K
Bengt1964 skrev:
En annan fråga. När ska man byta locket. Mitt lock är rätt tungt nu. Får använda båda händerna och ta i när jag ska vika över en halvan
Det är dags att byta, på vårat spa fick vi vara två stycken för att orka lyfta bort locket helt.
I sommras testade jag att dra bort själva fodralet och låta frigoliten soltorka, det fungerade inte alls.
 
K
A AilinAilin skrev:
Till råga på allt så gick väreelementet åt helvete... JFB går såfort elementet är inkopplat.

Någon som bytt ett sådant element?

[länk]
Jag har bytt men det var även en metallcylinder som elementet sitter i som jag passade på att byta också.
Det var inga svårigheter att byta den.
 
K K. L skrev:
Jag har bytt men det var även en metallcylinder som elementet sitter i som jag passade på att byta också.
Det var inga svårigheter att byta den.
Jajjemen, detta element sitter inne i röret.

Rör inkl element,givare osv kostar cirka 1500-2000kr extra, tänkte om någon bara bytt själva elementet och kunde svara på om det var värt besväret.
 
Disclaimer: har inte läst hela tråden utan mest skummat igenom, så svaret finns kanske, men:

Om man ska åka iväg ett tag, säg 1 vecka, är det värt att sänka temperaturen i badet från 39 grader till runt 30, för att sedan höja igen. Eller kommer uppvärmningen äta upp kostnaden men sparat under tiden det varit nedsänkt?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Disclaimer: har inte läst hela tråden utan mest skummat igenom, så svaret finns kanske, men:

Om man ska åka iväg ett tag, säg 1 vecka, är det värt att sänka temperaturen i badet från 39 grader till runt 30, för att sedan höja igen. Eller kommer uppvärmningen äta upp kostnaden men sparat under tiden det varit nedsänkt?
/Jocce
Så länge badet är eluppvärmt så kostar det inte mer att värma mycket samtidigt. Det är med värmepump annat gäller.
Men visst, kommer badet bara precis komma ner i temp för att sen ökas igen är det inte många Wh som sparas.
 
M Magnushåkansson skrev:
Helt klart en lyxprodukt och självklart skulle jag använda det under hela vintern som jag nu gjort i 3 års tid. Skillnaden nu är ju att elkostnader kommer att femdubblas i vinter mot normala tider! Mitt spabad drar säkert närmare 500 kWh under de kallaste månaderna och det blir ju skitdyrt att driva under dessa premisser (rörligt elpris som kanske hamnar på låt säga 3-5 kr/kWh)
35* inte 3-5 ;)
 
N nmeden skrev:
Så länge badet är eluppvärmt så kostar det inte mer att värma mycket samtidigt. Det är med värmepump annat gäller.
Men visst, kommer badet bara precis komma ner i temp för att sen ökas igen är det inte många Wh som sparas.
Det är eluppvär
N nmeden skrev:
Så länge badet är eluppvärmt så kostar det inte mer att värma mycket samtidigt. Det är med värmepump annat gäller.
Men visst, kommer badet bara precis komma ner i temp för att sen ökas igen är det inte många Wh som sparas.
Får helt enkelt göra lite tester och se hur lång tid det tar för det att komma ner i temp.
Nu när vi i Stockholm fortfarande har 6-8 grader på nätterna och typ 10 på dagarna borde ju temperaturen hålla sig ganska bra utan värmetillförsel.


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det är eluppvär


Får helt enkelt göra lite tester och se hur lång tid det tar för det att komma ner i temp.
Nu när vi i Stockholm fortfarande har 6-8 grader på nätterna och typ 10 på dagarna borde ju temperaturen hålla sig ganska bra utan värmetillförsel.


/Jocce
Återkoppla gärna, mitt bad tappade från 38°-22° på ca 4 dygn. Kändes mycket, men kanske är vad man kan förvänta sig?
 
M martyyyyy skrev:
Mitt spabad har två lägen för uppvärmning, Standard och Economy. Under standard värms badet konstant och under economy endast under filtercyclarna som är på 2h om dagen.

Om jag ska spara pengar under vintern - är det bättre att ha det på lägsta tempen (26°c) med standard eller economy?

Standard kommer ju hålla badet på 26 hela tiden och econony kommer att få "kämpa" upp till 26°c varje filtercykel morgon/kväll.
Då var vi där igen (även om jag har full förståelse för att du inte läst alla inlägg). Det blir samma svar varje gång: ju lägre temperatur du har desto mindre värmeläckage blir det och detso mindre energiåtgång. Att värmaren måste "kämpa" för att få upp temperaturen är bara en mental konstruktion som jag tror har att göra med att det för en människa kanske skulle varit bekvämare att utföra ett lätt arbete lite längre än att spara ihop till ett tungt slit.

Ta ett extremexempel (som jag alltid gillar att göra): Badet är 37 grader, du ska på semester i 10 år. Självklart är det då billigare att dra ner så mycket som det går i temperatur även om det "kostar" att värma upp till 37 efter din extremt långa semester. Det blir precis samma sak även om tidsperioden är kortare. En annan mental bild som kan vara bra är att visualisera temperaturskillnaden mellan badvattnet och utomhustemperaturen som en graf över tid. Arean under kurvan motsvarar din energiåtgång. Om vi för enkelhetens skull räknar med att det alltid är 0 grader ute så blir det enklare att förklara. Den effekt du måste tillföra (W eller kW) för att hålla temperaturen är avståndet upp till grafen. Energin (kWh) är arean, säg för ett dygn (men du kan ta vilket tidsintervall du vill). Genom att minimera den arean blir din energikostnad minimerad. Det blir då lätt att förstå att varje säkning av temeraturen innebär en energibesparing, även om det blir lite dyrare att värma från +5 till +37 än från +15 till +37. Den energi du sparat under tiden kommer alltid att vara mer än det du måste tillföra för att komma upp i +37. (Besserwissrar kan sätta in orden "proportionell mot" lite varstans ovan ;)

Med allt detta sagt så kommer ett varierande pris in och försör allt :) Man kan dock faktsikt tillämpa samma takesätt men det blir så mycket mer komplext eftersom man ju kan välja att t.o.m. övervärma då det är billigt (om man har timpris och styrning) mm.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Då var vi där igen (även om jag har full förståelse för att du inte läst alla inlägg). Det blir samma svar varje gång: ju lägre temperatur du har desto mindre värmeläckage blir det och detso mindre energiåtgång. Att värmaren måste "kämpa" för att få upp temperaturen är bara en mental konstruktion som jag tror har att göra med att det för en människa kanske skulle varit bekvämare att utföra ett lätt arbete lite längre än att spara ihop till ett tungt slit. [...]
Det är rätt, med bara två mindre kompletteringar
1) Det är klart teoretiskt möjligt att det är sämre för värmaren att "slita". Inte i elkostnad, men i slitage. Men tvivlar på att det är märkbart för en vattenvärmare.
2) Sker värmen genom någon form av värmepump gäller det omvända. De drar mindre ju lägre temperatur de måste arbeta med.
 
Karl.s Karl.s skrev:
Återkoppla gärna, mitt bad tappade från 38°-22° på ca 4 dygn. Kändes mycket, men kanske är vad man kan förvänta sig?
Kollade bak på lite loggar. När jag sänkte i september så tog det 22 dagar att gå från 32 grader till 18. Men det var klart avtagande. Efter 11 dagar var det på 20 grader.

Omgivande temp var ungefär samma: 10-15 grader.
 
  • Gilla
Karl.s
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Jag har precis köpt denna, men inte hunnit installera än. Några kronor dyrare. Oklart om det är bättre.
[länk]
Den jag köpte är alldeles för lätt, så fort pumparna sätter igång 2 gånger per dygn så knycklas den ihop.
Den från Canada höll sig kvar på sin plats.
 
Redigerat:
Nu är detta för ett par veckor sedan, men jag testade att köra spabadet på economy mode i några dagar, dvs värmer 2h per dag.
Sedan testade jag att ställa upp det på 40° och hålla det där på värmning konstant (standard mode) i ett par dagar.

Knapp någon skillnad alls.

Vecka 44 economy
Vecka 45 standard
 
  • Mobilskärmsbild av stapeldiagram och temperaturkurva, text "Vecka 45", datum och tid synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålstolpar visar data, temperaturkurva nedtill, "Vecka 44", elanvändning eller -kostnad måste mätas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
M martyyyyy skrev:
Nu är detta för ett par veckor sedan, men jag testade att köra spabadet på economy mode i några dagar, dvs värmer 2h per dag.
Sedan testade jag att ställa upp det på 40° och hålla det där på värmning konstant (standard mode) i ett par dagar.

Knapp någon skillnad alls.

Vecka 44 economy
Vecka 45 standard
Ska provat detta!
Fick tag på Thermaltech Ultra från http://prairietubs.com/ de har inte vart villiga att skicka det kraftigare täcket pga frakten blir svår och dyr, men eftersom mitt gamla tunna bara höll 2 år så får jag köpa ett kraftigare täck av dem till rabatterat pris. Så den kommer om 10 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.