Mikael_L
H HEM2121 skrev:
Politiker är väl ett arbete?
Generellt inte.
På samma sätt som det inte är ett arbete att sitta i BRF'ns styrelse, det är också ett förtroendeuppdrag.

Men det är lite löjligt av oss att hålla på och diskutera denna distinktion. Lämpligheten av att använda email-adressen som är knuten till sitt uppdrag ändras väl egentligen inte om man "bara" har ett förtroendeuppdrag.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Arvode tänker du på. De är inte lönearbetare.
Kalla det vad du vill. De får betalt för att göra det de gör. Och får man betalt för att göra något är det att jämföra med arbete. Får du då en mailadress i den rollen så är det att ses som jobbmail.
Med tanke på att det är ett tidsbegränsat uppdrag så är det ännu värre att använda 'jobbmailen' privat då risken är stor att mailadressen inte går att använda efter nästa val. Men problemet som du inte verkar se är att de använder sin riksdagsmail på ett sätt som kan ge dem fördelar de inte bör ha.
 
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Kalla det vad du vill. De får betalt för att göra det de gör. Och får man betalt för att göra något är det att jämföra med arbete. Får du då en mailadress i den rollen så är det att ses som jobbmail..
Nej, det fungerar så att du först väljs och får förtroende. Du gör detta i din roll som privatperson. D v s du kan inte ha en privat roll med vissa åsikter och en förtroendevald roll där du har andra. Det är inte som att vara tjänsteman där man har en roll man spelar professionellt på sitt atbete.

Man får inte betalt för att utföra ett arbete som folkvald. Däremot ställs vissa resurser till ditt förfogande, ibland t ex en emailadress och ibland arvoden. De flesta kommunala politiker gör detta helt på sin fritid med endast arvoden för nämndmöten.

L lbgu skrev:
Med tanke på att det är ett tidsbegränsat uppdrag så är det ännu värre att använda 'jobbmailen' privat då risken är stor att mailadressen inte går att använda efter nästa val. Men problemet som du inte verkar se är att de använder sin riksdagsmail på ett sätt som kan ge dem fördelar de inte bör ha.
Nu glider du från att det är olämpligt till att du känner till deras inre tankeverksamhet när de skickade vissa email.
 
Måste säga att jag är förvånad över att ni blir så upprörda över vilken epostadress som används men att ingen tycker det är fel att enligt er är nämnder som får mailen så korrupta att bara en officiell epost adress får dem att godkänna vad som helst.

/ATW
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
H
Redigerat:
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Ska meddela regeringen det:D
Vad man kallar det, de uppbär en lön och betalar skatt. De får säker arvode också som extra tillskott till sin lilla politikerlön.
[länk]
[länk]
Du menar att deras ersättning skattetekniskt hanteras som vilken lön som helst?

Det gör de arvoden jag får vid sidan av min löneanställning också.
 
Storm i ett vattenglas enligt mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Storm i ett vattenglas enligt mig.
Håller inte med. Har en granne som använde sin arbetsmejl , hon är högt uppsatt på Bohuslänsk kommun. Jag påtalade det olämpliga. Hon brydde sig inte. Hon gjorde det för att vinna fördel.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tittar folk ens på själva mejladressen när man får ett mail? Det är ju normalt avsändarens namn som mailklienten presenterar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Att folk använder sin jobbmail för att få fördelar är väl mer regel än undantag. Jag känner att det är ännu värre när anställda på byggnadsnämnden ändrar sina egna byggnadslov (till sin egen fördel) "i tjänsten".
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Tittar folk ens på själva mejladressen när man får ett mail? Det är ju normalt avsändarens namn som mailklienten presenterar.
Skaffa en riktig MUA d.v.s. inte utkik från pyttemjuk som är fullständigt värdelös på att hantera avsändare och mottagare.

T Tthz skrev:
Håller inte med. Har en granne som använde sin arbetsmejl , hon är högt uppsatt på Bohuslänsk kommun. Jag påtalade det olämpliga. Hon brydde sig inte. Hon gjorde det för att vinna fördel.
Visar ju bara på vilket skröfs kommunerna anställer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.