K kortis skrev:
Och energislukande storföretag får hundratals miljoner i energibidrag fast de har fasta avtal medan redan låginkomsttagare med hyresrätt får några hundralappar.
Sällan har löften svikits så fort
Så de som betalat försäkringspremien som fastavtal innebär ska straffas. Men om man struntar i försäkringen så ska staten rycka in om något händer. Det låter inte vettigt.
Dessutom är det nog endel av dessa avtal som löper ut nu. Stödet är inte ett retroaktivt stöd för förra året.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så de som betalat försäkringspremien som fastavtal innebär ska straffas. Men om man struntar i försäkringen så ska staten rycka in om något händer. Det låter inte vettigt.
Dessutom är det nog endel av dessa avtal som löper ut nu. Stödet är inte ett retroaktivt stöd för förra året.
Nu är det väl så att just bidrag är ett bidrag när någon behöver hjälp inte för att ge aktieägarna mer pengar.
Jag vet att bidragsivrarna M gärna ger bort våra skattepengar till storföretag men jag tycker det är förskräckligt. Skicka gärna ett bidrag om ni vill.
 
Så man ska få bidrag om man tar stora risker, men inte annars? Jag håller inte med.
 
D Daniel 109 skrev:
Så man ska få bidrag om man tar stora risker, men inte annars? Jag håller inte med.
Så den sköter sig och arbetar tjänar stora pengar ska oxå ha bostadstillägg tycker du, det är konsekvenstänk.
 
K kortis skrev:
Så den sköter sig och arbetar tjänar stora pengar ska oxå ha bostadstillägg tycker du, det är konsekvenstänk.
Nej, det är inte motsvarande sak.
Men du ska inte få statliga pengar om huset brinner ner och du struntat i husförsäkring.
Du ska inte få mer statliga pengar för att tar större risk.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
G
K kortis skrev:
Så den sköter sig och arbetar tjänar stora pengar ska oxå ha bostadstillägg tycker du, det är konsekvenstänk.
Varför behöver så många bostadstillägg över huvud taget? Då är det väl ett systemfel och det borde åtgärdas i stället.
Sen kan man ju fråga sig om de som sköter sig, inte tar för stora risker och betalar sin bostad själv tycker det är en bra ide att betala till de som misskött sin ekonomi. Jag säger inte att vi inte ska ha "skyddsnät" men att närmare 300000 personer får i snitt 3000kr/månad av någon annan är väl inge bra?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och energislukande storföretag får hundratals miljoner i energibidrag fast de har fasta avtal medan redan låginkomsttagare med hyresrätt får några hundralappar.
Sällan har löften svikits så fort
Över en miljard till 3 enstaka bolag: https://www.metal-supply.se/article...hundratals_miljoner_i_stod_trots_laga_elavtal
Visst är det bra med enkla regler och lite administration, men lika gärna som att betala ut till alla så kunde man ju sätta ett pristak för de som betalat mest. Antalet kwh måste ju samlas in för varje enskild kund och elbolagen kunde ju åläggas att räkna fram hur mkt varje kund ska få tillbaka utifrån volym och pris.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Antalet kwh måste ju samlas in för varje enskild kund och elbolagen kunde ju åläggas att räkna fram hur mkt varje kund ska få tillbaka utifrån volym och pris.
Det blir ju betydligt enklare att samla in förbrukningen, den vet nätbolaget. Priset vet dom inte, då måste man också kontakta alla elbolag och reda ut vad varje enskild abonnent haft för avtal och till vilket pris under hela perioden. Många (likt mig) har haft två olika leverantörer under perioden till två helt olika pris.
Detta blir en enorm apparat att administrera.
 
D Dilato skrev:
Det blir ju betydligt enklare att samla in förbrukningen, den vet nätbolaget. Priset vet dom inte, då måste man också kontakta alla elbolag och reda ut vad varje enskild abonnent haft för avtal och till vilket pris under hela perioden. Många (likt mig) har haft två olika leverantörer under perioden till två helt olika pris.
Detta blir en enorm apparat att administrera.
Vi får vara glada och tacksamma att det ännu inte skapats en ny statlig myndighet för insamling av medborgarnas historiska elförbrukning för att kunna betala ut bidrag till den nuvarande elförbrukningen;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamn 3 är bortkopplad från elnätet på grund av ett turbinfel,
 
D Dilato skrev:
Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamn 3 är bortkopplad från elnätet på grund av ett turbinfel,
Nu fattar jag vad folk menar när dom säger "slumpkraft"...:thinking:
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Stickan56 och 6 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Nu fattar jag vad folk menar när dom säger "slumpkraft"...:thinking:
Kolla på hur stor andel av installerad kapacitet som kärnkraften levererar nu. Sedan jämför du det med sol och vindkraft. Nu är det dessutom mitt på dagen borde ju solkraften ligga bra till….
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kolla på hur stor andel av installerad kapacitet som kärnkraften levererar nu. Sedan jämför du det med sol och vindkraft. Nu är det dessutom mitt på dagen borde ju solkraften ligga bra till….
Ja? Jag menade det lite som ett skämt, men med lite allvar. Solkraft har vi ju rätt lite installerat, så den märks knappt i statistiken, men vad gäller vinden så är det ju bra att vi har den en sån här gång.


Edit: Och särskilt tacksam är jag för vattenkraften.
 
Redigerat:
A
Hoppas alla som klagar härinne inte röstat på S+V+MP+C. Då har ni aktivt röstat för de höga elpriserna och borde betala utan gnäll!
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ja? Jag menade det lite som ett skämt, men med lite allvar. Solkraft har vi ju rätt lite installerat, så den märks knappt i statistiken, men vad gäller vinden så är det ju bra att vi har den en sån här gång.
Jo, och ännu bättre vore det förstås om vi haft mer planerbar baskraft... Man saknar ju en ny O4
R4 och 5 och reaktorer i Barsebäck när sånt händer.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.