A
S skon skrev:
Inte ens när säljarna döljer att värmesystemet är defekt och att fastigheten inte kan upprätthålla beboliga temperaturer? Har även fått fatt på en av ägarnas vänner som påstår att



Har inte skrivit på några friskrivningsklausuler, Använde det som ett argument vid mitt första bud (för att slippa budgivning) säljarna var inte intresserade av något sådant.

Storyn är den att det bodde ett par här som var sambos (inte gifta), huset var skriven på tjejen och när hon gick bort 2008 så ärvde ungarna huset, Farsan bodde kvar i några och och blev dement och flyttade in på hemmet, då sålde ungarna fastigheten utan hans vetskap. Är lite sugen på och gå in på hemmet och höra med honom då han förfarande är vid liv.
Sedan 08 har det genomförts minst 5 åtgärder på värmeanläggningen, bla byte av slangpaket, cirkulationspump osv. detta är sånt jag fått reda på efter köpet.
Fast då var det väl dödsboet som sålde? Jag ser inga konstigheter i det. Kvinnan som ägde huset dog, mannen fick bo kvar tills han blev för dålig, då valde dödsboet att sälja. Ganska standardmässigt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
H
Du behöver väga in också om detta felet hade väsentligt påverkat priset vid köp.

Du skriver att du lagt ut över 30k jag tolkar att det är mellan 30 000 - 39 999 kr. Om säljaren nekar ditt anspråk får du gå rätten och för den summan är det inte värt det.

Men är inte mer än att du tar upp det till diskussion med säljaren, dock har ju du nu själv gjort åtgärder också. Säljaren ska väl ha chans att själv fixa det om man åberopar dolt fel.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag blir fortfarande inte klok på vem som var säljaren? Var det ett dödsbo? I så fall får du vända dig till det med dina krav. Finns det inte kvar så finns det ingen att ställa några krav emot.

Nu tror inte jag att det spelar någon roll i det här fallet, då det bara lär vara bortkastad tid. Och pengar.
Jo, det går att öppna dödsbon. Så det är inte kört bara för att det är köpt av ett dödsbo.
 
S skon skrev:
Däremot kan det inte vara rimligt att man som köpare ska räkna med att behöva byta alla rör i huset, hur ska en vanlig knegare kunna undersöka en sån sak?
Det är här du gör ett misstag, undersökningsplikten ligger på köparen. Men och men igen, det behöver inte innebär inte att det är köparen som är utförande utan saknas erforderlig kunskap behöver man då skaffa den via någon som har den.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Åtgärderna är dem såklart inte skyldiga till att redovisa, Däremot så hade fakturorna/feluppslagen kunnat påvisa att säljarna känt till alla problemen med värmesystemet och jag som köpare kunnat fått en ärlig chans att göra en egen bedömning innan köpet, så det var ju mycket lämpligt att allt det där "försvunnit", fanns bara några service-fakturor. Speciellt när allt annat är så löjligt dokumenterat,
Dolt fel kan du ju bara hänvisa till när felet inte kunnat förväntas med tanke på ålder och skick (som man måste besiktiga, ingår det inte i det vanliga så får man ta dit särskilt kunnig person). Det skall också påverka priset på huset, om nu denna reparation på 30 k funkar så är det kanske lite i underkant där ?

Möjligen kan det falla under upplysningsplikten. Men den är ju dels inte lika stark och sen så verkar skrivningen vara:
"Det finns tre rekvisit enligt denna bestämmelse. När en vara säljs i befintligt skick har säljaren en upplysningsplikt när

  1. Det gäller ett väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning.
  2. Säljaren måste antas ha känt till förhållandet.
  3. Köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om.
De två första rekvisiten är de viktigaste. Med det menas att när säljaren inte anses ha en upplysningsplikt, så beror det på att det antingen inte är ett väsentligt förhållande eller att säljaren inte kan antas ha känt till förhållandet. Det är dock värt att notera att det inte är fråga om säljaren faktiskt känt till förhållandet eller inte. Frågan är om säljaren kan antas ha känt till förhållandet eller inte."

Och där hamnar ju en stor bevisbörda på dig. Att papperen inte fanns kan det ju finnas förklaringar til, och att den VVS tekniker du tog in avråddes kanske var just pga tat denne inte verkade kunna systemet, arvingarna kanske hade tagit in ngn annan som "fixat det" och förklarart att nu var det ok (dvs dom såg ingen anledning att upplysa dig om att ngn mer okunnig varit där tidigare) ?
Att ta detta till en rättegång tror jag ekonomiskt kommer bli en kaatstrof för er, med hög risk att förlora, eller iaf i slutändan kanske få en förlikning där ni lagt ned mer pengar på målet än den faktiska skadan. Jag är dock inte jurist på något sätt...

Däremot kan ni ju alltid kontakta säljaren och höra hur dom ställer sig till detta och ställa krav på tex kompensation för hela eller delar av reparationen
 
  • Gilla
Tuya
  • Laddar…
TS har fått ett stort antal svar som går i samma riktning. När man köper ett äldre hus bör man undersöka och även sätta sig in i hur värmesystemet fungerar. Om man är tveksam bör man fråga och kontrollera och om möjligt begära utfästelser. I detta fall är det ett dödsbo så informationen är begränsad. Råden hör går rätt entydigt i riktningen att lösa problemet snarare än att starta en process. En möjlighet är att ta frågan till en kunnig jurist. Om det är en seriös jurist så kommer nog denna att avråda dig från att gå vidare. Tyvärr finns det risk att du kommer till en jurist i behov av arbete som driver även hopplösa mål, så välj noga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
kisumisu
M MrDizzy skrev:
Ska ni byta system helt och hållet? tja då är frågan vad ni kan ersätta det som finns i dag med.
Ska ni i sådant fall byta till tvårörs system?
Sätta in golvvärme i hela kåken och sen bergvärme för att få lägsta möjliga uppvärmningskostnad (kostar ju dock en bra investeringsslant )
Kan tyvärr bara hålla med dig!

Surt köpa hus som kallt osv. Köpte själv ett sådant hus och brottades flera år. Mest med att elda och på de sättet få billig värme...

Elräkningar blev bara värre, vissa element fungerade ej. Ett av elementen var 380v men anslutet till 230v (förra ägaren hade väl tagit vad han hittat).
Man ville inte ens ha värmen igång när förbrukningen redan innan låg på 23 000 kWh för ett 140kvm hus. 17°c övervåning. Nere kunde vi ha 22-23°c (Eldade).

Tillslut kom det fram att vvb var sönder (gick nog på våran tid vi bodde i huset och var nog den som var energiboven).

Frågade på skoj vad bergvärme skulle kosta. Det blev bergvärme.

Allt gällande värmen är nytt och det är så stabil och fin värme nu! Så kan vara värt byta ut direkt el och säkert gamla rör.
Förbrukning är nu ca 14 000 kWh per år. Där har elbilsladdning tillkommit och som inkluderat i den summan och som vi inte hade innan.

Det enda krångliga och tråkiga med bergvärme är att tillstånd måste fås av grannar och kommun. Har nån granne det för nära dig eller sätter käppar i hjulen kan du helt enkelt inte ta...

Men på vattenburen värme kan man ha mycket roligt på. Har man gammalt hus med riktigt pannrum, mycket plats och mycket tid så kan man även ha en vedeldad panna.

Ved har dock blivit väldigt dyrt sistone även här i norr. Kräver mycket jobb. Men är väldigt bra backup ifall elen går. En enkel cirkulationspump går driva med inverter och bilbatteri ett tag. Men en hel värmepump blir svårare ;)

Hade jag haft ett hus med ordentligt pannrum hade jag kört dessa två system. Nu har vi dock vedeldning kvar i bakugnen som förut, fast man eldar knappt numera ;) Men går strömmen har man i alla fall nån värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Grannar har inte veto på bergvärme.
 
  • Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Absolut det är bra att man skött om anläggningen, hade även accepterat om pumpen rasat nu eller första vintern då den är ifrån 2005.
Däremot kan det inte vara rimligt att man som köpare ska räkna med att behöva byta alla rör i huset, hur ska en vanlig knegare kunna undersöka en sån sak? Eller veta på hösten att huset inte kommer kunna vara beboligt vid -15? Hur undersöker man en sån sak när säljaren inte uppfyller sina skyldigheter.
Vi har ett-rörsystem från 69 med ny luft/vatten värmepump och det fungerar hur bra som helst. Jag tror många håller med om att två-rörsystem är att föredra men ett-rörssytem är fortfarande helt dugligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Absolut det är bra att man skött om anläggningen, hade även accepterat om pumpen rasat nu eller första vintern då den är ifrån 2005.
Däremot kan det inte vara rimligt att man som köpare ska räkna med att behöva byta alla rör i huset, hur ska en vanlig knegare kunna undersöka en sån sak? Eller veta på hösten att huset inte kommer kunna vara beboligt vid -15? Hur undersöker man en sån sak när säljaren inte uppfyller sina skyldigheter.
Du kunde tagit med dig en kunnig värmefirma och gjort en riktig besiktning.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du kunde tagit med dig en kunnig värmefirma och gjort en riktig besiktning.
Värmesystem i äldre hus är ibland komplicerade. Vi har en krånglande pelletsanläggning i en annan tråd här. Så att söka stöd för bedömning om man inte kan själv är ett klokt råd.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Värmesystem i äldre hus är ibland komplicerade. Vi har en krånglande pelletsanläggning i en annan tråd här. Så att söka stöd för bedömning om man inte kan själv är ett klokt råd.
Krånglar pelletsen med enrörsystem?
 
P Putte 9497 skrev:
Krånglar pelletsen med enrörsystem?
Nej, jag uttryckte mig kanske otydligt, men vi har nu två trådar där köpare av äldre hus inte har förstått hur värmesystemet fungerat före köp och nu är besvikna. Det är helt olika problem i de båda fallen. Min poäng är att äldre hus kan ha komplicerade värmesystem och om man inte är kunnig är det klokt att söka externt stöd. Bedömning av VVS ingår vanligen inte i standardbesiktning, men kan behövas som ett stöd om man inte känner till systemet i huset man överväger att köpa.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
R Robban8 skrev:
Vi har ett-rörsystem från 69 med ny luft/vatten värmepump och det fungerar hur bra som helst. Jag tror många håller med om att två-rörsystem är att föredra men ett-rörssytem är fortfarande helt dugligt.
Har samma erfarenhet som dig, tror också det beror på hur många slingor systemet är uppdelat i också, så det inte är för många radiatorer per slinga
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det går att öppna dödsbon. Så det är inte kört bara för att det är köpt av ett dödsbo.
Jag tolkar det som att den chansen i det här fallet är minimal, med tanke på att det knappast ens skulle klassas som ett dolt fel i vanliga fall.

"Ansvarar ett dödsbo för dolda fel?

Så länge dödsboet finns kvar så räknas dödsboet fortfarande som säljare och kan ansvara för dolda fel, men så fort dödsboet är upplöst efter arvskiftet så kan inte längre anspråk för dolda fel riktas mot dödsboet eftersom det inte längre finns kvar.

Kan ansvar riktas mot dödsbodelägarna?

Så fort dödsboet är upplöst så kan inte heller dödsbodelägarna ansvara för de dolda felen enligt jordabalkens regler. Det skulle inte anses vara rimligt om man i efterhand kan kräva ansvar från arvingarna hur som helst, då skulle de i princip blir att ärva en potentiell ersättningsskyldiget vilket hade föranlett en alldeles för stor rättsosäkerhet.

...

För att på något sätt kunna få ersättning för dolda fel får i så fall en vanlig skadeståndstalan riktas mot någon av dödsbodelägarna vilket är en väldigt svår typ av talan då man måste visa på att någon har varit vårdslös. Det blir ett omöjligt bevisläge såvida det inte finns uppenbara bevis. Därmed är chanserna för att kunna få någon att ansvara för dolda fel sedan dödsboet är upplöst ytterst minimal."

https://lawline.se/answers/kan-ett-...a-fa-ta-over-ansvaret-nar-dodsboet-ar-upplost
 
  • Gilla
Beje.B och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.