V videopac skrev:
Sänka Sverige? De försökte ju i alla fall. Var det inte någon kolbit som visades upp... den försvann väl med tiden, just den biten men inte resten ;)



Strunta i att försöka? Jag kan inte påstå att jag är insatt nog i förutsättningarna och hur det har utvecklat sig senaste tiden. Men jag tror nog att kompromisser inte enbart är per område utan även mellan områden. Så att uttala sig väldigt definitivt om vad som gör att de inte kan sänka så mycket som de tänkt kan vara vanskligt.
Att du kanske uppfattar deras politik som ett sätt att sänka Sverige må vara förståeligt, men nog gjorde de vad de sa att de skulle göra.
Som tur är inser ju de flesta att det styre som Sverige haft de sista 8 åren inte är hållbart och att vi inte kan hålla på att lägga ner elproduktion utan att uppfinna, bygga och driftsätta ny planerbar kraftproduktion i södra Sverige.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, mandatperioden är 4 år och genomför man inte vad man lovat på den tiden är det ju att betrakta som ett svek.
Nej, när det gäller elfrågan och drivmedel duger det inte att leverera om ett år ens.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
F fribygg skrev:
det styre som Sverige haft de sista 8 åren inte är hållbart och att vi inte kan hålla på att lägga ner elproduktion
Låter som att du är mycket dåligt påläst om vilka som "lade ner elproduktionen", och varför det hände.
Det var den Borgliga regeringen med Kd m.fl. som redan 2004 började "straff-skatta" kärnkraft b.la.

Sedan satte dom "spiken i kistan" åren 2006 till 2014, så följden blev att Ringhals 1 & 2 lades ner.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
J jawen skrev:
Låter som att du är mycket dåligt påläst om vilka som "lade ner elproduktionen", och varför det hände.
Det var den Borgliga regeringen med Kd m.fl. som redan 2004 började "straff-skatta" kärnkraft b.la.

Sedan satte dom "spiken i kistan" åren 2006 till 2014, så följden blev att Ringhals 1 & 2 lades ner.
Inte glömmer jag när sossarna, vänstern och centern la ner Barsebäck - 99, det anser jag iaf vara starten till den olyckliga situation södra Sverige sitter i idag.
Nog vore väl elpriset 30% lägre om vi haft ett par reaktorer till i drift i södra Sverige?
 
K karlmb skrev:
Nej, när det gäller elfrågan och drivmedel duger det inte att leverera om ett år ens.
Det beror ju på när man lovat genomföra nått, har man sagt innom hundra dagar gäller ju det och om det skulle ske direkt är det hög tid att genomföra det nu när det snart gått 2 månader sedan valet.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte glömmer jag när sossarna, vänstern och centern la ner Barsebäck - 99, det anser jag iaf vara starten till den olyckliga situation södra Sverige sitter i idag.
Nog vore väl elpriset 30% lägre om vi haft ett par reaktorer till i drift i södra Sverige?
Du har inte läst på om det heller va?

Jag tycker också att kärnkraften skulle varit kvar, så vi tycker i det sammanhanget lika.
Men det var många faktorer som avgjorde Barsebäcks öde.
 
J jawen skrev:
Du har inte läst på om det heller va?

Jag tycker också att kärnkraften skulle varit kvar, så vi tycker i det sammanhanget lika.
Men det var många faktorer som avgjorde Barsebäcks öde.
Jo, och det var helt klart medan regeringen Person satt vid makten som vi vek oss för danskar och centerpartister och avvecklade de två reaktorerna i Barsebäck.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det blir så på en marknad med fungerande konkurrens. Handlarna har små marginaler.
..Och exakt vad vann vi på regleringen då ? ..Att vinst hamnar i utländska ägared fickor istället för i statskassan ?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och exakt hur visade du denna kritik? En femtonåring satte sig på en trappa och förändrade politiken, vad gjorde du?
Jag röstade och utövade min medborgeliga rätt att gnälla.

Om du syftar på greta så har väl inte hennes skolkande gjort speciellt mycket resultat heller, utom en massa mediafokus på henne.
 
  • Gilla
  • Haha
baal och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Och exakt vad vann vi på regleringen då ? ..Att vinst hamnar i utländska ägared fickor istället för i statskassan ?
Vilken reglering?
Vilken vinst?
 
GlennB GlennB skrev:
Jag röstade och utövade min medborgeliga rätt att gnälla.

Om du syftar på greta så har väl inte hennes skolkande gjort speciellt mycket resultat heller, utom en massa mediafokus på henne.
Du har alltså inte gjort något överhuvudtaget?
 
GlennB GlennB skrev:
Jag röstade och utövade min medborgeliga rätt att gnälla.
Finns det nån sån rätt?
 
F fribygg skrev:
Finns det nån sån rätt?
jag misstänker han syftar på yttrandefriheten :)
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Eftersom våra politiker i grund & botten har skapat hela Sveriges "Elpris-cirkus" med en början redan runt 1991, så kan man ju känna att man inte riktigt är nöjd med våra folkvalda ( milt uttryckt)

Men när man nu beter sig som den borgliga nya regeringen gör avseende bränslepriser, så har man passerat alla gränser av vad politiker ska accepteras att komma undan med!

Moderaterna lovade innan valet 5 kr sänkta bränslepriser, Kristdemokraterna 9 kr, och Sverige demokraterna hela 10 kr, och väldigt många runt om i landet med små marginaler röstade då på dessa partier iom deras löften.

Nu i morgon kommer sanningen presenteras.

Bensinpriserna kommer från nyår sänkas med 14 öre....Ja, du läste rätt fjorton öre!!!
Och dieselpriserna med 41 öre.

Så det har numera gått så långt inom Sveriges politik, att man medvetet blå-ljuger för inför valet för att få mera röster & makt, även om det skadar hela vår demokrati.

Elprisstödet skulle också vara klart till den 1 november, och i dagsläget vet man inte ens om man kan betala ut det i år ens.

Hur ska vi kunna ställa högre krav på våra politiker, så att dom inte kommer undan med rena lögner?
Och energislukande storföretag får hundratals miljoner i energibidrag fast de har fasta avtal medan redan låginkomsttagare med hyresrätt får några hundralappar.
Sällan har löften svikits så fort
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.