L Linble skrev:
Vad menar du med fel syn? Att man inte bör göra vinst på sitt boende?
Vad jag menar med 'fel syn' vet jag inte, för det är inget jag skrivit. Det jag skrev nyss handlade om aktieaffärer.

Givetvis bör man göra vinst på alla affärer man gör, konstigt vore annars. Men det är inte fel att sälja med förlust om man misstänker att förlusten kommer att bli ännu större ifall man väntar med att sälja. Om vi kommer in i en längre period med räntor över säg 5% så är antagligen det pris du kan få för ditt hus betydligt högre just nu än om du väntar ett år eller två. Sen vet vi inget om framtiden. Vi kanske är på nollränta om ett tag igen eller så är räntorna kring 10%, vilket historiskt sett inte är särskilt konstiga nivåer. Men man bör tänka på att de senaste årens extremt låga räntor snarare är ett unikum än något som är normalt. Och de senaste 10 - 20 årens extrema uppgång i huspriserna beror i mångt och mycket på denna låga ränta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Känner med er, hade själv ett helvete med att få lägenheten såld när första coronan slog.
Det gick tillslut men några plustecken var bara att se sig i stjärnorna om. Som tur var "fick" man köpa ett hus istället till vrakpris pga nämnda ovan.

Men det är så marknaden fungerar, ni har inte tittat på alternativa lösningar? Typ hyra ut det till företag eller liknande? Om banken är ok med det förstås.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Linble skrev:
Nej känns orimligt att jag skall sälja mitt utan någon som helst vinst. Har bott i de i 7 år och totalrenoverat de. Självklart köper vi hus för att bo i men finns ingen aledning att sälja plus minus. Jämför de med Börsen, hade du valt att sälja alla dina aktier nu? Eller vänta tills dom går upp något?
Hade jag behövt pengarna hade jag sålt aktierna. Framförallt om det handlat om ett mer eller mindre nollsummespel. Din anledning att sälja plus minus är väl just att du behöver sälja pga ändrade förhållanden? På samma vis hade jag säkert (om än lite motvilligt) fått sälja lite aktier om jag fått ändrade förutsättningar i livet.

Vinst är aldrig garanterat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
L Linble skrev:
Nej känns orimligt att jag skall sälja mitt utan någon som helst vinst. Har bott i de i 7 år och totalrenoverat de. Självklart köper vi hus för att bo i men finns ingen aledning att sälja plus minus. Jämför de med Börsen, hade du valt att sälja alla dina aktier nu? Eller vänta tills dom går upp något?
Aktier brukar inte kosta något att ha i depån ofta ger de dessutom utdelning, ett hus som bara står och som dessutom är köpt med lånta pengar kostar rejält varje månad...

Man kan ju fråga sig varför spekulanterna skall vara ivriga att köpa något nu som troligtvis är billigare om några månader...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
L Linble skrev:
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.
Köparna beter sig inte det minsta illa. Det är de som köpte hus 2020-2021 som har "betett sig illa" om nu någon gjort det. Pressat upp priserna till skyarna på vilka skithus som helst.

Om budet är på pre-covid nivå eller 10% lägre så är budet fortfarande ofantligt högt och man ska vara glad om man får det.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Generöst bud @VRZ Har du sett kåken live eller är du bara sugen på att göra en vettig affär?
Räknar med att det blir en bra affär på sikt, jag är inte så brydd av ebb & flod i konjunkturer..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
L Linble skrev:
Vad menar du med fel syn? Att man inte bör göra vinst på sitt boende?
I en nedåtgående marknad kommer man inte göra vinst på att sälja sitt objekt, men man kan göra en bra affär att köpa nåt större och dyrare och på så vis faktiskt göra kanske en bättre totalaffär. När räntan vänder ned igen är det bättre med att köpt till lägre priser.

Och ska man förvänta sig att alltid göra vinst på att bo? Näe, jag tycker man ska se sitt boende som en nödvändig kostnad.

Om man gör fastighetsaffärer så tar man en risk och har en förväntad avkastning. Om ni kan ligga ute med 10MSEK på en extra fastighet som en "investering" så är det väl fine så. Då är det inte ett boende utan en placering. Kanske går det upp, kanske går det ned. I närtid lär det fortsätta ned. Om 10 år har det sannolikt gått upp. Så har ni ekonomi och möjlighet att vänta så är det kanske en bra ide. Vet att när jag började jobba så var det flera äldre kollegor som berättade historier om hur de behållit ett extra hus istället för att sälja under 90-talskraschen.

Men det är en mycket intressant observation som du delar med dig av, det är tacksamt, för alla som funderar på att köpa eller sälja, eller bara är nyfikna vart det tar vägen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Aktier brukar inte kosta något att ha i depån ofta ger de dessutom utdelning, ett hus som bara står och som dessutom är köpt med lånta pengar kostar rejält varje månad...

Man kan ju fråga sig varför spekulanterna skall vara ivriga att köpa något nu som troligtvis är billigare om några månader...
Fastigheter har historiskt sett alltid lönat sig, att ens försöka påstå något annat är okunnigt. En fastighet har du dessutom nyttjande utav, det kallas för hem.

Precis som med aktier går det dock upp och ner. Men värm dig i depån du.
 
D Danne213 skrev:
Fastigheter har historiskt sett alltid lönat sig, att ens försöka påstå något annat är okunnigt. En fastighet har du dessutom nyttjande utav, det kallas för hem.

Precis som med aktier går det dock upp och ner. Men värm dig i depån du.
Fastigheter i storstäder har historiskt, över en längre tid, hittills lönat sig... MEN det finns givetvis tidsperioder med nedgångar. Hur lång nedgång vi har framför oss nu vet väl ingen. Hade jag jättemycket pengar skulle jag absolut köpa fastigheter som investering. Tyvärr har jag köpt den fastighet jag har med en stor del lånade pengar. Därmed ser jag det inte som en investering utan en nödvändig kostnad. En bonus om det går upp, men olikt tex aktier så köper de flesta bostäder med lånade pengar och aktier med sparade pengar och kan sälja aktierna om det behövs medan det är svårare att sälja en bostad snabbt.

Jag tror fastiheter är en jättebra investering, för de som har råd, på lång sikt. De som tror att bostäder alltid ska vara en pengamaskin som de varit de senaste åren tror jag har fel.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Linble skrev:
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.
Uppdatering.
Huset såldes kanske 3-4 veckor efter att tråden skapades. Vi hittade en bra köpare och vi kom överens om 4,7milj. Lägre än vad mäklaren hade värderat till så klart men vi gick ändå bra med vinst så känner oss ändå nöjda.
Ha is i magen. Ett vettigt bud kommer nog till slut.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja precis så, tack för trevlig ton;)
F fribygg skrev:
Klart att du ska få göra en vinst om du hittar rätt köpare, har du is i magen fortsätter du ju äga fastigheten tills den når det pris du önskar och har du inte råd med det får du ju acceptera att sälja med förlust om det krävs för att bli av med objektet.
 
M
D Danne213 skrev:
Fastigheter har historiskt sett alltid lönat sig, att ens försöka påstå något annat är okunnigt. En fastighet har du dessutom nyttjande utav, det kallas för hem.

Precis som med aktier går det dock upp och ner. Men värm dig i depån du.
Att fastigheter alltid lönat sig historiskt är ren lögn, det beror helt på vilket intervall man tittar på.
https://www.ekohist.su.se/forskning/publikationer/stockholms-fastighetspriser-över-200-år-1.500647
I artikeln visar forskarna bland annat att den 370-procentiga ökningen i fastighetspriser 1993–2017 har en historisk motsvarighet 1855–1887 då de steg med cirka 315 procent. Detta om vi tar hänsyn till inflation. Under långa perioder stagnerade dock priserna, inte minst under 1900-talet. Den som köpte ett hus 1909 fick vänta ända till 2001 innan fastigheten ökat i realt värde.

Att ha ett hus man bor i som investering är bara opraktiskt, höga transaktionskostnader och svårt att sälja/köpa snabbt precis som TS mfl. kan konstatera.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Att fastigheter alltid lönat sig historiskt är ren lögn, det beror helt på vilket intervall man tittar på.
Jag säger inte emot, men tänker samtidigt att måttet på inflation inte är "konstant". Vi har under ett stort antal år haft en exponentiell expansion av råvaruutvinning och effektivisering. Det har gjort att många varor och tjänster gått ned i pris eller kunnat konsumeras i större mängder med samma lön.

Fastigheter på bra lägen har egenskapen att de upptar en liten yta mark som inte kan skapas på nytt. Man kan effektivisera (bygga högre eller effektivare) eller expandera (mark utanför staden blir mer central när staden växer).

Vi står inför en stor utmaning i det att nuvarande expansiva politik / marknad gör att vi riskerar fördärva vår miljö. Vi har även faktumet att länder som kina som tidigare haft extremt billig arbetskraft troligen inte kommer fortsätta att leverera "gratis" till "oss i väst".

Människan är bra på att hitta lösningar, men boprisutveckling och industrialisering är bara 10% av tiden för jesu födelse och otroligt kort tid sett till människans totala existens. Jag tror vårt ekonomiska system står infor riktigt stora utmaningar och förändringar. Vi har också en värld som är väldigt ostadig med många ickedemokratier som dessutom sitter på stora mängder råvaror.

Jag hoppas att världen blir bättre, miljöproblemen mindre och bostadspolitiken bättre. Tills dess tror jag på att riskminimera, att inte ha för stor del lån sett till bostadens värde och att försöka köpa och sälja vid ungefär samma tidpunkt och att inte spekulera i fastigheter med lånade pengar (om det inte är till den egna bostaden). Givetvis kommer några att pricka rätt och tjäna pengar - det går alltid om man har kapital tillgängligt när marknaden är volatil. I en stabil marknad är det svårare att både tjäna och förlora stora pengar.

Om jag själv hade köpt ett nytt boende och inte fått det gamla sålt så skulle jag själv fokusera på att riskminimera till så låg förlust som möjligt snarare än gräma mig att jag inte fått tillräckligt stor vinst på gamla boendet - så länge som affären går ihop (dvs att förlusten inte är så stor att jag inte kunde behålla nya boendet - men även då tror jag att man måste ta tjuren vid hornen och inse fakta... eller kanske speciellt då?) - har man råd att vänta ut en kris så kan man självklart sitta kvar med dubbla boenden. Det finns många som har fjällstugor, extra lägenheter och flera fastigheter - men sannolikt har de en hyfsat låg belåningsgrad?
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Ganska enkel situation, kostnaden för finansiering ökar snabbt och stort, priserna rör sig nedåt som följd. Vi är mitt i rörelsen, och ingen vet när och på vilka nivåer det stabiliseras och bildar en ny, hanterbar kalkyl. Därför avvaktar köpare. Vill man absolut sälja i detta läge måste man locka med ett mycket attraktivt pris för att kompensera köparnas risk.

Att relatera till tidigare prisnivåer, vad man betalat för att köpa eller vad det kostat att bygga är bara hypotetiska resonemang, och distraherar från den verkliga situationen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
A
L Linble skrev:
Nej känns orimligt att jag skall sälja mitt utan någon som helst vinst. Har bott i de i 7 år och totalrenoverat de. Självklart köper vi hus för att bo i men finns ingen aledning att sälja plus minus. Jämför de med Börsen, hade du valt att sälja alla dina aktier nu? Eller vänta tills dom går upp något?
Varför är det orimligt? Jag har tidigare sålt en lägenhet jag ägde och förbättrade i 5 år utan vinst.

Du kan absolut vänta hur länge du vill. Men det lär inte vända till i närheten av förra vinterns nivåer på många år.

Du köper ju och säljer på samma marknad. Så länge du inte ska göra en exit helt från bostadsmarknaden så spelar det ju ingen större roll.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.