Tänkte snabb-bygga en primitiv bastu av lite lösvirke som ligger hemma. Jag har några rullar takpapp som blivit över, sitter och funderar på om de skulle kunna förbrukas istället för bastufolie så blir man av med dem... kunde dett medföra några oönskade effekter...?
 
Ingen takpapp, bättre att köra utan.
Det finns olika filosofier här, jag satte masonit på plåtreglar i källare med läkt på för luftspalt och sedan bastupanel.
15-20 år sen det gjordes och fungerar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
okej, skippa både folie och papp mao..?
 
M munspelarn skrev:
okej, skippa både folie och papp mao..?
Jag gjorde det och har luftspalt vid golv och tak så luften mellan masonit och panel kan cirkulera.
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
Jag tänkte jag skall inte använda masonitskivor utan bygga som den här killen och sätta panelen direkt på foliet (eller takpappen)
 
Funkar säkert, som jag skrev finns det många filosofier hur det "ska" göras
Trots allt är användningen av en bastu i tid minimal.
 
sant, jag tror att jag improviserar och bygger lite på känn...
Tack för god input..!
 
M munspelarn skrev:
Tänkte snabb-bygga en primitiv bastu av lite lösvirke som ligger hemma. Jag har några rullar takpapp som blivit över, sitter och funderar på om de skulle kunna förbrukas istället för bastufolie så blir man av med dem... kunde dett medföra några oönskade effekter...?
Inte takpapp på insidan iaf skulle jag säga!
Tjäran kommer ju lukta oerhört när den blir varm, och pappens integritet kan nog påverkas på sikt också då den långasmt smälter/rinner bort om temperaturen blir hög. Är nog inte helt hälsosamt att sitta i de ångorna heller...
 
ah, jag skall undvika det..!
 
Jag tror inte att det framgår med någon större tydlighet om du tänkt bygga inne eller fristående utomhus. Det kan nog påverka råden en del.
 
A AndersS skrev:
Trots allt är användningen av en bastu i tid minimal.
Du har inga finnar i familjen antar jag. :p
 
  • Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har inga finnar i familjen antar jag. :p
Hade ts haft det hade bastun redan varit klar och använd ;)
 
  • Gilla
  • Haha
drsakke och 3 till
  • Laddar…
hej igen, jag har fått nys på ett billigt pris kring den här isoleringen, nåt tips om den kan tänkas bli alright för bastun..?

Etikett med tekniska specifikationer för byggmaterial, inklusive dimensioner, tjocklek och termisk resistans. Gula rullar av ISOVER Saint-Gobain isoleringsmaterial, standard tjocklek, bygg- och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M munspelarn skrev:
hej igen, jag har fått nys på ett billigt pris kring den här isoleringen, nåt tips om den kan tänkas bli alright för bastun..?

[bild] [bild]
Ser ut som vanlig ull så den blir nog kanon bakom folien
 
Suveränt, då slår jag till på den..!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.