C Chokladmonster skrev:
Ska man hård dra det kan jag tycka att du ska begära in en offert från ett annat företag att åtgärda det, be dom speca "rivning" och städning separat, betala för fönsterna men dra av för rivning och städning eftersom det är merarbete som firma 1 lämnar efter sig. Eller kom överens om en rabatt på fönsterna och betala noll för arbetet.
I princip rätt, men juridiskt ställs det vissa krav.
TS har goda möjligheter att anlita annat företag att genomföra justeringar och återstående arbete, dock först efter att han fullföljt viss "formalia", se mitt tidigare inlägg ang. råd från komsumentverket.
Att flytta kostnaden för detta arbete är säkrast om man kvittar kostnaden mot levererade fönster som fins hos TS som gisslan. Eventuell restskuld mot tidigare offert från fönsterföretaget får sedan justeras när allt är klart, då blir det kostnadsneutralt.
Betänk att fönsterföretaget kan hamna i ekonomiska problem och konkursrisken är stor, då fins det inga pengar att hämta hos fönsterföretaget.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Helt OK om fönster/dörrar fungerar som de ska
Vem har beställt fönsterna?
Intressant att vet om deras garantier håller vid denna amatörmässigt montering
Kanske de är intresserat att se monteringen?
 
I Ingo Engler skrev:
Vem har beställt fönsterna?
Intressant att vet om deras garantier håller vid denna amatörmässigt montering
Kanske de är intresserat att se monteringen?
Det är firman som beställt dom.
 
lärjungen
H Hildor skrev:
Hur mycket snett är det brukligt eller fackmannamässigt godkänt att ett fönster sitter?
Är inte helt säker på om det är fönster eller karm som sitter fel men det skiljer iaf mer än 3 mm.
Upptäckte det idag då sambon sa att det ser lite snett ut det enda fönstret o jag kollade mer noga.
Hittade även en kant som skiljde nån mm på ett geringshörn.

De har påbörjat utearbetet nu så jag tänkte se hur ett klart fönster ser ut sen när det är klart och ringa firman, så får vi se vad utgången blir.
Den stora glipan mellan altandörrens övre kant och väggen sa killen som fixade det att det inte gick att göra något åt (så han vet väl kanske inte hur man gör?) o när min sambo påtalade det idag för chefen så sa han att vissa saker går inte att göra nått åt fast han kollade inte själv hur det såg ut. Vi har ju sagt att vi ska ta in besiktningsman efter det är klart, som de gärna får vara med på.
Arbetet går extremt långsamt eftersom det är 1 man som jobbar själv och den andre är med som medhjälp o går in där det behöver vara 2 man, annars står han o röker o pillar på mobilen.
Om man med ögonmått kan se att det är snett monterat, då är det för snett anser jag. Det skiljer ju enligt ditt måttband närapå 5 mm vilket ändå är ganska mycket på en relativt kort sträcka.

Sen att det inte skulle gå att lösa den där gerningen så de livar med varandra anser jag bara är nonsens och en undanflykt för att slippa göra nåt mer åt det. Allt går, och kan man inte göra bättre än det där har man antingen för lite erfarenhet eller bara valt fel yrke.

Om detta är det bästa de kan åstadkomma är det kanske lönlöst att få dit dem igen. Jag tror fortfarande att de har folk i teamet som besitter rätt kompetens, men de verkar ovilliga att skicka dem. Möjligtvis har de skickat tex en lärling till dig för att de vill slippa undan reklamationen billigt. Men jag tycker inte du skall släppa detta utan att det svider för dem. Såhär gör man bara inte mot folk som betalar stora pengar för att få fint hemma. Att chefen inte tar detta på större allvar är också lågt. Har du skickat bilderna till honom?

Om det är så att jag faktiskt lyckats luska ut rätt firma så är det ganska ironiskt att firmans slogan är raka motsatsen mot vad du fått uppleva. Du skulle kunna påtala att de inte lever upp till varesig sitt namn eller slogan.
 
  • Gilla
Ingo Engler och 3 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Om man med ögonmått kan se att det är snett monterat, då är det för snett anser jag. Det skiljer ju enligt ditt måttband närapå 5 mm vilket ändå är ganska mycket på en relativt kort sträcka.

Sen att det inte skulle gå att lösa den där gerningen så de livar med varandra anser jag bara är nonsens och en undanflykt för att slippa göra nåt mer åt det. Allt går, och kan man inte göra bättre än det där har man antingen för lite erfarenhet eller bara valt fel yrke.

Om detta är det bästa de kan åstadkomma är det kanske lönlöst att få dit dem igen. Jag tror fortfarande att de har folk i teamet som besitter rätt kompetens, men de verkar ovilliga att skicka dem. Möjligtvis har de skickat tex en lärling till dig för att de vill slippa undan reklamationen billigt. Men jag tycker inte du skall släppa detta utan att det svider för dem. Såhär gör man bara inte mot folk som betalar stora pengar för att få fint hemma. Att chefen inte tar detta på större allvar är också lågt. Har du skickat bilderna till honom?

Om det är så att jag faktiskt lyckats luska ut rätt firma så är det ganska ironiskt att firmans slogan är raka motsatsen mot vad du fått uppleva. Du skulle kunna påtala att de inte lever upp till varesig sitt namn eller slogan.
Första gänget som var ute hade en lärling med sig, men han fick inte göra så mycket verkade det som. Fast han försökte korrigera dom att göra vissa saker på annat sätt så "visste inte han det, för dom hade minsann jobbat med där länge".

Jag vet inte heller om de har bättre folk, jag trodde ju att de skulle skicka sin bästa nu när första spektaklet såg ut som det gjorde..
Nu är allt omgjort - lite bättre, men långt ifrån bra ändå..
Jag har inte skickat de senaste bilderna än för det var lite oklart om de var färdiga (killen som var här snackade knappt engelska), men jag frågade chefen idag om de var klara och det var dom. Så han eller byggchefen ska komma ut o se så att allt ser bra ut imorrn..
 
Ja då var allt klart, för denna gången.
Imorrn ska antingen chef eller byggchef komma o kolla av så att allt ser bra ut.
Vi är fortsatt inte nöjda.. säkert kanske en hel del saker som är skönetsfel men jag vet inte om man kan klaga på det? Om det fyller sin funktion men är fult lixom.
Jag skulle ju nu vilja ha in annan firma som gör om det, men kan begära det? Mitt tålamod håller på o tryta nu, inte helt sugen på att dom ska komma ut en 3’e gång.

Balkonggolv med löv och träbitar. Öppet fönster till upplyst rum inomhus. Avslappnad kvällsstämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser man förbi brötet de lämnat efter sig så är det lite snickeriarbete de gjort med nya droppkanten.

Utsikt genom öppen dörr mot ett rum inomhus med bord, blomkruka och tydlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksaltandörr, här blev det värre denna gången, med att man ser isoleringen. Enligt min sambo (som gick runt med killen efter han var klar idag) så sa han det kan man foga i lite....

Skadad dörrkarm, trasigt trä, behöver reparation, inomhusmiljö, kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriarbete, inte målat på brun färg, inga av de vita kapade plankorna är målade heller, men det kanske inte gör nått? Jag tänker bara att det kan komma upp fukt men det kanske inte förstör så mycket.

Ett köksfönster på kvällen med synlig disk, knivblock, krukväxter och hushållsartiklar, sett utifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev köksfönsterna, Alltså jag tycker ju inte det ser så snyggt ut att det ska gå upp ett stort gatt så där.. istället för att dropplisten går rakt hela vägen. Men det kanske inte kan fixas på bättre sätt? Grannen har iaf en dropplist som går längst med hela kanten.

Vit fönsterkarm och tröskel med skada, svart trävägg, nattetid eller mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finsnickeri och lite plåt på plåt.

Fönsterkarm inomhus, regnvått utsida, mörkt, reflektion, kväll, trappa utomhus, belysning, fuktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duploklossar? Det är kanske mer en skönhetssak men det ser klumpigt ut.

Fönsterkarm, skadad trästruktur, vitt målat, stänkt smuts, bostadsunderhåll, möjlig fuktskada, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny kant vid altandörrströskeln, fortfarande ett hål in där nere vid där man kan sticka in fingret.

Karm och fönsterhinge inomhus, trästruktur synlig, kvällsbelysning, spegling av interiör, ingen person med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan altandörren, det var ju ganska mycket mellanrum mellan karm och ut till teglet sen, det har dom löst genom att sätta tjock list på tjock list istället för kanske en smidigare plåt som grannens fina hus har?

Ett hörn av ett rum, visar fönster, fönsterkarm, persienner och en glimt av interiören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trippelklossar, även detta skönhetssak antar jag.

Ett hörn av ett fönster och murverk om natten, med synlig gammal spindelväv och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att dölja det enorma hålet som fanns mellan tegelvägg och fönster, det är hål under den tjocka listen så det finns säkert en del djur som kan krypa in o bygga bo.

Brunt trägolv, vit vägg, dörrpost, fönster samt skruvhål syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dropplister x 3

Öppet fönster om natten; träpanel nära; kyla och mörker utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är under ifrån sett på ena fönstret, dropplisten går ut en bra bit från fönstret, undertill kan man se träreglar o annat. Skulle tro det är minst 5 cm. Tog foton nu när det var mörkt så hann kolla dåligt med mått o sånt.

Ett hörn av ett hus visar fönster, murat tegel, en träpanel och en fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor glipa in så man ser isolering o annat i huset. Han har nog bara glömt foga igen den skulle jag tro.

En uteplatsdörr vid natt, detaljbild på stolpe, bladväxter, tegel, beslag och smutsigt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu en gigantisk dropplist. Till vänster syns en kloss som han nog satt dit för att den inte ska ramla ner, eller lixom sitta någorlunda rakt.. Hela dropplisten här ser ut att sitta högre upp på vänstersidan än på högersidan, fick ingen bra bild nu när det var mörkt.

Husvägg med tegel och träpanel, fönster, elektrisk utrustning och kablar. Upplyst av konstgjort ljus nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeri, "lösningar" och tjock regel.

Öppen dörr till hus, natt, kabel hänger, träbeklädnad, stenläggning, osynlig säkerhetsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här dropplisten går ut rätt mycket så man får nog akta sig när man går ut från dörren så man inte revar upp kläder eller skadar sig, Kanske skönhetsfel detta med, men inget smidigt att gå där..den får vi nog kapa av själv så inget barn får ärr i ansiktet om de går emot den på vägen ut.
 
Redigerat:
när du klar dela med dig om företaget
 
  • Gilla
pontuskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Ja då var allt klart, för denna gången.
Imorrn ska antingen chef eller byggchef komma o kolla av så att allt ser bra ut.
Vi är fortsatt inte nöjda.. säkert kanske en hel del saker som är skönetsfel men jag vet inte om man kan klaga på det. Om det fyller sin funktion men är fult lixom.
Ska strax redigera tråden så kommer bilder upp oxå.

[bild]
Ser man förbi brötet de lämnat efter sig så är det lite snickeriarbete de gjort med nya droppkanten.

[bild]
Köksaltandörr, här blev det värre denna gången, med att man ser isoleringen. Enligt min sambo (som gick runt med killen efter han var klar idag) så sa han det kan man foga i lite.

[bild]
Snickeriarbete, inte målat på brun färg, inga av de vita kapade plankorna är målade heller, men det kanske inte gör nått? Jag tänker bara att det kan komma upp fukt men det kanske inte förstör så mycket.

[bild]
Så här blev köksfönsterna, Alltså jag tycker ju inte det ser så snyggt ut att det ska gå upp ett stort gatt så där.. istället för att dropplisten går rakt hela vägen. Men det kanske inte kan fixas på bättre sätt?

[bild]
Finsnickeri och lite plåt på plåt.

[bild]
Duploklossar? Det är kanske mer en skönhetssak men det ser klumpigt ut.

[bild]
Ny kant vid altandörrströskeln, fortfarande ett hål in där nere vid där man kan sticka in fingret.

[bild]
Andra sidan altandörren, det var ju ganska mycket mellanrum mellan karm och ut till teglet sen, det har dom löst genom att sätta tjock list på tjock list istället för kanske en smidigare plåt som grannens fina hus har?

[bild]
Trippelklossar, även detta skönhetssak antar jag.

[bild]
För att dölja det enorma hålet som fanns mellan tegelvägg och fönster, det är hål under den tjocka listen så det finns säkert en del djur som kan krypa in o bygga bo.

[bild]
Dropplister x 3

[bild]
Det här är under ifrån sett på ena fönstret, dropplisten går ut en bra bit från fönstret, undertill kan man se träreglar o annat. Skulle tro det är minst 5 cm. Tog foton nu när det var mörkt så hann kolla dåligt med mått o sånt.

[bild]
Stor glipa in så man ser isolering o annat i huset. Han har nog bara glömt foga igen den skulle jag tro.

[bild]
Ännu en gigantisk dropplist. Till vänster syns en kloss som han nog satt dit för att den inte ska ramla ner, eller lixom sitta någorlunda rakt.. Hela dropplisten här ser ut att sitta högre upp på vänstersidan än på högersidan, fick ingen bra bild nu när det var mörkt.

[bild]
Snickeri, "lösningar" och tjock regel.

[bild]
Den här dropplisten går ut rätt mycket så man får nog akta sig när man går ut från dörren så man inte revar upp kläder eller skadar sig, Kanske skönhetsfel detta med, men inget smidigt att gå där..den får vi nog kapa av själv så inget barn får ärr i ansiktet om de går emot den på vägen ut.
Ser ta mig fan inte riktigt klokt ut. Vidhåller det jag skev tidigare " hade inte betalat en spänn för det"
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 7 till
  • Laddar…
ser ju förjävligt ut



ta ett snack med din elektriker med
 
M maria01 skrev:
ser ju förjävligt ut

ta ett snack med din elektriker med
Det är fönsterkillarna som inte satt tillbaka sladdarna. De har bara kommit hit, tagit ut fönster, satt in nya, tagit med de gamla. Det ligger kvar skruvar, bröte, träflisor, metallbitar som kan slitsa upp fötterna, spikar etc
 
ta in en ny firma nu vad fan hålla på att dalta med dom hjälper inte
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ta in en ny firma nu vad fan hålla på att dalta med dom hjälper inte
Jag är sugen på det men det finns lite juridiska regler att förhålla sig till. Det verkar även oklart hur många ggr de ska få lov att rätta sina misstag.
 
H Hildor skrev:
Jag är sugen på det men det finns lite juridiska regler att förhålla sig till. Det verkar även oklart hur många ggr de ska få lov att rätta sina misstag.
Brukar väl vara 3gånger?
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
nino nino skrev:
Brukar väl vara 3gånger?
Har för mig det oxå
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Ledsamt att se de konstiga lösningarna utomhus fortsatt som du visar, tyder på att denna firma helt saknar kompetens för denna typ av jobb. Och då har du ännu inte ens visat hur de gjort med de märkliga och udda sakerna inomhus med glappande foder, knepiga lapptäcken av foder där det ska vara helt och linjerat, icke gersågat där det ska var just gersågat, glipor som kletats över med fogmassa osv.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.