Spånga, Stockholm. februari 2022. jag har som hobby att laga prylar på fritiden, allt från leksaker till fjärrstyrda golfvagnar till pepparkvarnar :) Vid ett par tillfällen har folk hört av sig till mig med besväret att deras miele induktionshäll (olika storlekar) ger dem felkoden F 32. Miele kommer vilja rekommendera att byta ut hela PCB:n, alltså kretskortet som styr strömställningen. Jag har hört allt från att det skulle landa på 13,000kr till 16,000kr för detta inklusive hembesök och service m.m. Jag gör det här inlägget just för att felet är enligt min mening, vad jag hittills märkt, relativt enkelt för den händige att åtgärda. På PCB:n sitter ett gäng kondensatorer, inte särskilt många. två av dessa brukar ha värden: 25V 470uf , det brukar vara dessa som gett upp. Man kan ofta genom att titta på dem se en avvikelse då dom börjar bukta upp på toppen, alltså att toppen börjar bli kupolformad. Dessa kondensatorer kostar under en krona styck att köpa, frakten är dyrare förstås, men landar på under 150kr. Och löda om / byta ut dessa löser problemet, i alla fall jag hittills vart med om. När jag själv söker på F32 Miele så får jag inte upp något svensk träff, så förhoppningsvis kan detta forum hjälpa folk att hitta rätt. Att köpa kondensatorer kan vara lite knepigt då webbutikerna har väldigt mycket filter och kriterier för sök. Conrad & Elfa rekommenderar jag. jag kan säkert ställa upp om man bor i Stockholmsområdet, kika in på facebook-sidan Erix Hobbyfix för kontakt eller för att ställa frågor. Verkstadsbänk med induktionshäll och verktyg, olika elektronikkomponenter och förvaringslådor på hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Miele induktionshäll med synligt kretskort och fyra kokzoner under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat Miele induktionshällskretskort med kondensatorer och kylfläns visat på en rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondensator med kupolformad topp på ett kretskort, indikation på fel som orsakar Miele felkoden F 32.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kondensatorer och komponenter på ett grönt kretskort, möjlig koppling till Miele induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort från Miele induktionshäll med kondensatorer och elektroniska komponenter, några buktar uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med lödpenna som pekar på kondensator vid en reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders Gustafsson 1963 och 7 till
  • Laddar…
Tack för ett bra inlägg :)
Jag har själv en Miele induktionshäll och jag har ännu inte fått något felmeddelande. Men! Jag tycker att den har tappat effekt på sistone. Inte samma drag som tidigare samt att ibland kan någon panna bara stänga av sig. Tror du att det kan vara kondingen som håller på att ge sig eller är det något annat som kan vara på g att ge upp?
 
B Blandaren skrev:
Tack för ett bra inlägg :)
Jag har själv en Miele induktionshäll och jag har ännu inte fått något felmeddelande. Men! Jag tycker att den har tappat effekt på sistone. Inte samma drag som tidigare samt att ibland kan någon panna bara stänga av sig. Tror du att det kan vara kondingen som håller på att ge sig eller är det något annat som kan vara på g att ge upp?
Hej! tack själv. jag är verkligen iiiiinte en expert på spisar generellt eller avancerad elektronik för den delen. MEN! :) jag är kock. så om du tappar effekt så skulle jag gissa på ojämn kontakt-yta. alltså att dina stekpannor har byggt upp sot och lagringar på undersidan vilket leder till sämre effekt. På med sliprondellen/stålborsten och få fram den ursprungliga glansiga skinande ytan och testa igen, se om det blir skillnad. Det är ju väldigt lätt hänt att man fokuserar på att göra rent stekpannor på insidag och glömmer bort utsidan, undersidan. givetvis en gissning. Om plattan inte svarar/stänger av sig så kan det oxå bero på att den inte uppfattar att stekpannan är på plats, det kan räcka med någon millimeter av uppbyggt "gunk".
MVH. Erix Hobbyfix.
 
BlodSvettSkavsår BlodSvettSkavsår skrev:
Spånga, Stockholm. februari 2022. jag har som hobby att laga prylar på fritiden, allt från leksaker till fjärrstyrda golfvagnar till pepparkvarnar :) Vid ett par tillfällen har folk hört av sig till mig med besväret att deras miele induktionshäll (olika storlekar) ger dem felkoden F 32. Miele kommer vilja rekommendera att byta ut hela PCB:n, alltså kretskortet som styr strömställningen. Jag har hört allt från att det skulle landa på 13,000kr till 16,000kr för detta inklusive hembesök och service m.m. Jag gör det här inlägget just för att felet är enligt min mening, vad jag hittills märkt, relativt enkelt för den händige att åtgärda. På PCB:n sitter ett gäng kondensatorer, inte särskilt många. två av dessa brukar ha värden: 25V 470uf , det brukar vara dessa som gett upp. Man kan ofta genom att titta på dem se en avvikelse då dom börjar bukta upp på toppen, alltså att toppen börjar bli kupolformad. Dessa kondensatorer kostar under en krona styck att köpa, frakten är dyrare förstås, men landar på under 150kr. Och löda om / byta ut dessa löser problemet, i alla fall jag hittills vart med om. När jag själv söker på F32 Miele så får jag inte upp något svensk träff, så förhoppningsvis kan detta forum hjälpa folk att hitta rätt. Att köpa kondensatorer kan vara lite knepigt då webbutikerna har väldigt mycket filter och kriterier för sök. Conrad & Elfa rekommenderar jag. jag kan säkert ställa upp om man bor i Stockholmsområdet, kika in på facebook-sidan Erix Hobbyfix för kontakt eller för att ställa frågor. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gjort denna manöver en gång :)

https://www.byggahus.se/forum/threa...-konstigt-da-den-slas-pa.330531/#post-3141953
 
  • Gilla
BlodSvettSkavsår
  • Laddar…
Mange takk. Perfekt. Hilsen fra Norge.
 
  • Gilla
BlodSvettSkavsår
  • Laddar…
Hej,
Jag har en Miele induktionshäll där jag får F32 felmeddelande vid uppstart. Med några omstarter får jag igång den utan felkod, men det blir allt svårare. Det Erik skriver verkar passa in väldigt bra. Bor dock i Malmö. Vet ni någon (företag/privatperson) här i krokarna som skulle kunna ge den ett försök med att byta ut de sannolikt felande kondensatorerna? Gärna också inkl att demontera och återmontera kretskortet?
Tacksam för svar.
 
  • Gilla
BlodSvettSkavsår
  • Laddar…
Yup! Tydligt tecken på nämnda fel. Kondensatorerna kan komma igång efter ett tag, de behöver nå en viss temperatur för att fungera. Hoppas du finner någon som kan hjälpa dig! // Erik.
 
BlodSvettSkavsår BlodSvettSkavsår skrev:
Spånga, Stockholm. februari 2022. jag har som hobby att laga prylar på fritiden, allt från leksaker till fjärrstyrda golfvagnar till pepparkvarnar :) Vid ett par tillfällen har folk hört av sig till mig med besväret att deras miele induktionshäll (olika storlekar) ger dem felkoden F 32. Miele kommer vilja rekommendera att byta ut hela PCB:n, alltså kretskortet som styr strömställningen. Jag har hört allt från att det skulle landa på 13,000kr till 16,000kr för detta inklusive hembesök och service m.m. Jag gör det här inlägget just för att felet är enligt min mening, vad jag hittills märkt, relativt enkelt för den händige att åtgärda. På PCB:n sitter ett gäng kondensatorer, inte särskilt många. två av dessa brukar ha värden: 25V 470uf , det brukar vara dessa som gett upp. Man kan ofta genom att titta på dem se en avvikelse då dom börjar bukta upp på toppen, alltså att toppen börjar bli kupolformad. Dessa kondensatorer kostar under en krona styck att köpa, frakten är dyrare förstås, men landar på under 150kr. Och löda om / byta ut dessa löser problemet, i alla fall jag hittills vart med om. När jag själv söker på F32 Miele så får jag inte upp något svensk träff, så förhoppningsvis kan detta forum hjälpa folk att hitta rätt. Att köpa kondensatorer kan vara lite knepigt då webbutikerna har väldigt mycket filter och kriterier för sök. Conrad & Elfa rekommenderar jag. jag kan säkert ställa upp om man bor i Stockholmsområdet, kika in på facebook-sidan Erix Hobbyfix för kontakt eller för att ställa frågor. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej Erik!
Har en Miele induktionshäll med beteckning KM 5737 som krånglar precis på det viset som du beskriver här, Då Jag går in på nämnda hemsida, för att söka efter kondensator 25V 470uf får jag massor med träffar, undrar om du kan hjälpa mej med vilka jag ska ha. Mycket tacksam för svar.
Vänligen Jan-Olof
 
J Jan-Olof Forsberg skrev:
Hej Erik!
Har en Miele induktionshäll med beteckning KM 5737 som krånglar precis på det viset som du beskriver här, Då Jag går in på nämnda hemsida, för att söka efter kondensator 25V 470uf får jag massor med träffar, undrar om du kan hjälpa mej med vilka jag ska ha. Mycket tacksam för svar.
Vänligen Jan-Olof
H
J Jan-Olof Forsberg skrev:
Hej Erik!
Har en Miele induktionshäll med beteckning KM 5737 som krånglar precis på det viset som du beskriver här, Då Jag går in på nämnda hemsida, för att söka efter kondensator 25V 470uf får jag massor med träffar, undrar om du kan hjälpa mej med vilka jag ska ha. Mycket tacksam för svar.
Vänligen Jan-Olof
hej.
testa denna länk jag skapade.

https://www.conrad.se/p/panasonic-e...utm_medium=email&utm_campaign=pdp_email_share

när du skall löda in dem så finns det en + och en - på polerna. markera innan hur de satt så du sätter rätt. lycka till! (tips, köp inte två, köp 5 ifall nåt går snett) ;-)
 
Hej igen!
Tack så mycket för hjälpen. Jag beställer kondensatorerna omgående.
Hälsningar Jan-Olof
 
  • Gilla
BlodSvettSkavsår
  • Laddar…
J Jan-Olof Forsberg skrev:
Hej igen!
Tack så mycket för hjälpen. Jag beställer kondensatorerna omgående.
Hälsningar Jan-Olof
Dela gärna med dig här ditt resultat! ✌️
 
Får kondensatorerna i slutet på veckan. Jag hör av mig när jag bytt dom, om resultatet
 
Hej !
Nu har jag bytt kondensatorerna på min miele spishäll. Den fungerar alldeles utmärkt. Lite pyssel med bortkoppling av kablar och kontakter. Jag fotade allt som demonterades, jag hade inte klarat detta utan dina bilder och text. Ett stort tack för din hjälp och din generositet att dela med dej av din kunskap . Hälsningar Jan-Olof
 
  • Älska
BlodSvettSkavsår
  • Laddar…
Gud så kul! bra gjort av dig! Ett bevis på att det funkar! eftersom du är så pass teknisk så är vi säkra på att du även kan lista ut hur du kan ladda upp lite av dina bilder här i din tråd/svar, vore fantastiskt!
 
R rassmandy skrev:
Hej,
Jag har en Miele induktionshäll där jag får F32 felmeddelande vid uppstart. Med några omstarter får jag igång den utan felkod, men det blir allt svårare. Det Erik skriver verkar passa in väldigt bra. Bor dock i Malmö. Vet ni någon (företag/privatperson) här i krokarna som skulle kunna ge den ett försök med att byta ut de sannolikt felande kondensatorerna? Gärna också inkl att demontera och återmontera kretskortet?
Tacksam för svar.
Hej!
har du fått någon hjälp eller lyckats lösa det? nyfiken ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.