Hej,

Köpte ett hus byggt 1962 för 2 år sedan, ett dödsbo enligt mäklaren sen dök den fd ägaren dök upp ifrån ingenstans... en helt annan historia.
Sedan köpet har vi brottats med ett kallt hus vid -10, runt 15 grader var innetemperaturen då med en värmepump som sköt felkoder hejvilt pga att enkelkretssystemet gick för trögt. Den klarade inte ens av att köra elpatronen.

Vi plockade ut en värmepumpstekniker efter köpet som berättade att huset och den FD ägaren "förföljt honom" genom hela hans karriär, under de 10år han jobbat aldrig fått ordning på problemen, vi fick även ut en gedigen historik ifrån värmepumpsfirman på reparationer som utförts de sista 5 år och sista skedde bara några månader innan vi flyttade in.

Ägarens barn sålde fastigheten. all pappers historik rörande värmen var borta. lite märkligt då det annars finns det fakturor, instruktionsböcker osv på allt. De nämnde såklart inga problem med huset eller står i besiktningsprotokollet.
De var noggranna att nämna när kontraktet var påskrivet att de inte hade någon aning om hur "komforten" var i huset då det inte bott i det på 20år, småflinanandes, mäklaren avbröt sambon och var smådryg när sambon ställde frågor rörande värmen och hänvisade till dolda fel försäkringen,

De har inte specat i varken objektbeskrivningen samt besiktningsprotokollet att det är ett enkelkretssystem, något vansinne som de höll på men några år under 60/70-talet och få rörmokare vill ens kolla på det, hur ska man som köpare känna till att man har en udda-fågel som detta till värme-system?
Det finns även många som hävdar att enkelkretssystem inte ens är kompatibelt med värmepump, hur ska vi som köpare kunna känna till detta? Det är inte Common-Knowledge så har svårt att se att dem åberopar undersökningsplikten.

Nu sitter jag här med en faktura på över 30k, vi har installerat en "knäpp tank" på 100L som pumpen arbetar mot istället för värmesystemet, sen en separat cirkulationspump som driver värmen till elementenen,
Har sedan dess säkert fått ut en väldigt stor mängd magnetit ifrån systemet men det är oklart om vi ska behöva dra om hela skiten och väntar spänt på kallare temperaturer, men änsålänge ser det lovande ut.

Jag skulle vilja åberopa detta som ett dolt fel, problemet är att dolda-fel försäkringen (Anticimex) täcker inte värmesystem utan vi blir tvungna att kräva pengarna från säljarna, civilrättsligt antar jag?
- Hur lång tid tar det att få igenom ett sånt här ärende?
- Ska man förlita sig på rättskyddet i hemförsökningen?
- Hur går man vidare?
- Är det värt det?
- Vem kan jag som villägare rådfråga? Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Hakke64 och 4 till
  • Laddar…
Ett enrörssystem är inte något konstigt i ett hus från den perioden. Det är inget fel. Det är snarare något man kan förvänta sig.
Att högtemperatursystem inte fungerar helt bra med värmepump är inte heller oväntat.

Jag vill påstå att det inte är ett dolt fel.
Men om rörkrökaren har försökt få fason på det hela in karriär utan att lyckas, så ska du nog anlita någon annan. Eller läsa in dig själv.

Men att stämma säljaren tror jag är olämpligt.
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 63 till
  • Laddar…
Jag har byggt lägenheter med ett rörssystem så sent som 2011 så det är inget konstigt. Kräver bra injustering och speciella radiatorkoppel eller öppna ventiler. Monterar man moderna termostater utan detta så blir det så att när en termostat stänger så stänger den hela slingan efter sig.
Så jag håller med föregående byt ut rörmokaren för du har inget att hämta hos föregående ägare.
 
  • Gilla
  • Älska
ylven och 35 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett enrörssystem är inte något konstigt i ett hus från den perioden. Det är inget fel. Det är snarare något man kan förvänta sig.
Att högtemperatursystem inte fungerar helt bra med värmepump är inte heller oväntat.

Jag vill påstå att det inte är ett dolt fel.
Men om rörkrökaren har försökt få fason på det hela in karriär utan att lyckas, så ska du nog anlita någon annan. Eller läsa in dig själv.

Men att stämma säljaren tror jag är olämpligt.
Utryckte mig nog klantigt, var värmepumpsteknikern som inte fått det att lira. Han såg även att de hade haft ute en rörmokare som hade bytt expansionskärl.

Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
 
Redigerat:
  • Gilla
johannord och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att uppvärmningssystemet är minst 10 år gammalt, stämmer det ?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
dödsbo brukar säljas med friskrivningsklausul eftersom det finns ingen som kan berätta om fel på fastigheten. Oftast är priset sänkt för att täcka överraskningarna. Du har träffat arvingar som skrev på papper. Dom har ingen ansvar för husets tillstånd om huset såldes med friskrivningsklausul.
Du har kanske missbedömt risker med att köpa ett dödsbo?
 
  • Gilla
ylven och 12 till
  • Laddar…
Excel
S skon skrev:
Hej,

Köpte ett hus byggt 1962 för 2 år sedan, ett dödsbo enligt mäklaren sen dök den fd ägaren dök upp ifrån ingenstans... en helt annan historia.
Sedan köpet har vi brottats med ett kallt hus vid -10, runt 15 grader var innetemperaturen då med en värmepump som sköt felkoder hejvilt pga att enkelkretssystemet gick för trögt. Den klarade inte ens av att köra elpatronen.

Vi plockade ut en värmepumpstekniker efter köpet som berättade att huset och den FD ägaren "förföljt honom" genom hela hans karriär, under de 10år han jobbat aldrig fått ordning på problemen, vi fick även ut en gedigen historik ifrån värmepumpsfirman på reparationer som utförts de sista 5 år och sista skedde bara några månader innan vi flyttade in.

Ägarens barn sålde fastigheten. all pappers historik rörande värmen var borta. lite märkligt då det annars finns det fakturor, instruktionsböcker osv på allt. De nämnde såklart inga problem med huset eller står i besiktningsprotokollet.
De var noggranna att nämna när kontraktet var påskrivet att de inte hade någon aning om hur "komforten" var i huset då det inte bott i det på 20år, småflinanandes, mäklaren avbröt sambon och var smådryg när sambon ställde frågor rörande värmen och hänvisade till dolda fel försäkringen,

De har inte specat i varken objektbeskrivningen samt besiktningsprotokollet att det är ett enkelkretssystem, något vansinne som de höll på men några år under 60/70-talet och få rörmokare vill ens kolla på det, hur ska man som köpare känna till att man har en udda-fågel som detta till värme-system?
Det finns även många som hävdar att enkelkretssystem inte ens är kompatibelt med värmepump, hur ska vi som köpare kunna känna till detta? Det är inte Common-Knowledge så har svårt att se att dem åberopar undersökningsplikten.

Nu sitter jag här med en faktura på över 30k, vi har installerat en "knäpp tank" på 100L som pumpen arbetar mot istället för värmesystemet, sen en separat cirkulationspump som driver värmen till elementenen,
Har sedan dess säkert fått ut en väldigt stor mängd magnetit ifrån systemet men det är oklart om vi ska behöva dra om hela skiten och väntar spänt på kallare temperaturer, men änsålänge ser det lovande ut.

Jag skulle vilja åberopa detta som ett dolt fel, problemet är att dolda-fel försäkringen (Anticimex) täcker inte värmesystem utan vi blir tvungna att kräva pengarna från säljarna, civilrättsligt antar jag?
- Hur lång tid tar det att få igenom ett sånt här ärende?
- Ska man förlita sig på rättskyddet i hemförsökningen?
- Hur går man vidare?
- Är det värt det?
- Vem kan jag som villägare rådfråga? Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna.

Detta är inte ett dolt fel. Läs på lite vad ett dolt fel innebär innan du drar igång en massa onödigt tjafs.

Fokusera på att lägga all energi åt att lösa probletet istället
 
  • Gilla
  • Älska
freber11 och 28 till
  • Laddar…
Detta låter som ett rätt osäkert kort ur doldafels synpunkt. Och just för att det är osäkert så kommer advokatkostnaderna att rusa i höjden. Du har rättsskydd i hemförsäkringen, men självrisken brukar vara hög. Jag tror att tidsmässigt får du räkna med 2 - 5 år i domstol, men ständigt ökande advokatkostnad.

Det som ofta händer i fall som är "bättre" än det här är att tiden och kostnaderna drar ut. Kostnaden börjar överstiga taket i rättskyddet. Och ingen vågar fortsätta målet. Det blir en förlikning som i bästa fall täcker en del av självrisken. Då har man ofta en sammanlagd advokatkostnad från båda sidor på uppmot en miljon före rättsskyddet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Lite Off topic: Du skrev i första inlägget att det var ett dödsbo som sålde, men att ägaren sedan plötsligt dök upp. Var det "dödsboet" eller den levande ägaren som sålde? Har du överhuvudtaget ett giltigt köp?
 
  • Gilla
Fotografen och 16 till
  • Laddar…
Måste nog tyvärr hålla med övriga i detta fall, tveksamt om nån annan än advokater/jurister skulle tjäna på om ni försöker driva detta som dolt fel.
Då man köper ett gammalt hus och om värmesystemet är mer än 20år så kan man inte räkna med att det ska hålla eller fungera korrekt tyvärr.
Och är det då dödsbo/släktingar/dement person som säljer ... bara att bita i det sura äpplet och fixa skiten.

Så därvid tycker jag att du bör tyvärr lägga iden om att få nått från föregående ägare åt sidan och sätta all er energi på att se det som
"Nu kan vi ju fixa till värmesystemet så att det blir skitbra och som vi vill ha det"

Magnetit kan vara en stor anledning till att värmen inte orkas med om jag förstått det hela rätt.
Detta då magnetiten ska hindra värmeöverföringen och ev dessutom sätta igen systemet om man har otur.
Du skriver att får ut en stor mängd magnetit från systemet.
Vad har ni för magnetit filter? Det finns bra och dåliga sådana.

En luft/luft värmepump kan ju vara en bra ide.
Då ger den värme och avlastar nuvarande värmesystem och är ALLTID bättre än en elpatron.

Ska ni byta system helt och hållet? tja då är frågan vad ni kan ersätta det som finns i dag med.
Ska ni i sådant fall byta till tvårörs system?
Sätta in golvvärme i hela kåken och sen bergvärme för att få lägsta möjliga uppvärmningskostnad (kostar ju dock en bra investeringsslant )
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
Ja. Tyvärr är det nog så att det inte finns några garantier. Det är undersökningsbart genom att ta dit en tekniker, så av den anledningen kan det inte räknas som dolt fel. Kombinationen äldre värmesystem och ny värmepump är tyvärr inte alltid bra, vilket du nu fått erfara.

Mitt råd är att lägga ned detta. Du har lagt 30 000 på en renovering av systemet som verkar fungera. Det tror jag i sammanhanget är ett rätt ok pris för ett fungerande värmesystem. Att försöka driva detta rättsligt kommer bara göra dig både olycklig och fattigare.
 
  • Gilla
Anna_H och 22 till
  • Laddar…
Jag skulle nog vilja gå emot och säga att om man köper ett hus under sommarhalvåret och det visar sig att värmesystemet inte klarar att hålla tempen över 15 grader under vinterhalvåret, så är det ett dolt fel.
Ett problem jag ser är hur ni ska kunna påvisa detta nu när ni redan gjort en åtgärd.
 
  • Gilla
TmP och 3 till
  • Laddar…
Den åtgärden kommer ju inte att påverka flödet i slingan. Den tekniker som varit där för står ju uppenbarligen inte enrörssystem. Till att börja med måste det ju finnas ett flöde och rimlig injustering av systemet. En tank hjälper inte mot grundfelet här. Bäst är ju att byta systemet mot ett tvårörs lågtemperatursystem. Men det är ett stort jobb.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S skon skrev:
Utryckte mig nog klantigt, var värmepumpsteknikern som inte fått det att lira. Han såg även att de hade haft ute en rörmokare som hade bytt expansionskärl.

Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
Det låter lite som om detta är ert första hus och ni står inför chocken att äga ett äldre hus som har en hel del underhålls och kanske renoveringsbehoiv.
Man bör räkna med att massa saker i ett hus man köper går sönder eller inte fungerar som de skall.
När det gäller värmepumpar och liknande så är det i högsta grad så eftersom detta är förbrukningsvaror idag. En kvalitetspump håller kankse 15-20 år, och då har du lagat den en del, sen köper du en ny.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 5 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har byggt lägenheter med ett rörssystem så sent som 2011 så det är inget konstigt. Kräver bra injustering och speciella radiatorkoppel eller öppna ventiler. Monterar man moderna termostater utan detta så blir det så att när en termostat stänger så stänger den hela slingan efter sig.
Så jag håller med föregående byt ut rörmokaren för du har inget att hämta hos föregående ägare.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har byggt lägenheter med ett rörssystem så sent som 2011 så det är inget konstigt. Kräver bra injustering och speciella radiatorkoppel eller öppna ventiler. Monterar man moderna termostater utan detta så blir det så att när en termostat stänger så stänger den hela slingan efter sig.
Så jag håller med föregående byt ut rörmokaren för du har inget att hämta hos föregående ägare.
G gaia skrev:
dödsbo brukar säljas med friskrivningsklausul eftersom det finns ingen som kan berätta om fel på fastigheten. Oftast är priset sänkt för att täcka överraskningarna. Du har träffat arvingar som skrev på papper. Dom har ingen ansvar för husets tillstånd om huset såldes med friskrivningsklausul.
Du har kanske missbedömt risker med att köpa ett dödsbo?
Inte ens när säljarna döljer att värmesystemet är defekt och att fastigheten inte kan upprätthålla beboliga temperaturer? Har även fått fatt på en av ägarnas vänner som påstår att
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har byggt lägenheter med ett rörssystem så sent som 2011 så det är inget konstigt. Kräver bra injustering och speciella radiatorkoppel eller öppna ventiler. Monterar man moderna termostater utan detta så blir det så att när en termostat stänger så stänger den hela slingan efter sig.
Så jag håller med föregående byt ut rörmokaren för du har inget att hämta hos föregående ägare.
G gaia skrev:
dödsbo brukar säljas med friskrivningsklausul eftersom det finns ingen som kan berätta om fel på fastigheten. Oftast är priset sänkt för att täcka överraskningarna. Du har träffat arvingar som skrev på papper. Dom har ingen ansvar för husets tillstånd om huset såldes med friskrivningsklausul.
Du har kanske missbedömt risker med att köpa ett dödsbo?
Har inte skrivit på några friskrivningsklausuler, Använde det som ett argument vid mitt första bud (för att slippa budgivning) säljarna var inte intresserade av något sådant.

Storyn är den att det bodde ett par här som var sambos (inte gifta), huset var skriven på tjejen och när hon gick bort 2008 så ärvde ungarna huset, Farsan bodde kvar i några och och blev dement och flyttade in på hemmet, då sålde ungarna fastigheten utan hans vetskap. Är lite sugen på och gå in på hemmet och höra med honom då han förfarande är vid liv.
Sedan 08 har det genomförts minst 5 åtgärder på värmeanläggningen, bla byte av slangpaket, cirkulationspump osv. detta är sånt jag fått reda på efter köpet.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.