P Pensel2008 skrev:
Helt rätt 3g ligger väll på 900 mhz och 4g på 2100 mhz på landsbygden
Just nu kanske det är så, men efter att man rullat ut 5g på platsen så kommer det se annorlunda ut. Och vilka frekvenser som används beror ju också på vilken tilldelning operatören fått i auktionen.
 
P Pensel2008 skrev:
Helt rätt 3g ligger väll på 900 mhz och 4g på 2100 mhz på landsbygden
Nej. Telia har haft 3G på 900 men de flesta 3G-nät är/var 2100. 4G finns på 2600 i städer och 700,800 och 900 på "landet". 4G har redan nu generellt mycket bättre täckning på landsbygden än 3G och därför kan 3G fasas ut.
Problemet är inte frekvensen, utan alla termimaler som bara kan prata 2G (GPRS).

/M
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pensel2008 skrev:
Funderar på en repeter
De är olagliga. Ges inga tillstånd för repeater på 4G.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Unikt namn
M Marcus-AA skrev:
De är olagliga. Ges inga tillstånd för repeater på 4G.
Hur ska man få täckning i exempelvis ett hissshakt då?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur ska man få täckning i exempelvis ett hissshakt då?
Det finns ju 10-tusentals hissar bara i Sverige och de allra flesta har redan täckning utan repeater. Man kan också få operatörena att sätat upp repeater om de anser det motiverat.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Det finns ju 10-tusentals hissar bara i Sverige och de allra flesta har redan täckning utan repeater. Man kan också få operatörena att sätat upp repeater om de anser det motiverat.

/M
Vad är det för kostnad att sätta upp en repeater, antar att det kan avgöra hur många abonnenter som kommer att använda den?

Vi har en en matbutik i området med en massa kunder där det inte är någon mottagning alls förut vid ett par fönster.
 
Unikt namn
A A-Man_08 skrev:
Vad är det för kostnad att sätta upp en repeater, antar att det kan avgöra hur många abonnenter som kommer att använda den?

Vi har en en matbutik i området med en massa kunder där det inte är någon mottagning alls förut vid ett par fönster.
Tidigare kunde verksamheter ansöka hos PTS och nätägaren för att sätta upp en egen repeater, men om det numera är förbjudet vette fasen hur man ska göra.

Men Telia skriver dock inte om något generellt 4g förbud, så det kanske bara är lite kaos innan de nya frekvensbanden tas i bruk? sida.https://www.telia.se/foretag/losningar/repeater

Det var långt från gratis att sätta en egen repeater dock. Om jag inte minns fel var det över hundra tusen i totalkostnad styck.
 
Var det inte företagsanpassade nät som byggdes, var ganska vanligt åtminstone med GSM, Telia hade det som tjänst.
Men med 3G blev det krångligt då de inte hade egen licens. Så det blev problem när mobilerna började hoppa till master med 3G utanför och tog inte den/de i fastigheten. Har inte koll på hur de gjorde med 4G.
Däremot har jag jobbat med ett privat mobilnät som uppgraderades från GSM till 4G, med många basar/antenner och i princip 100% inmätt täckning överallt.
 
F fusion skrev:
Jodå, är det Volvo On Call du syftar på så har Volvo tagit fram en lösning med 4G. Det gäller framförallt marknaden i USA eftersom de släckt ned 3G sedan 1-2 år, men lär väl funka här också om det inte faller på frekvensbandet. Påverkar brytt mig då det enda man använder det till är att fjärrstarta värmaren. Har 10m från huset till bilen, så det kan man sköta manuellt , som man gjorde med förra Volvon.

Tolkar texten nedan som att inte alla årsmodeller kommer klara nedsläckning. Alla Volvo på SPA plattformen har väl redan 4G modem.

Kan väl räkna ut med lillfingret att Volvo i Sverige kommer ta minst 10 papp för detta.

Citat;

Below is the text from a Product Bulletin that was released to all US Volvo Retailers this past Friday, January 21, 2022:
3G Network Sunset
Summary:
The upcoming 3G network sunset, starting February 21, will affect connected 2015-2017 Volvo
models causing cars with 3G modems to lose connected services. Impacted services include
infotainment apps, SOS and On Call in-car services, and Volvo Cars app remote services. A customer
upgrade program will be made available and rolled out over time based on hardware availability.
Affected cars:
• 2015-2017 XC60
• 2015-2017 S60
• 2015-2016 S80
• 2015-2017 V60
• 2015-2016 XC70
• 2016 XC90
The ability to upgrade to a 4G modem will be made available for all affected models.
The XC60, S60, S80, V60 and XC70 program will roll out shortly. A CRM communication will go out
to customers who have contacted the call center and customers who have indicated they are
interested in the upgrade. Due to the global semi-conductor shortage the availability of the hardware is
limited at this time. The upgrade includes a modem upgrade and TEM reload. Customers who upgrade
will also be eligible for a 2 year complimentary subscription to the Volvo Cars app.
Details for XC60, S60, V60, S80, XC70:
Hardware
TEM 4G Modem (Control Unit) Product number 36011532
MSRP $328.39
Software
TEM Reload Product number 31288000
MSRP $27.47
The installation takes 1 hour +/- 20 minutes depending on model and platform.
Further program details and instructions are forthcoming.
Självklart måste man nappa på en ombyggnad om andrahandsvärdet ska bli skapligt. Annars blir bilen billig...
 
M
blackarrow blackarrow skrev:
[länk]

Vem får betala för uppgraderingarna, om det finns?
Jag ser det som konstruktionsfel att ha använt utdöende teknik.
Är detta något de kontrollerar på besiktningen? Och i så fall hur? Tycker de på SOS knappen för varje bil och ser om det kommer några blåljus...
 
  • Haha
  • Älska
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Är detta något de kontrollerar på besiktningen? Och i så fall hur? Tycker de på SOS knappen för varje bil och ser om det kommer några blåljus...
Gissar, idag kan felkoder läsas ut och skulle anta att det är kontrollen. Ingen felkod för eCalll så blir det godkänt.
Exempel på en av våra bilar.
OBD har inga felkoder.
Skärmdump av fordons OBD-data med noll felkoder och bromsvärden för alla hjul.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mnils skrev:
Är detta något de kontrollerar på besiktningen? Och i så fall hur? Tycker de på SOS knappen för varje bil och ser om det kommer några blåljus...
Kontroll av eCall-funktion ingår som ny kontrollpunkt vid besiktning sedan maj 2023. Då 2G-nätet stängs ner kommer fordon bestyckade med 2G-/3G-nät inte längre kunna koppla upp mot nätet vid en kontrollbesiktning.

Men det finns ju en lösning som ger e-Call till även äldre bilar:
https://www.bosch.se/nyheter/bosch-is-turning-the-car-into-a-lifesaver/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag ser det som konstruktionsfel att ha använt utdöende teknik.
Frågan är kanske när man ska klassa en RAT som utdöende. 5G är också utdöende, men inte just nu.

Det är inte så länge sedan 2G fortfarande såg ut att hänga kvar hos vissa operatörer, men lite knepigt är det förstås att till och med bilar från 2021 är i farozonen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.