Tjenare!

Köpte precis min första lägenhet, det är en 20,5 kvadrat are, så jag märkte kanska snabbt att jag behöver vara lite smart med boytan. Och har nu lite funderingar.

Som det ser ut idag har jag en liten kokvrå på härliga 2 kvadrat. Men ingenstans att stå och Hacka grönsaker etc. Och eftersom det inte heller finns några skåp i vrån har tidigare ägare köpt ett köksskåp som nu tar upp 1kvm och i andra delen av rummet står ett kylskåp i samma storlek (se bild)

Det här gör att jag nu inte har plats med något bord och stolar heller.

Så min tanke är helt enkelt att slå ut garderoberna i hallen och sätta dit ett kök med plats för kylskåp, köksförvaring och en köksbänk med en större spis än de två plattor jag har idag samt en diskmaskin.

Den gamla köksvrån tänkte jag bygga om till en större garderob och försöka bygga in en tvättmaskin så att jag får lite mer plats badrummet. Det här hade frigjort en yta på nästan 3 kvm. Men jag vet inte om det är möjligt att dra om avloppet på något sätt.

Någon här som har lite expertis i området?

Observera att kokvrån ser större ut på ritning än vad den egentligen är. Vi snackar 120cm vägg till vägg.
 
  • Grundritning av en bostad med sovrum, kök, vardagsrum, shop och wc. Indikerar möblering och funktion för varje rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut att vara svårt att få till vatten, avlopp och ventilation till platsen för garderoberna. Första steget är att du hör med styrelsen och frågar om det kan gå att få tillstånd till det och vad för underlag som de behöver för att kunna ge sin tillåtelse.

En tvättmaskin ska helst placeras i rum med tätskikt och golvbrunn pga. risken för att något går sönder så att det läcker ut vatten, antingen mycket på en gång eller droppvis som är svårt att upptäcka. Det finns ett undantag och det är i kök med vissa specialåtgärder.

Kan du skriva hur lång väggen med med garderoberna är?
Ladda gärna upp en bild på hur köket ser ut idag.

Men om du har 120 cm kök idag och du ska ersätta det med garderob och tvättmaskin så blir ju garderoben bara 60 cm med fullhöjd och 60 cm med halvhöjd. Är inte det för lite än vad du har idag?
Jag har också svårt att förstå hur man på 120 cm kan få plats med både dusch och handfat.

Ett kylskåp är ung. 60x60 cm vilket är väldigt långt från 1 kvm.
 
Okej, 60cm yta då. Oavsett är det utrymme som jag hade kunnat använda till att exempelvis ställa dit ett litet bord, vilket jag inte kan idag eftersom det står ett kylskåp samt ett köksskåp ivägen.

Väggen i hallen är 230cm

Som jag nämnde så avviker ritningen litegrann från hur det ser ut i verkligheten.
Badrummet är 160x160
 
  • Ett litet kök med röda kakel, öppna hyllor, ugn, spis och olika köksredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit garderob med metallhandtag, kartonger, kasse och jacka i hörnet av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan du inte ta bort det extra skåpet och istället bygga en köks-ö med förvaring, så får du matlagningsyta, förvaring och en liten matplats i ett? Det är ganska enkelt att smälla ihop av ett lagom högt skåp och en skiva. Jag har tex byggt en bardisk av en halvhög Billy-hylla och en bit bänkskiva. Och om du inte har överskåp i kokvrån bör du såklart skaffa det, hela vägen upp till taket :)
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
snart upptäcker du att du har mer nytta av garderober än av en större kök :).
Montera en bänkskiva med överhäng på din fristående skåp så får du en liten matplats.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu såg jag dina tillagda bilder. Ritningen stämmer ju inte alls vid kokvrån. Vad är det längst in? Ett skåp?
 
M mrsnhp skrev:
Kan du inte ta bort det extra skåpet och istället bygga en köks-ö med förvaring, så får du matlagningsyta, förvaring och en liten matplats i ett? Det är ganska enkelt att smälla ihop av ett lagom högt skåp och en skiva. Jag har tex byggt en bardisk av en halvhög Billy-hylla och en bit bänkskiva. Och om du inte har överskåp i kokvrån bör du såklart skaffa det, hela vägen upp till taket :)
Jo det har jag också funderat på. Men ville först höra om det ens var möjligt att bygga ett lite större kök i hallen. Men det verkar dessvärre lönlöst. Så det lutar lite åt en bar-lösning istället. Men problemet då blir ju att det knappt finns yta mellan var och säng då det är ca 70cm från skåp och säng nu
 
M mrsnhp skrev:
Nu såg jag dina tillagda bilder. Ritningen stämmer ju inte alls vid kokvrån. Vad är det längst in? Ett skåp?
Det är ett utstick på 30x70cm, men det går ledningar in i den pelaren under diskhon då misstänker att det är det den är till för
 
  • Kökshörna med öppna skåp, röd mosaik, diskbänk och hyllor fyllda med livsmedel och flaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Det höga kan bytas ut med en rad bänkskåp så får du ett paralellkök istället
 
BirgitS
Du bör ju byta ut de där tre små hyllorna ovanför diskhon till ett riktigt överskåp som rymmer ungefär dubbelt så mycket eftersom hyllplanen är djupare.

Om du inte vill göra en egen köksö så har ju Ikea en del arbetsbänkar med hyllor under: https://www.ikea.com/se/sv/cat/koeksoear-serveringsvagnar-10471/
T.ex. Tornviken rymmer mycket och ger en rejäl arbetsyta, Vadholma kan man dessutom sitta vid, Förhöja är mindre men är lätt att flytta på i stället.

Det är ju inte mycket garderober det där heller så det verkar dumt att bara ha 60 cm fullhöjd och 60 cm halvhöjd som det ju blir om du flyttar in dem i rummet och har en tvättmaskin där.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns också ett krav i BBR att det ska finnas en möjlighet att hänga av sig ytterkläderna vid dörren.

BBR3:22 lyder: "I bostaden ska finnas [...] h) entréutrymme med plats för ytterkläder m.m.," Det är s a s inte en slump att alla lägenheter kommer med en hattfylla vid ytterdörren, det är ett lagkrav. Inte klokt att bygga om lägenheten så att den inte uppfyller kraven i BBR.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaia skrev:
snart upptäcker du att du har mer nytta av garderober än av en större kök :).
Montera en bänkskiva med överhäng på din fristående skåp så får du en liten matplats.
Tror jag fnula på det här lite det är lite Tetris just nu. Kan inte bygga för långt ut i rummet heller för då har jag ingen plats för tvättstället förvaring och så kan jag ju lösa på andra vis. Oavsett så kommer de befintliga garderoberna ryka och jag tänkte ställa dit ett integrerat kylskåp för att "gömma det", det var därför jag undra om det var möjligt med kök i hallen när jag ändå ska vara där och riva.
 
BirgitS
Simonalmen Simonalmen skrev:
Men ville först höra om det ens var möjligt att bygga ett lite större kök i hallen. Men det verkar dessvärre lönlöst.
Det är ju inte omöjligt men det kan vara svårt att få det bra med vatten, avlopp och ventilation så styrelsen kan kräva att du tar in en experter på olika områden som beskriver hur det ska göras på ett godkänt sätt. Det är definitivt dyrt att göra det också.

Att ha tvättmaskin inne i rummet kan du däremot glömma.

Utnyttja även området mellan garderoben och proppskåpet på ett bra sätt. Likaså kanske det går att se till att befintliga garderober utnyttjas på ett bättre sätt (om de är dåligt inredda nu).
Om du har mer garderobsutrymme än vad du använder så stoppa dit tallrikar, pasta och annat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör ju byta ut de där tre små hyllorna ovanför diskhon till ett riktigt överskåp som rymmer ungefär dubbelt så mycket eftersom hyllplanen är djupare.

Om du inte vill göra en egen köksö så har ju Ikea en del arbetsbänkar med hyllor under: [länk]
T.ex. Tornviken rymmer mycket och ger en rejäl arbetsyta, Vadholma kan man dessutom sitta vid, Förhöja är mindre men är lätt att flytta på i stället.

Det är ju inte mycket garderober det där heller så det verkar dumt att bara ha 60 cm fullhöjd och 60 cm halvhöjd som det ju blir om du flyttar in dem i rummet och har en tvättmaskin där.
Smart, och ja, det är ju bara jag som spånar lite idéer om hur jag frigör mest boyta och samtidigt får in lite mer vitvaror i lägenheten på en smart sätt
 
AnneFi
Simonalmen Simonalmen skrev:
Tror jag fnula på det här lite det är lite Tetris just nu. Kan inte bygga för långt ut i rummet heller för då har jag ingen plats för tvättstället förvaring och så kan jag ju lösa på andra vis. Oavsett så kommer de befintliga garderoberna ryka och jag tänkte ställa dit ett integrerat kylskåp för att "gömma det", det var därför jag undra om det var möjligt med kök i hallen när jag ändå ska vara där och riva.
Köksö på hjul som du kan putta till sidan när du hänger tvätt?
Med en så liten lägenhet hade jag prioriterat bort tvätt i lägenheten om där är en vettig tvättstuga
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.