Jag har ett gammalt hus med tunna (35mm) inåtgående ytterdörrar som jag vill behålla i original. I och med det uppstår problem med isolering samt inbrottsskydd.

Hur löser man detta på bästa sätt?

• Min första tanke var att sätta dit en modern ytterdörr i passande stil innanför den gamla dörren, då får man bra isolering och modernt barriärskydd. Nackdelen är att det nog kommer kännas klumpigt och lite trängre i hallen.

• Tanke nummer två är nu att sätta dit en glasad dubbeldörr istället. Då får man in ljus utifrån in i den mörka hallen när man har de gamla dörrarna öppna, dessutom kommer hallen helt klart att kännas luftigare. Nackdelen är att barriärskyddet blir sämre, men spelar det någon roll om man har fönster vid hallen i alla fall? Hur blir det med isoleringen tror ni, räcker det med tunna smäckra innerdörrar med tanke på all luft mellan dörrarna?

Bifogar en bild.
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Doddel
  • Laddar…
Ja helt lätt att lösa är det ju inte. Du skulle kanske kunna höra med ett snickeri och lägga en isolering på dörrarna samt klä dem likadant på insidan som de är nu?

Dubbla dörrblad med luftspalt emellan lär bli klumpigt då dina dörrar är inåtgående.

En annan möjlighet är att beställa kopior på de dörrar du nu har, fast isolerade. Visst var det du som efterlyste pardörrar i en annan tråd? Hursomhelst så kan jag rekommendera www.qvesarum.se där du kan få en dörr tillverkad helt enligt dina egna önskemål till rimliga pengar och mycket hög kvalitet. Ingen formpressad mdf-skit där inte? Jag har själv köpt en dörr där som heter Christinehof.

Glasad innerdörr så som du har ritat på bilden kanske kan fungera genom att övriga huset kan hållas varmt. Men hur går det då med din hall? Antingen får du acceptera en högre energikostnad för att hålla den varm, eller så riskerar du problem med fukt.

Kanske någon annan kan ge dig bättre tips!
 
Kanske kan vara svårt att sätta en modern ytterdörr innanför den gamla inåtgående dörren. Kan ju bli lite problematiskt att öppna den yttersta dörren då.
 
Snurre: Jag kan bara inte ta bort eller modifiera ytterdörrarna, skulle gräma mig hela mitt liv. :-/ Hur menar du med fuktproblem?

Ja, den stora nackdelen är att dörrbladen på ytterdörren och den glasade innerdörren går mot varandra. Bäst hade ju varit om de glasade dubbeldörrarna hade öppnats innåt, men det går ju inte som ni ser. Avståndet mellan dubbeldörrarna, alltså den lilla "farstun" som bildas där, är gott och väl en meter. Se den nya skissen. Om man då ska in genom stora ingången på vintern då båda dörrarna behöver vara stängda, så behöver man öppna ena parytterdörren, gå in i farstun och stänga den dörren och kliva åt sidan innan man öppnar den glasade innerdörren. Bär man ex tungt så kan man ju gå rakt in med dörrbladen liggandes mot varandra, men då får man gå tillbaka och stänga enligt proceduren ovan.
 
  • Hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vill du inte ta bort de gamla dörrarna så har du min fulla förståelse för detta. Men att beställa nytillverkade kopior som är isolerade? Då kan du ju ställa undan de gamla och spara till nästa ägare/generation och då varken förstör du något eller gör något som inte går att återställa.

Det där med fuktproblem får du väl ta med en nypa salt eftersom jag inte känner till hur det ser ut. Vad jag tänkte på är om du gör området precis innanför dina gamla fina parytterdörrar till ett kallare område än det har varit, ja då kan det bli fuktproblem. Men det blir kanske ingen skillnad med den konstruktion som du nämner.

Sedan tror jag inte att det blir speciellt mycket dyrare att beställa nya isolerade pardörrar. En ny isolerad pardörr från Qvesarum går på runt 18 000:-
 
Ni har ett jättefint hus!
Och jag förstår att ni gärna vill ha kvar de gamla dörrarna.

Har ni någon annan dörr till huset? En köksdörr ni använder till vardags? Varför inte då låta denna vara 'sommar-ingång' bara. Bekanta till mig hade så i ett gammalt hus att dom stängde av en oisolerad dörr på vintern genom att fästa upp en tjock skiva med isolering framför och sedan ett draperi för. O så låta farstun vara kallfarstu.........
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack sommartorparn! Ja det är vackert, men kanske lite för stort. Allt tar sån jädra tid... :-/

Det var ju en bra lösning! Jo vi har en köksingång som är smidig att komma in genom. Om inte annat kanske man kan lösa det så tillfälligt, om man inte skulle hinna dit med renoveringen innan vintern exempelvis.

Om man nu bestämmer sig för glasade innerdörrar, tror ni isoleringen blir tillräcklig? Det blir då inifrån och ut - 35 mm trä - 1m luft - glasade innerdörrar. Det borde ju räcka, med tanke på att huset i övrigt kommer att få tillbaks de gamla fönstren med innanfönster, och där finns bara 10 cm luftspalt...
 
Kom på en sak till som jag läst någonstans (var?) : att man förr i tiden kunde ha extra utåtgående vinterdörrar som man hängde på utanpå sina inåtgående ytterdörrar. Vet ej om en sådan lösning skulle betyda åverkan på dörröppningen eller se konstigt ut på ert hus. Fördelen skulle vara ett era gamla dörrar skyddas mot väder o vind under den värsta årstiden och ni skulle slippa problemet med att ha två dörrar i följd som båda är inåtgående.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Om man nu bestämmer sig för glasade innerdörrar, tror ni isoleringen blir tillräcklig? Det blir då inifrån och ut - 35 mm trä - 1m luft - glasade innerdörrar. Det borde ju räcka, med tanke på att huset i övrigt kommer att få tillbaks de gamla fönstren med innanfönster, och där finns bara 10 cm luftspalt...
1m avstånd emellan är för mycket, luften kommer att cirkulera obehindrat i det lila rummet och ni kan få kondens på glasdörren inne om glaset kylls för mycket och luften är fuktig inomhus ... en risk men inte säkert att det blir så.
Luften isolerar enbart när den står stilla eller rör sej ytterst lite i en utryme. Därför fyller man alla tomrum i väggar med mineralull....

Det blir faktiskt effektivare och enklare med en tung tjock draperi typ vävd ylletäcke (dock tillräckligt mjuk så den går att lätt dra åt sidan på en stång med ringar så dörren är fortfarande användbar) tätt intill den gamla dörren åtminstånde för denna vinter ;). Inget som säkrar mot tjuven men håller värmen inne. Funkar det så kan man ju tänka det som en permanent lösning som byts ut mot sommargardin typ flugstopp :).

Har tittat på din fina hus ... putsskador kan ha sin orsak i den invändiga isoleringen om den är så tjock och så effektiv att den hindrar att värme inifrån huset torkar putsen innan frosten kommer. Fuktig puts spängs och skadas när vatten fryser till is. Eller är skador närmast dom rum som värms sparsamt under vintrarna? När man vill spara på värmen så stänger man radiatorer i visa rum man inte använder och det kan också ha sin negativ verkan på putsen .... eller användes fel putsblandning när man putsade om sist? Undersök orsaker så du väljer rätt åtgärder och sliper putsa om under din tid...

Det var intresant att ni återskapar den gamla planlösningen och finner den acceptabel :). Har själv ett gammalt hus som är ej ändrat och tycker att det finns logik och harmoni i den gamla planlösningen vi har. Har man en representativ matsal i huset så ligger köket i skuggan av den :).
Lycka till med renoveringar!
gaia
 
Jag vet inte om detta är möjligt hos Er men när mina svärföräldrar renoverade den herrgård de nu bor i, så ville även de behålla ytterdörrarna. De pratade med en snickare som "vände" dessa så att de blev utåtgående. På insidan satte de sedan två innåtgående glasdörrar. Det blev väldigt fint, i synnerhet på vintern då man kan kosta på sig att välkomna gäster med "öppna" dörrar. Det gav även bättre komfort i hallen.
 
Jag har resignerat. Min tänkta lösning på ritningarna ovan håller nog inte, det blir för opraktiskt att ta sig in och ut. :(

De alternativ ni föreslagit är bättre. Blir nog ett draperi eller en skiva för väggen i vinter eftersom jag inte kommer hinna med, och sedan göra dörren utåtgående med glasinnerdörrar alternativt hänga på ett par nya utåtgående vintertid. Tack för all hjälp, återkommer med resultat när det börjar närma sig.
 
Jag har ett liknande bekymmer då jag åkte på en plötslig renovering av "huvudhallen" pga en äkta hussvamp.

Min tanke är att köpa en gammal glasad pardörr till hallen och nästa år ellerså glasa verandan samt lägga dit ett spontat trägolv.
Vet någon om en glasad veranda på ca 6-8m2 ger någon isolerverkan på den inre dörren, draget borde försvinna men det kanske inte räcker?
Annars får jag köpa nya pardörrar 240 höga!
Man får en hel gammal glasveranda för samma pengar som en pardörr.
 
Jag har ingen större erfarenhet, känner ett par som glasade verandan på ett torp och enligt dem blev det varmare i hallen. Kommer inte ihåg vilken typ av dörr de hade mellan veranda och hall, troligtvis original dubbeldörr.
 
Mina föräldrar bodde på 70-talet i ett hus på landet med innerdörrar ca 1 meter innanför ytterdörren. Det var pardörrar i båda fallen, men de yttre öppnades utåt. De inre var däremot svängdörrar. De var kantade med sammet och slöt på så sätt tätt. (Upptill och nertill kommer jag inte ihåg.) Jag tror inte att det var uppvärmt mellan dörrarna, men det var lika varmt i hallen som i resten av huset.
De var mycket fina med färgade glasrutor i mönster.
Ett tjockt draperi är säkert både billigast och funktionellt, men de där svängdörrarna beundrade jag mycket.

/EB
 
He, det hade jag faktiskt som em tanke! :) Svängdörrar med sammet som går tillbaka av sig självt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.