GlennB GlennB skrev:
Vad baserar du det på ? Jag säger att långsiktigt hade det varit ett lysande beslut.
jag tycker det framgick tydligt av min graf hur Sveriges elförbrukning minskade under de första två decennierna i en omfattning som motsvarar produktionen från 2-3 reaktorer, liksom att elpriset sjönk svagt vilket är ett tecken på överskott i utbudet, liksom att prognoserna då inte pekade på något nämnvärt ökat elbehov innan 2030

jag får det inte att gå ihop att tillförandet av ännu mer [dyr] kärnkraftsel skulle varit något positivt

jag vet inte hur många reaktorer ytterligare som skulle ha byggts enligt dig, men det skulle göra förutsättningarna för ekonomisk överlevnad dålig – både för de tillkommande reaktorerna och för de redan existerande, och (det ryska anfallet på Ukraina undantaget) skulle det inte ha rört sig om några fåtal års ökenvandring, utan många år – så sett över hela reaktorns livstid tror jag att investeringen varit allt annat än "lysande"

avsättning för elen? även om det finns köpare inom landet eller utomlands (via fler utlandsförbindelser) så gäller det att kunna sälja den för ett pris som gör produktionen lönsam annars är det ren förlust, men det skulle vi visst betala via skattsedeln
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Så du menar att statistiken från 1880-1997 ljuger?

Det har alltid över tid varit säkrare & billigare el med svensk statligt monopol
Nu måste jag få protestera. Något statligt monopol har det aldrig varit men statliga Vatenfall är största ägare före finska staten genom Fortum och sedan Norska staten genom Statkraft. Sedan ca 13% av kommuner. Ca 10% av industri och utländska privata aktörer. Tror du att alla utom Vattenfall går med på att svenska staten konfiskerar deras bolag utan vidare för köpa dem har de nog inte råd med. De mindre kommunala har nog förr varit betydligt fler men har sålt ut till större bolag för att få in pengar och många av de minsta gick ihop i lite större i samband med att kommunerna blev större. Detta gäller nog framför allt i Norrland med vattenkraften
 
J Jamtstårsa skrev:
Nu måste jag få protestera. Något statligt monopol har det aldrig varit men statliga Vatenfall är största ägare före finska staten genom Fortum och sedan Norska staten genom Statkraft. Sedan ca 13% av kommuner. Ca 10% av industri och utländska privata aktörer. Tror du att alla utom Vattenfall går med på att svenska staten konfiskerar deras bolag utan vidare för köpa dem har de nog inte råd med. De mindre kommunala har nog förr varit betydligt fler men har sålt ut till större bolag för att få in pengar och många av de minsta gick ihop i lite större i samband med att kommunerna blev större. Detta gäller nog framför allt i Norrland med vattenkraften
Först & främst har jag påtalat att staten/vi skattebetalare har bekostat största delen av Sveriges elnäts uppbyggnad ( som nu vissa företag tjänar pengar på), vilket finns att läsa här under avsnitt 2.4

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/45892/1/gupea_2077_45892_1.pdf

2.4 Staten Redan tidigt i utvecklingen fick staten upp ögonen för kraftöverföring och nyttan med den. Att staten tidigt kom in som aktör har haft stor betydelse för att elnätet idag ser ut som det gör. Eftersom staten intresserade sig för kraftöverföring i hela landet påskyndades utvecklingen mot större och större nät, som till slut utvecklats till ett rikstäckande elnät. Trollhättan har haft en stor betydelse för elnätsbyggandet. När vattenfallen i staden skulle byggas ut för kraftändamål blev det tvunget att lösa storskaliga juridiska, organisatoriska och tekniska problem. Det ledde till att kraft- och nätbyggandet blev en industri i sig självt. 1901 avgjordes det att fallen i Trollhättan skulle tillhöra staten. Det är med denna bakgrund som Vattenfall AB bildats, som från början hette Kungliga Vattenfallsstyrelsen. Den Svenska staten blev den första i världen att vara en kommersiell kraftföretagare.31

Vad skulle du själv kalla detta om inte en typ av "statligt monopol" ?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nu blandar ni diskussioner om elnät och elproduktion. Ja, stamnätet har varit ett statligt monopol, och är det fortfarande. Det är inga ptivata företag som tjänar pengar på det.
Regionalnäten har inte varit statliga, däremot kommunala på många håll. Där har de i många fall sålts till privata företag. Det kan man absolut tycka är korkat. Men har man sålt det så har man också fått betalt för investeringen.
 
Och det enskilt största "boven" i denna "elpris-cirkus" är avregleringen, som den borgliga regeringen med Carl Bildt spetsen åren 1991 till 1994 påskyndade ( som allt annat Moderater/borgliga har "förstört" i samhället)

https://historia.vattenfall.se/stories/foretaget-och-manniskorna/vattenfall-och-avregleringen

Redan 10 år senare analyserades dom första 10 åren, och man kom fram till:

Säkert är dock att det som var meningen med avregleringen, att det skulle bli en mångfald på marknaden som konkurrerade till konsumenternas fromma, inte har blivit som man hoppades på. Istället för mångfald har vi fått ett oligopol med ett fåtal starka aktörer som helt dominerar såväl produktion som försäljning. Det framgår av en genomgång som publicerats i Veckans Affärer.

Uppköp som därtill i hög grad har skett med aktiv medverkan från politiskt håll. Sålunda såldes de tunga kommunala elhandelsbolagen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Norrköping. Och många av dem som ändå formellt sett fortfarande är kommunalt ägda, är i praktiken återförsäljare till någon av de tre stora. Till det kan läggas omfattande uppköp av de lokala näten.

Det kan konstateras att marknaden inte har fungerat som det var tänkt. Enligt Energimyndigheten har ettårspriset för en kund med eluppvärmd villa ökat med 58 procent, exklusive skatt, moms elcertifikatsavgift. Samtidigt har nätavgifterna stigit med 23 procent och antalet fria elhandelsbolag halverats.

Och allt detta bara på 10 första åren, d.v.s. denna analys gjordes för 16,5 år sedan.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Nu blandar du åter igen in både elhandel och elnät. Elnät är monopol och inte ett dugg avreglerat.

Tycker du att det är för få elhandelsbolag för att få konkurrens?


0-9
  • 7H Kraft
A
  • Affärsverken
  • Ale El
  • Alingsås Energi
  • Almnäs Elhandel
B
  • Bengtsfors Energi
  • BestEl
  • Billinge Energi
  • Bixia
  • Bodens Energi
  • Boo Energi
  • Borlänge Energi
  • Borås Elhandel
  • Brittedals Energi
C
  • Cheap Energy
E
  • E.ON Energilösningar AB
  • Eksjö Energi
  • Eskilstuna Energi & Miljö
F
  • Falkenberg Energi
  • Falu Energi
  • Fortum
  • Fyrfasen Energi
G
  • Gislaved Energi AB
  • GodEl
  • Gotlands Energi AB
  • Greenely
  • Grästorp Energi
  • Gävle Energi
  • Göta Energi
  • Göteborg Energi
H
  • Habo Energi
  • Hallstaviks Elverk
  • HEM - Halmstads Energi och Miljö AB
  • Herrljunga Kraft
  • Hjo Energi AB
  • Härryda Energi Elhandel
J
  • Jukkasjärvi Energi
  • Jönköping Energi
K
  • Kalmar Energi
  • Karlsborgs Energi AB
  • Karlshamn Energi
  • Karlskoga Energi & Miljö AB
  • Karlstads Energi
  • Kinnekulle Energi
  • Kraftringen Energi
  • Kristinehamns Energi
  • Kungälv Energi
  • Kvänum Energi
L
  • Landskrona Energi
  • Lerum Energi
  • Linde Energi
  • Ljusdal Energi
  • Luleå Energi
  • Lysekils Energi Vind AB
M
  • Mellanskånes Kraft
  • MälarEnergi
N
  • Njudung Energi
  • Nordic Green Energy
  • Norrtälje Energi
  • Näckåns Energi
O
  • OKQ8
  • Olseröds Energi
  • Oskarshamn Energi
P
  • PiteEnergi
S
  • Sala-Heby Energi
  • SEVAB Strängnäs Energi
  • Skellefteå Kraft
  • Skånska Energi
  • Sollentuna Energi
  • Stockholms Elbolag
  • Sundsvall Energi
  • Sölvesborgs Energi
T
  • Telge Energi
  • Telinet Energi
  • Tibro Energi
  • Tidaholms Energi
  • Tranås Energi
  • Trelleborgs Energi
  • Trollhättan Energi
  • Töre Energi
U
  • Uddevalla Energi AB
  • Umeå Energi
  • Upplands Energi AB
V
  • Vaggeryds Energi AB
  • Varberg Energi
  • Varbergsorten Elförsäljning AB
  • Vattenfall
  • VB Energi
  • Vimmerby Energi & Miljö AB
  • VänerEnergi
  • Värnamo Energi AB
Å
  • Åsele Kraft
Ö
  • Öresundskraft
  • Österlens Kraft
  • Övik Energi
Det tycker inte jag. Även om det stämmer att det har minskat. Det formligen exploderade direkt efter avregleringen.

När det gäller producenter är det några få som har en stor del av produktionen i Sverige. Men marknaden är större än så. Det finns inget problem att komma in på marknaden som ny spelare. Så jag ser inte att konkurrensen brister. Det är en bra mycket sämre situation på många andra varor.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En till person som har en magisk spåkula?

Man undrar ju var ni var allihopa, när besluten fattades? Varför demonstrerade ni inte och berättade att ni sett framtiden?
Jag var kritisk redan då, precis som jag var extremt kritisk till att lägga ner försvaret.

Exakt hur mycket torr du att politiker brydde sej om det ? dom koncentrerade sej snarare på att höja sina egna löner och att behålla makten - oavsett vad som var bäst för befolkningen.

Det är inte mycket glädje i att kunna säga "vad var det jag sa", varenda gång jag har varit smartare än våra stendumma politiker, speciellt inte när man hela tiden drabbas av deras korkade beslut.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu blandar du åter igen in både elhandel och elnät. Elnät är monopol och inte ett dugg avreglerat.

Tycker du att det är för få elhandelsbolag för att få konkurrens?
Det är HELA den totala "elpris-cirkusen" som skapats som jag ville belysa, det mesta inom "elhandel" är f.ckt up..
Och dom fasta kostnaderna har skjutit i höjden och "motarbetar" dessutom effekten att förbruka mindre.
Förbrukar du 13.700 kWh per år (som många av oss villaägare gör) så är nu för tiden HELA 50% av din räkning fasta kostnader!

Så möjligheten att kunna påverka dina egna elkostnader görs mindre & mindre, och detta är satt i system!

Är du superduktig och snålar & lägger pengar på att få bättre isolerat så att du kommer ned till 8000 kWh per år, då står fasta kostnaderna för HELA 62% av dina elkostnader.
Vid 5000 kWh= 72% av elkostnaden o.s.v

Med är du en storförbrukare på 30.000 kWh då har den fasta kostnaden minskat till strax under 30%.

Helt igenom ett kapitalist-tänkt system, som motarbetar allt vad gäller "rädda jordklotet" och minska elräkningen.

N%C3%A4tpriser-Vattenfall-20070101-20160101.jpg

Andel-fast-r%C3%B6rligt-pris-Vattenfall-20160101.jpg
 
harka harka skrev:
jag tycker det framgick tydligt av min graf hur Sveriges elförbrukning minskade under de första två decennierna i en omfattning som motsvarar produktionen från 2-3 reaktorer, liksom att elpriset sjönk svagt vilket är ett tecken på överskott i utbudet, liksom att prognoserna då inte pekade på något nämnvärt ökat elbehov innan 2030
Att förbrukningen I LANDET tillfälligt minskade betyder ju knappast att vi inte skulle haft avsättning för kraften långsiktigt sett.

Elkraft är något som är mycket långsiktigt, vi skulle knappast ha haft det extremt välbalanserade och fungerande elnätet vi hade (innan politikerna förstörde allt) om inte dåtidens politiker hade analyserat problemet och tagit kostnaderna DÅ för att det skulle bli bra långsiktigt.

Det gäller givetvis både vattenkraften och kärnkraften, men även systemet med spetskraft.

jag får det inte att gå ihop att tillförandet av ännu mer [dyr] kärnkraftsel skulle varit något positivt
Du menar inte att vi skulle ha nytta av det idag ? eller om 5 år ?

Och vaddå dyr, vad är billigare menar du ? rysk gas ? saudiarabisk olja ? trampgeneratorer ?

Och nu menar jag RIKTIG kraft, sådan som fungerar dygnet runt oavsett väder.

jag vet inte hur många reaktorer ytterligare som skulle ha byggts enligt dig, men det skulle göra förutsättningarna för ekonomisk överlevnad dålig – både för de tillkommande reaktorerna och för de redan existerande,
Fast nu är väl förvisso tanken att man skulle bygga nya effektivare för att ersätta de gamla mindre effektiva och på så sätt få både lägre driftskostnader och högre effekt.

Dessutom vill man ju ha ett rejält överskott så att man kan både ställa reaktorer för underhåll OCH ta höjd för problem, precis som det var tänkt med vårat sinnrikt uträknade system vi en gång hade.

och (det ryska anfallet på Ukraina undantaget) skulle det inte ha rört sig om några fåtal års ökenvandring, utan många år – så sett över hela reaktorns livstid tror jag att investeringen varit allt annat än "lysande"
Då tror vi olika, men vi får väl se hur det blir.

Vi har ju om inte annat ett exempel att titta på i östra rikshalvan, visserligen har man ju gjort väldigt många fel där så att budgeten överskridits rejält och även tidsramen, men det blir intressant att se hur länge det dröjer innan det är betalt och sedan ger ren vinst till ägarna.

(F.ö är det ett mycket intressant system med ägarskap på OL3, ett system jag gärna skulle se i sverige med, jag är GÄRNA med och chippar in pengar mot att få köpa energi till produktionskostnad sedan)

Vi har även lite andra exempel som vi kommer att få se i närtid, jag tänker mest på Polen och Frankrike, men även kanada är intressant.


avsättning för elen? även om det finns köpare inom landet eller utomlands (via fler utlandsförbindelser) så gäller det att kunna sälja den för ett pris som gör produktionen lönsam annars är det ren förlust, men det skulle vi visst betala via skattsedeln
Verkar det ha varit ett problem med att sälja med vinst det senaste året tycker du ?

Tror du att omställningen i industrin ("grönt" stål tex) och att fler fordon drivs på el kommer att försämra den kalkylen ?

Och jag tror inte du verkligen tror att en nybyggd reaktor skulle gå med förlust under hela sin livstid ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[jätteklipp av lista]
  • Österlens Kraft
  • Övik Energi
Det tycker inte jag. Även om det stämmer att det har minskat. Det formligen exploderade direkt efter avregleringen.

När det gäller producenter är det några få som har en stor del av produktionen i Sverige. Men marknaden är större än så. Det finns inget problem att komma in på marknaden som ny spelare. Så jag ser inte att konkurrensen brister. Det är en bra mycket sämre situation på många andra varor.
..och TROTS alla dessa konkurrerande företag så tar alla i princip exakt lika mycket för elen, och det är skitdyrt..

OJOJ vad mycket vi vann på den avregleringen.. precis som alla andra misslyckade avregleringar vi gjort.. (jag kan inte komma på en enda som varit lyckad, skulle möjligen vara telemarknaden, som är överspelad idag.)
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Inte bara jag som reagerat på dom groteskt ökade kostnaderna!


Regeringen har gett Energimarknadsinspektionen (Ei) i uppdrag att föreslå en författningsreglering avseende en rimlig avkastning vid fastställandet av intäktsramar för elnätsföretag

Avkastningen bör regleras genom att fastställa en metod och närmare regler för hur nivån på avkastningen ska beräknas
Elnätsföretagens investeringar kan endast till begränsad del motivera prisökningarna av elnätsavgifterna

Kostnaderna för de planerade investeringsnivåerna motsvarar en prisökning av elnätsavgifterna på cirka 1 procent. Detta innebär att kostnader för investeringar bara till en begränsad del kan förklara de prisökningar som har skett hos många av elnätsföretagen under 2016 och 2017.


I sin helhet:

https://www.regeringen.se/4aa7ef/co...-for-elnatsforetagen-infor-perioden-2020-2023
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..och TROTS alla dessa konkurrerande företag så tar alla i princip exakt lika mycket för elen, och det är skitdyrt..

OJOJ vad mycket vi vann på den avregleringen.. precis som alla andra misslyckade avregleringar vi gjort.. (jag kan inte komma på en enda som varit lyckad, skulle möjligen vara telemarknaden, som är överspelad idag.)
Ja, det blir så på en marknad med fungerande konkurrens. Handlarna har små marginaler.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är HELA den totala "elpris-cirkusen" som skapats som jag ville belysa, det mesta inom "elhandel" är f.ckt up..
Och dom fasta kostnaderna har skjutit i höjden och "motarbetar" dessutom effekten att förbruka mindre.
Förbrukar du 13.700 kWh per år (som många av oss villaägare gör) så är nu för tiden HELA 50% av din räkning fasta kostnader!

Så möjligheten att kunna påverka dina egna elkostnader görs mindre & mindre, och detta är satt i system!

Är du superduktig och snålar & lägger pengar på att få bättre isolerat så att du kommer ned till 8000 kWh per år, då står fasta kostnaderna för HELA 62% av dina elkostnader.
Vid 5000 kWh= 72% av elkostnaden o.s.v

Med är du en storförbrukare på 30.000 kWh då har den fasta kostnaden minskat till strax under 30%.

Helt igenom ett kapitalist-tänkt system, som motarbetar allt vad gäller "rädda jordklotet" och minska elräkningen.

[bild]

[bild]
Nu pratar du om elnäten. De är som sagt inte avreglerade. Eftersom de är monopol tycker jag att de borde vara offentligt ägda.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag var kritisk redan då, precis som jag var extremt kritisk till att lägga ner försvaret.

Exakt hur mycket torr du att politiker brydde sej om det ? dom koncentrerade sej snarare på att höja sina egna löner och att behålla makten - oavsett vad som var bäst för befolkningen.

Det är inte mycket glädje i att kunna säga "vad var det jag sa", varenda gång jag har varit smartare än våra stendumma politiker, speciellt inte när man hela tiden drabbas av deras korkade beslut.
Och exakt hur visade du denna kritik? En femtonåring satte sig på en trappa och förändrade politiken, vad gjorde du?
 
GlennB GlennB skrev:
Att förbrukningen I LANDET tillfälligt minskade betyder ju knappast att vi inte skulle haft avsättning för kraften långsiktigt sett.

Elkraft är något som är mycket långsiktigt, vi skulle knappast ha haft det extremt välbalanserade och fungerande elnätet vi hade (innan politikerna förstörde allt) om inte dåtidens politiker hade analyserat problemet och tagit kostnaderna DÅ för att det skulle bli bra långsiktigt.

Det gäller givetvis både vattenkraften och kärnkraften, men även systemet med spetskraft.



Du menar inte att vi skulle ha nytta av det idag ? eller om 5 år ?

Och vaddå dyr, vad är billigare menar du ? rysk gas ? saudiarabisk olja ? trampgeneratorer ?

Och nu menar jag RIKTIG kraft, sådan som fungerar dygnet runt oavsett väder.



Fast nu är väl förvisso tanken att man skulle bygga nya effektivare för att ersätta de gamla mindre effektiva och på så sätt få både lägre driftskostnader och högre effekt.

Dessutom vill man ju ha ett rejält överskott så att man kan både ställa reaktorer för underhåll OCH ta höjd för problem, precis som det var tänkt med vårat sinnrikt uträknade system vi en gång hade.



Då tror vi olika, men vi får väl se hur det blir.

Vi har ju om inte annat ett exempel att titta på i östra rikshalvan, visserligen har man ju gjort väldigt många fel där så att budgeten överskridits rejält och även tidsramen, men det blir intressant att se hur länge det dröjer innan det är betalt och sedan ger ren vinst till ägarna.

(F.ö är det ett mycket intressant system med ägarskap på OL3, ett system jag gärna skulle se i sverige med, jag är GÄRNA med och chippar in pengar mot att få köpa energi till produktionskostnad sedan)

Vi har även lite andra exempel som vi kommer att få se i närtid, jag tänker mest på Polen och Frankrike, men även kanada är intressant.




Verkar det ha varit ett problem med att sälja med vinst det senaste året tycker du ?

Tror du att omställningen i industrin ("grönt" stål tex) och att fler fordon drivs på el kommer att försämra den kalkylen ?

Och jag tror inte du verkligen tror att en nybyggd reaktor skulle gå med förlust under hela sin livstid ?
Uppenbarligen är kärnkraft dyr, eftersom man i UK måste garantera ett pris som är högre än vad jag har betalat i snitt i SE3 med rörligt pris de senaste tolv månaderna ... Men likförbannat skulle vi haft kärnkraftverk puttrande på halvfart för mer pengar, i 20-30 år?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.