H
I Ironside skrev:
Aha, det är de med keramisk beläggning? I alla test och omdömen jag läst så verkar de slitas klart snabbare än teflonpannorna?
Tvärtom, skulle jag säga. Men de måste ju värmas upp sakta och aldrig gå tomt, precis som teflonpannor.
I pannorna är det 2 olika material och de expanderar olika fort, därför måste man värma upp dem långsamt, det går inte att brassa på högsta värme som gjutjärnspannor klarar. Det finns ju lättgjutjärnspannor om man sköter dem rätt blir bättre än vilken belagd panna som helst och som dessutom håller i genarationer.
 
H
I Ironside skrev:
Köpte 2 st Ronneby bruk Ultralight gjutjärn för par år sen, körde dem kanske 1 år innan vi gav upp, gick inte alls att köra potatis eller falukorv i dem utan massor med olja. Gick tillbaka till teflon för att sen testa på kolstål som vi upplevde som bättre än gjutjärn, men eftersom även dessa inte fixar känsliga livsmedel så har vi 1 teflonpanna kvar.
Tror inte att du behandlade gjutjärnspannorna rätt. Lättgjutjärnspannor fungerar på samma sätt som en vanlig gjutjärnspanna men är inte så tung som en vanlig gjutjärnspanna. Hur diskade du dem t.ex.? Har aldrig hört om det problemet. Har sålt stekpannor under många år.
 
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag använder inte non-stickstekpannor av den enkla anledningen att nu får det banne mig räcka med slit-och-släng-stekpannekonsumtion i detta livet. Rostfri stekpanna upptäckte jag först nyligen men förstår nu varför de är så populära i restaurangköken. Men visst kräver de lite mer färdighet att använda än alternativen.
Helt rätt, det är inte alla som kan hantera en rostfri stekpanna.
 
  • Gilla
trassellada
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Jepp, på det spåret var jag med men insåg efter par år att materialen och teknikerna kommer alltid leverera olika resultat. Man kan skylla på kunskap men faktum är att det alltid kommer krävas många gånger mer olja\fett med kolstål\gjutjärn\rostfritt. Man kan praktiskt taget steka ett ägg utan någon fett alls i en teflonpanna. Fett är dock viktigt för smakens skull MEN det ska vara i rätt mängd, jag vill inte behöva sila maten innan den läggs upp på tallriken vilket alltid varit fallet med gjutjärn\kolstål. Sen är det säkert så att vi har olika förväntningar på resultatet. Steker jag par ägg eller pyttipanna så lägger jag kanske i 1 matsked smör, det skulle inte räcka på långa vägar i kolstål\gjutjärn.
Håller med om att en teflonpanna är väldigt förlåtande men numera så har jag ingen.

För ägg och pannkakor väljer jag gjutjärn eller mina väl instekta De Buyer kolstålspannor. Ska det bräseras (borde heta bräsa på svenska...) eller stekas på kött eller köttfärs till gryta så blir det rostfri stekpanna. Bra för att deglasera ur med vin.

EDIT:

Och för ett visst ändamål gjorde jag ett loppisfynd som var så ingeggat i bränt fett och järnoxid att jag fick sandpappra fram det:

Gjutjärnspanna för pannkakor eller plättar på en glaskeramikhäll. Använd, sliten, sju runda fördjupningar. Handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en stekpanna med en teflonliknande beläggning som inte verkar kunna brännas då den är full med små gropar som gör att fettet inte rinner undan (vilket tydligen är orsaken till att teflonpannor bränns sönder och repas). Den verkar tåla hur mycket som helst, inklusive metallredskap. Kommer inte ihåg vad den heter (något japanskt namn), men billig var den inte trots att jag fick den för halva priset...
Teflonpanna får aldrig gå torrt och det värsta man kan göra är att brassa på högsta värmen direkt, då hinner heller inte materialen utvidgas tillsammans. T.ex. aluminium och teflon.
 
I
H HEM2121 skrev:
Tvärtom, skulle jag säga. Men de måste ju värmas upp sakta och aldrig gå tomt, precis som teflonpannor.
I pannorna är det 2 olika material och de expanderar olika fort, därför måste man värma upp dem långsamt, det går inte att brassa på högsta värme som gjutjärnspannor klarar. Det finns ju lättgjutjärnspannor om man sköter dem rätt blir bättre än vilken belagd panna som helst och som dessutom håller i genarationer.
Oj! Tvärtom säger du? De håller alltså bättre än en teflonpanna vid god hantering? Jag har läst MÅNGA tester och alla har sagt motsatsen, ex
edit : det går inte att klippa in en youtube länk med tid så prova 2:03.

. De flesta artiklar uppskattar livslängden till 1 år, Läser man igenom forumposter så är det uppenbart att det är väldigt få som kör på keramiska pannor, troligen av den enkla anledningen att man vet att de inte håller så länge.

Har du några trevliga länkar som styrker hållbarheten i keramiska pannor?
 
Om du måste dränka maten i fett för att inte bränna i en kolstål eller gjutjärnspanna så är pannan inte inbränd korrekt eller så har du helt fel teknik. En väl instekt panna kräver ungefär lika mycket fett som behövs i en teflonpanna för att ge bra resultat. Tänk på att viss typ av matlagning förstör inbränningen så den behöver göras om.

Med rätt teknik steker jag både även ägg och rå potatis i min rostfria Demeyere Proline som är favoritpannan. Långsam uppvärming med tom panna innan fett tillsätts, och sedan stekning på rätt tempreratur tills maten släpper av sig självt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tobzter
Nu har ja läst tråden. Men hittar ingen länk eller inköps ställe för den bästa stekpannan för vardags användningen alltså köttbullar ,falukorv,pyttipanna ?:crysmile::rofl:

För den skulle jag vilja ha
 
I
H HEM2121 skrev:
Tror inte att du behandlade gjutjärnspannorna rätt. Lättgjutjärnspannor fungerar på samma sätt som en vanlig gjutjärnspanna men är inte så tung som en vanlig gjutjärnspanna. Hur diskade du dem t.ex.? Har aldrig hört om det problemet. Har sålt stekpannor under många år.
Hehe tro mig, jag har tittat på säkert 1000 videos på detta ämnet vid det här laget. Men visst, vill du ha en rundown:

1. Olja i pannan(föredrar rapsolja, påverkar smaken mindre)
2. Börja värm på pannan kanske 5/10
3. Höj värmen något steg
4. Lägg på en klick smör och vänta tills det slutar fräsa
5. Lägg på livsmedlet och anpassa temp och teknik efter livsmedel
6. När det är färdigt, låt pannan svalna
7. Tvätta pannan under varmt vatten. Här använder jag 3 olika hjälpmedel vid behov, ringbrynja om det sitter hårt(sällan), grov borste och möjligen en svamp om det sitter mycket sot i pannan. Inget rengöringsmedel används.
8. Torka av noga, möjligen värma upp en aning på hällen
9. Gnid in tunt med olja för att motverka rost och ner i stället.

Man har ju råkat ut för en del missöden genom åren så då har man fått skrubbe rejält med tyngre grejer ex stålull och sen bränna in några lager olja igen. Kommer ihåg att jag fick köra salt tricket en gång för att få rätt på gjutjärnspannan vilket fungerade över förväntan.

En Period tvättade jag av pannorna mindre noga(på order av förstå sig påare), det byggdes då upp en tjockare beläggning i botten vilket jag först tolkade som non-stick men i själva verket var det såklart bränd mat :sick: så då blev det till att göra om och göra rätt. Kolstålpannor ska ha en svart färg men inte någon synbar beläggning.

Numera fungerar kolstål pannorna bra, väldigt sällan det fastnar något. De fungerar såklart fortfarande inte till potatis eller ex falukorv om man inte dränker det i fett.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
I
J Jaif skrev:
Om du måste dränka maten i fett för att inte bränna i en kolstål eller gjutjärnspanna så är pannan inte inbränd korrekt eller så har du helt fel teknik. En väl instekt panna kräver ungefär lika mycket fett som behövs i en teflonpanna för att ge bra resultat. Tänk på att viss typ av matlagning förstör inbränningen så den behöver göras om.

Med rätt teknik steker jag både även ägg och rå potatis i min rostfria Demeyere Proline som är favoritpannan. Långsam uppvärming med tom panna innan fett tillsätts, och sedan stekning på rätt tempreratur tills maten släpper av sig självt.
Typ alla videos jag hittar på just potatis så ser det ut såhär :

13:29

Eller


Eller


För min del är det på tok för mycket olja.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Tobzter Tobzter skrev:
Nu har ja läst tråden. Men hittar ingen länk eller inköps ställe för den bästa stekpannan för vardags användningen alltså köttbullar ,falukorv,pyttipanna ?:crysmile::rofl:

För den skulle jag vilja ha
Traditionell mat kräver traditionell panna. Gjutjärn i ditt fall. Och billiga är de numera om man inte väljer Le Creuset eller annat statusmärke.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Just Satake har jag hittat många som hejade på i olika forum för några år sen. Efter 6-12 mån var dock de flesta pannor slut.

Hur länge har ni haft era och hur mycket används de?
Haft våran i ca 1år och det är en liten så den används inte jättemycket men av det jag hittills sett så verkar den hålla måttet.


pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det hette den. Tack. Är ni också nöjda med den?
Vi är nöjd med den, vi använder den mest till pannkakor och bacon. Den är grym till äggröra också.
 
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att en teflonpanna är väldigt förlåtande men numera så har jag ingen.

För ägg och pannkakor väljer jag gjutjärn eller mina väl instekta De Buyer kolstålspannor. Ska det bräseras (borde heta bräsa på svenska...) eller stekas på kött eller köttfärs till gryta så blir det rostfri stekpanna. Bra för att deglasera ur med vin.

EDIT:

Och för ett visst ändamål gjorde jag ett loppisfynd som var så ingeggat i bränt fett och järnoxid att jag fick sandpappra fram det:

[bild]
Ja, vi kör också praktiskt taget allt i kolstål(De buyer), har 3 sådana i olika storlekar, föredrar 26 cm. Men det finns som sagt vissa livsmedel som är mer benägen till att fastna samtidigt som vi vill hålla nere olja\fett så då blir det teflon pannan. Eftersom vi använder teflon relativt sällan håller den iallafall länge :)
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Typ alla videos jag hittar på just potatis så ser det ut såhär :

[media]13:29

Eller

[media]
Eller

[media]
För min del är det på tok för mycket olja.
En rostfri kommer kräva lite mer fett än en gjutjärn/kolstål, men riktigt så mycket fett som i filmerna krävs inte om du inte vill. Misstänker att de som gjort filmerna inte bryr sig lika mycket om mängden fett som du. Blir viktigare med tekniken ju mindre fett. Vill man äta fettsnålt så skulle jag väl inte rekommendera en rostfri panna som standardpanna.
I Ironside skrev:
Ja, vi kör också praktiskt taget allt i kolstål(De buyer), har 3 sådana i olika storlekar, föredrar 26 cm. Men det finns som sagt vissa livsmedel som är mer benägen till att fastna samtidigt som vi vill hålla nere olja\fett så då blir det teflon pannan. Eftersom vi använder teflon relativt sällan håller den iallafall länge :)
De buyer pannorna är bra ja. Precis som med gjutjärn så bör du undvika sura livsmedel, t.ex. tomat, samt att koka maten en längre stund. Det förstör beläggningen. Givetvis ska pannorna göras rent, men de ska inte kännas torra.
 
L Lutte skrev:
Haft våran i ca 1år och det är en liten så den används inte jättemycket men av det jag hittills sett så verkar den hålla måttet.




Vi är nöjd med den, vi använder den mest till pannkakor och bacon. Den är grym till äggröra också.
Ett drygt år och den ser som ny ut. Används runt 1/3 av gångerna då den bara är mellanstor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.