HOBBY ARCHITECT
Grand Designs Sverige
Torsdagar 20.00 TV4
https://www.tv4play.se/program/gran...medium=partner&utm_campaign=programflode_hero

Huset som byggnes i gårdagens avsnitt är nog det snyggaste hus jag någonsin sett i ett arktiekturprogram. Asiatiskt enkelt med fykantiga fönster träpinnarna som sticker ut, den naturliga looken och enplanshus blir alltid så snygga. Dock förstår jag mig inte på varför det skulle vinklas i slutändan mot gästhuset, och pergolan gillade jag inte hela vägen.
Trähus med stora fönster, integrerat träd, logotyp; skrattande kvinna i förgrunden, splittrad komposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avsnitt 1, säsong 3: https://www.tv4play.se/program/grand-designs-sverige/del-1-nynäshamn-säsong-3/13758227?offset=0
 
Hur gör man med fuktspärrar mellan altan och hus stomme då hela stommen är helheten till huset ute som inne?

kommer huset stå i 200år nja svårt att se det.

Väldigt fint annars.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Vad kallar man sådana dära pinnar som sticker ut? Takstol? Visst är det nåt annat... kommer inte ihåg...
 
Gammelnörden
Taktass. :geek:
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Taktass. :geek:
Ok. (y)Men bjälkar kanske var ordet jag sökte när det även gäller dom under altanen?

Träaltan med exponerade bjälkar under takutsprånget, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur säger man på engelska tro, beams that sticks out? beams that stands out?
Roof rack översätter Googe Translate taktass till, men när man googlar det kommer det bara upp massa bilder på sånt man har på biltak. :) Exposed roof beams står det här.

Träkonstruktion med exponerade bjälkar på en altan i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gammelnörden
Är det en utstickande del av takstolen är det taktassar / exposed rafter tails...

Jag vet faktiskt inte om det finns en specifik term för synliga (golv)bjälkar på svenska. Men jag skulle nog söka på exposed wood joists på engelska.
 
Redigerat:
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
PeterFalun
Protruding rafters eller rafter tails?
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Aldrig fel att bygga i gammal stil.
Hade de ingen isolering eller missade jag det?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Aldrig fel att bygga i gammal stil.
Tråkigt nog så är det vissa stadsarkitekter som tycker att det är fel att bygga i gammal stil.

Här i trakten är det flera som fått avslag på bygglovsansökan av just den anledningen.
Vi har en del områden och gamla fiskebyar längs kusten där några nybyggare gjort försök att få bygga hus i gammal stil, av respekt för områdena och för att få dem att smälta in bättre men fått blankt nej av handläggarna/stadsarkitekterna. De tycker att man ska bygga hus som speglar nutiden. Så då slutar det med att det blir fula svarta lådor insprängda mitt i de gamla fiskebyarna istället
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hade de ingen isolering eller missade jag det?
Ska man isolera ett timmerhus ska det helst vara på utsidan. Men då hade det ju sett helt annorlunda ut. Så troligtvis har de ingen isolering mer än själva timmerstommen, vilket inte heller behövs.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Så troligtvis har de ingen isolering mer än själva timmerstommen, vilket inte heller behövs.
Så en timmerstomme isolerar tillräckligt för att uppfylla dagens "energibesparingskrav"?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så en timmerstomme isolerar tillräckligt för att uppfylla dagens "energibesparingskrav"?
Är stockarna tillräckligt tjocka så..

Jag kikade lite på Stora Tyttorps instagram och de verkar ha reglat upp på insidan av ytterväggarna så de har nog åtminstone 45mm extra isolering.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Redigerat:
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.