är klar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.