S SueCia skrev:
Man kan inte komma som okunnig köpare och förbise stora behov av att renovera. Du ser ju att varannat svar i den här tråden säger att enrörssystem med värmepump inte är en bra lösning, det är alltså väldigt troligt att en person med den kunskapen undvikit att buda på huset eller begränsat sitt bud för att den haft med ett byte av radiatorsystem i sin kalkyl och då inte fått ihop det.

Tycker du inte själv att det är absurdt då att du ska förbise såna risker med motiveringen att du inte har kunskap, och sen få någon annan att ta ansvar för det?
Nej motiveringen är att säljarna kände till problembilden sen länge, men valde att inte berätta.
Hade haft samma kravbild på ett 2-kretssystem.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Vårat ettrörssystem från -71 funkar väldigt bra faktiskt, och ganska låg framledning också, endast cirka 38 grader vid noll ute.
Men cirkpumpen behöver köras lite hårdare.
Intressant! Har ni en sån där modern rackare där man kan ställa höjden? vad kör ni på?

Problemet här var att skillnaden mellan in och ut temp blev för hög vid kalla temperaturer (mer än 20c) så våran IVT-nödstoppad, likadant om den körde tillskott så stack ut tempen till 100c med samma resultat. Men är hoppfull med den nya tanken då elementen är varma mycket längre.
 
  • Gilla
Ferryman och 1 till
  • Laddar…
S
S skon skrev:
Nej motiveringen är att säljarna kände till problembilden sen länge, men valde att inte berätta.
Hade haft samma kravbild på ett 2-kretssystem.
Men du pratar om dolda fel. Dolda fel hanterar skillnaden i köpesskilling om det "dolda" felet hade varit känt. Skillnaden i pris hade troligen varit minimal eller noll då systemet är så gammalt redan.

Du kan känna dig hur lurad som helst, det är ingenting som hanteras i "dolda fel".
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 16 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Absolut det är bra att man skött om anläggningen, hade även accepterat om pumpen rasat nu eller första vintern då den är ifrån 2005.
Däremot kan det inte vara rimligt att man som köpare ska räkna med att behöva byta alla rör i huset, hur ska en vanlig knegare kunna undersöka en sån sak? Eller veta på hösten att huset inte kommer kunna vara beboligt vid -15? Hur undersöker man en sån sak när säljaren inte uppfyller sina skyldigheter.
Din undersökningsplikt är en viktig del här. Du ska själv eller med besiktningsman undersöka fastigheten eller iaf huvudbyggnaden inför köpet. Då hade du fått lära dig mer om huset och kunnat förstå bättre. Nu har du lärt dig det till nästa affär och att skylla på någon annan funkar inte vid köp av fast egendom. Har du förresten ställt krav mot säljaren inom rimlig tid? Du har enligt praxis ca 6 månader på dig från köpet eller när du upptäckte felet, annars är det totalt omöjligt att komma vidare. Du har ca 1% chans att få ersättning och det är om dödsbodelägarna hostar upp pengar frivilligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Intressant! Har ni en sån där modern rackare där man kan ställa höjden? vad kör ni på?

Problemet här var att skillnaden mellan in och ut temp blev för hög vid kalla temperaturer (mer än 20c) så våran IVT-nödstoppad, likadant om den körde tillskott så stack ut tempen till 100c med samma resultat. Men är hoppfull med den nya tanken då elementen är varma mycket längre.
Bergvärmepumpen är två år gammal,(varvtalsstyrd). har fått ställa upp lägsta varvtal på cirkulationspumpen vid låg effekt, annars orkade det inte runt riktigt i hela systemet,
Menar du att du har 10 grader mellan tillopp och retur?
 
S skon skrev:
Absolut det är bra att man skött om anläggningen, hade även accepterat om pumpen rasat nu eller första vintern då den är ifrån 2005.
Däremot kan det inte vara rimligt att man som köpare ska räkna med att behöva byta alla rör i huset, hur ska en vanlig knegare kunna undersöka en sån sak? Eller veta på hösten att huset inte kommer kunna vara beboligt vid -15? Hur undersöker man en sån sak när säljaren inte uppfyller sina skyldigheter.
Mitt värmesystem bestod då jag köpte huset av sonen till dödsbo av
* Oljepanna som senast användes för 10 år sen som agerade ack/arbetstank
* Luftvatten värmepump
* 9kW elpatroner i oljepannan om VP inte räckte till.

Och blev det minus 15 ute sköt elpatronerna 20A proppar på löpande band.

inte optimalt kan man säga.

Men eftersom jag visste att de kört med detta värmesystem i minst 10 år så antar jag att gubben o gumman helt enkelt drog ned tempen i kåken till 15-17C och klädde på sig.

Fanns inte en tanke på att på något sätt hålla säljaren ansvarig.
Så jag började laborera med cirkulationspumparna.
Det var två. En till huset o en till VP slingan. Båda hade 3 lägen och båda stog på max.
testade att sänka hastigheten på en i taget och mäta tempen på retur o stigare.
Kom tillslut fram till att 1 gav mest värme i huset om det var varmare än minus 10 och kallare så var läge två på båda bäst.
Kunde dessutom stänga av automatiken till 6kW elpatroner och bara manuellt köra 3kW om det behövdes. Tillsammans gjorde detta att propparna höll., men då det var minus 15 så orkade systemet inte värma huset till mer än 17-18C.

Så har nu i under sommaren bytt ut värmesystemet då jag ändå behövde flytta på utedelen till VP då jag byggt uterum där den stog.
Hoppas jag att mitt nya system både ger lägre kostnad och varmare samtidigt :cool:
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att det är självklart att TS inte har ett case.
Sen så är det skillnad på att ha rätt mot att få rätt. Jag har svårt att se att man kan få ett helt nytt värmesystem. Tänker man sig en ny värmempump/acctank är det inte så stora pengar att domstol lönar sig.

Det som jag är mer intresserad av är mäklaren och mäklarens beteende/vad som stått i prospekten. Hur kan saker säljas som dödsbo som sen visar sig inte vara dödsbo. Detta är tämligen enkla fakta som en mäklare ska ha koll på. Frågan är om en anmälan kan vara på sin plats? Det som TS skriver är dock lite oklart men som det läggs fram finns en hundbegraven som mäklaren känner till och därmed borde informerat om iom god mäklarsed.
 
  • Gilla
peteds01 och 2 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Jag tycker inte att det är självklart att TS inte har ett case.
Sen så är det skillnad på att ha rätt mot att få rätt. Jag har svårt att se att man kan få ett helt nytt värmesystem. Tänker man sig en ny värmempump/acctank är det inte så stora pengar att domstol lönar sig.

Det som jag är mer intresserad av är mäklaren och mäklarens beteende/vad som stått i prospekten. Hur kan saker säljas som dödsbo som sen visar sig inte vara dödsbo. Detta är tämligen enkla fakta som en mäklare ska ha koll på. Frågan är om en anmälan kan vara på sin plats? Det som TS skriver är dock lite oklart men som det läggs fram finns en hundbegraven som mäklaren känner till och därmed borde informerat om iom god mäklarsed.
I trådstarten längst ned står: "Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna."
Hela historien är skum, och det ser verkligen ut som om både mäklaren och säljarna agerat bedrägligt och mörkat problemen. Om personen fortfarande är verksam som mäklare kan man naturligtvis anmäla henne, men jag betvivlar att det finns pengar att hämta för TS.
 
  • Gilla
JoE1090 och 2 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Nej motiveringen är att säljarna kände till problembilden sen länge, men valde att inte berätta.
Hade haft samma kravbild på ett 2-kretssystem.
Tyvärr är det så att säljaren inte är tvungen att berätta fel alls. Det är din skyldighet som köpare att kolla allt.
 
  • Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
I trådstarten längst ned står: "Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna."
Hela historien är skum, och det ser verkligen ut som om både mäklaren och säljarna agerat bedrägligt och mörkat problemen. Om personen fortfarande är verksam som mäklare kan man naturligtvis anmäla henne, men jag betvivlar att det finns pengar att hämta för TS.
Precis avskedad betyder inte slutat som mäklare, prickning är viktigt. Tjänar man pengar på det självklart inte.
 
S skon skrev:
Utryckte mig nog klantigt, var värmepumpsteknikern som inte fått det att lira. Han såg även att de hade haft ute en rörmokare som hade bytt expansionskärl.

Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
Ja Du kan troligtvis inte åberopa dolt fel för detta. Du kan be att få se pannrummet och skulle då kunnat inse detta. 60-talet innebär ofta sådana system. Dessutom är huset så gammalt att man får förvänta sig skavanker. Vi har enrörssystem, hade vedpanna och luftvärmepump. Det var dåligt kopplat. Vi fick ta in energikonsult som skissade hur systemet såg ut och felsökte. Sedan var det bara att fixa där felen var. Med högtempssystem och enrörssystem behöver du dock något som kan producera lite högre temperatur. Och knäpptanken är troligtvis bara en volymtank. En acktank på 100l tar dig inte någonstans.
 
A
Acceptera alla goda råd du fått här ovan. Lägg pengarna på att fixa värmen, inte advokater. De kommer inte betala eller fixa ditt värmesystem. Du säger att du kan påvisa långvariga problem, men kan du bevisa det?

Fundera på om samma firma som du säger varit ”förföljda” av det huset är rätt firma att fortsätta lägga pengar för reparationer hos. Kanske är det läge för en ny firma som kan titta på helheten, från radiatorkoppel och termostater till värmepumpen.

Personligen låter jag inte en firma som ständigt misslyckas med att ficka ett fel, fortsätta.

Det är på tok för vanligt att man sätter värmepump till ett gammalt högtemperatursystem och inte åtminstone ser över att själva värmesystemet funkar.

Sist, släpp ilskan över att säljarna tydligen är rövhattar, gå vidare och njut av huset.
 
  • Gilla
kashieda och 19 till
  • Laddar…
V
S skon skrev:
Hej,

Köpte ett hus byggt 1962 för 2 år sedan, ett dödsbo enligt mäklaren sen dök den fd ägaren dök upp ifrån ingenstans... en helt annan historia.
Sedan köpet har vi brottats med ett kallt hus vid -10, runt 15 grader var innetemperaturen då med en värmepump som sköt felkoder hejvilt pga att enkelkretssystemet gick för trögt. Den klarade inte ens av att köra elpatronen.

Vi plockade ut en värmepumpstekniker efter köpet som berättade att huset och den FD ägaren "förföljt honom" genom hela hans karriär, under de 10år han jobbat aldrig fått ordning på problemen, vi fick även ut en gedigen historik ifrån värmepumpsfirman på reparationer som utförts de sista 5 år och sista skedde bara några månader innan vi flyttade in.

Ägarens barn sålde fastigheten. all pappers historik rörande värmen var borta. lite märkligt då det annars finns det fakturor, instruktionsböcker osv på allt. De nämnde såklart inga problem med huset eller står i besiktningsprotokollet.
De var noggranna att nämna när kontraktet var påskrivet att de inte hade någon aning om hur "komforten" var i huset då det inte bott i det på 20år, småflinanandes, mäklaren avbröt sambon och var smådryg när sambon ställde frågor rörande värmen och hänvisade till dolda fel försäkringen,

De har inte specat i varken objektbeskrivningen samt besiktningsprotokollet att det är ett enkelkretssystem, något vansinne som de höll på men några år under 60/70-talet och få rörmokare vill ens kolla på det, hur ska man som köpare känna till att man har en udda-fågel som detta till värme-system?
Det finns även många som hävdar att enkelkretssystem inte ens är kompatibelt med värmepump, hur ska vi som köpare kunna känna till detta? Det är inte Common-Knowledge så har svårt att se att dem åberopar undersökningsplikten.

Nu sitter jag här med en faktura på över 30k, vi har installerat en "knäpp tank" på 100L som pumpen arbetar mot istället för värmesystemet, sen en separat cirkulationspump som driver värmen till elementenen,
Har sedan dess säkert fått ut en väldigt stor mängd magnetit ifrån systemet men det är oklart om vi ska behöva dra om hela skiten och väntar spänt på kallare temperaturer, men änsålänge ser det lovande ut.

Jag skulle vilja åberopa detta som ett dolt fel, problemet är att dolda-fel försäkringen (Anticimex) täcker inte värmesystem utan vi blir tvungna att kräva pengarna från säljarna, civilrättsligt antar jag?
- Hur lång tid tar det att få igenom ett sånt här ärende?
- Ska man förlita sig på rättskyddet i hemförsökningen?
- Hur går man vidare?
- Är det värt det?
- Vem kan jag som villägare rådfråga? Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna.
Undersökningsplikt?
1 rör är inget märkligt alls, om du vet att de va något man syssla med på 60 talet, varför köpte du huset? Skriver sen på byggahus om att de ej va specat, säger igen undersökningsplikt.

Ett hus från 60 talet kräver nog mer av dig som köpare än ett nytt nyckelfärdigt.

Förväntade du dig ett husbi nyskick utan fel?
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Men ligger verkligen bevisbördan på mig när det gäller ett dolt fel/upplysningsplikten?
Eftersom det inte finns någon upplysningsplikt, bara undersökningsplikt, så faller det på dig.
 
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
Jag blir fortfarande inte klok på vem som var säljaren? Var det ett dödsbo? I så fall får du vända dig till det med dina krav. Finns det inte kvar så finns det ingen att ställa några krav emot.

Nu tror inte jag att det spelar någon roll i det här fallet, då det bara lär vara bortkastad tid. Och pengar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.