Jag och frun har precis ärvt ett eluppvärmt, dåligt isolerat hus i elområde 4

Jag har en idé om att man ska köra pannan på max på natten, när elen är billig, och sen dra ner den på dagen, eller i alla fall runt pristopparna på morgonen och kvällen. Jag ställer ner elementen och hoppas att termostaterna (såna där analoga som går att ställa mellan 1 och 5) gör sitt jobb.
Jag har nu två frågor.

1. Skulle detta funka, dvs spara pengar?
2. Hur gör man för att vrida på den fysiska knappen två gånger per dygn? Pannan är riktigt gammal och kan inte programmeras på något sätt. Finns det nåt programmerbart vred man kan montera ovanpå knappen som mekaniskt snurrar på den?

Tacksam för alla svar!
 
Enklast, säkrast är en kontaktor och ett tidur.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Enklast, säkrast är en kontaktor och ett tidur.
Protte
Tack för snabbt svar.

Du menar att styra strömmen till pannan? Eller menar du att typ bygga om pannan, sätta in en kontaktor och det tidur? Det första vet jag inte hur det skulle funka och det andra låter som långt över min förmåga
 
Om pannan har en utetempgivare som styr så kan den eventuellt ersättas med en mojäng som laborerar med motståndet (vilket motsvarar pannans upplevda utetemp) för att på så sätt lura den att köra mer eller mindre utifrån tex elpris.

Ngenic till exempel, eller https://www.ohmigo.io/ beroende på hur händig man känner sig. Finns säkert andra alternativ också
 
Redigerat:
Vad för panna , fabrikat och modell
 
En riktigt gammal panna består väl bara en termostat och några elpatroner, så att bryta strömmen till pannan är nog inga problem med.

vad är det för knapp ni vrider om, på väggen eller på pannan?
Protte
 
Tänk på att en del pannor har tillslagsfördöjning på elpatronerna efter spänningsavbrott. Det blir isåfall samma sak om man bryter spänningen helt till pannan.... Vanligtvis var det 1 eller 2 timmars fördröjning.

Detta för att inte alla pannor skulle gå till med hög effekt efter ett längre strömavbrott.
 
prototypen prototypen skrev:
En riktigt gammal panna består väl bara en termostat och några elpatroner, så att bryta strömmen till pannan är nog inga problem med.

vad är det för knapp ni vrider om, på väggen eller på pannan?
Protte
På pannan. Tror att det är som
prototypen prototypen skrev:
En riktigt gammal panna består väl bara en termostat och några elpatroner, så att bryta strömmen till pannan är nog inga problem med.

vad är det för knapp ni vrider om, på väggen eller på pannan?
Protte
På pannan. Se bild på pannan. Tror dock att det är som HSP skrev: bryter man strömmen blir det en viss fördröjning mm, så vill helst undvika det.
 
  • Äldre värmesystem med pannanhet, expansionskärl, kopplingar och en röd oljebrännare i källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A.n.d.e.r.s A.n.d.e.r.s skrev:
På pannan. Tror att det är som


På pannan. Se bild på pannan. Tror dock att det är som HSP skrev: bryter man strömmen blir det en viss fördröjning mm, så vill helst undvika det.
Det är vredet mitt på det ljusblåa
 
J jahallåja skrev:
Om pannan har en utetempgivare som styr så kan den eventuellt ersättas med en mojäng som laborerar med motståndet (vilket motsvarar pannans upplevda utetemp) för att på så sätt lura den att köra mer eller mindre utifrån tex elpris.

Ngenic till exempel, eller [länk] beroende på hur händig man känner sig. Finns säkert andra alternativ också
Tack. Pannan har dock inget så avancerat ;)
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Den pannan har en tryckknapp "EL"
Det är den du ska styra..
Det jobbigaste med din panna är att den har en varmvattenberedare bestående av en liten plattvärmeväxlare och cirkulationspump som startar när du börjar tappa varmvatten. Tar du ut varmvatten med avstängd el så kyler du ner pannan snabbt.


Och precis som du skriver så är det fördröjning om du bryter elen till hela pannan ( om jag minns rätt så händer inte detta om du bryter med knappen "el")

20år sedan jag hade sådan panna...
Har för mig att den är förberedd för extern styrning. Så kallad tariffstyrning. Ska finnas ett kopplingsschema innanför manöverpanelen... Och säker en plint som är byglad när man inte använder funktionen.. Obs det är 230volt manöverspänning
 
Då var inte minnet helt borta.

Du kan enkelt styra pannan med ett relä som har kontakter som klarar 230vac.

Vill du ha riktigt enkel styrning så kopplar du den ingången till ett tid ur där du programmerar in tider när du vill att pannan ska gå.

När kontakten är sluten då kan pannan köra på el

Obs! Vill bara varna, det är elinstalltionsarbete att greja med detta. Och det är 230volt. Rätt kunskap och material behövs. Säkerställ att schemat stämmer mot din panna. Har för mig att anslutningarna är märkta på pannan direkt vid plintarna.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tror även att du skulle kunna spara lite på att montera en schuntautomatik...
Det ser ut som du har helt manuell schunt.
 
H HSP skrev:
Då var inte minnet helt borta.

Du kan enkelt styra pannan med ett relä som har kontakter som klarar 230vac.

Vill du ha riktigt enkel styrning så kopplar du den ingången till ett tid ur där du programmerar in tider när du vill att pannan ska gå.

När kontakten är sluten då kan pannan köra på el

Obs! Vill bara varna, det är elinstalltionsarbete att greja med detta. Och det är 230volt. Rätt kunskap och material behövs. Säkerställ att schemat stämmer mot din panna. Har för mig att anslutningarna är märkta på pannan direkt vid plintarna.
Tack för bra tips båda två.
Vad gäller varmvattengrejen så är saken den är jag inte kommer att vara i huset under vinterhalvåret, så ingen kommer att tappa ur vatten. Jag vill dra ner värmen så mycket det går utan att huset tar skada.
Jag har lite kunskap om el, men jag tänker inte ge mig på 230 volt själv. Fattar inte ens var man ska in och peta. Det får proffsen göra.
På vilket sätt skulle shuntautomatik hjälpa? Det styr väl, om jag fattat saken rätt, hur varmt vattnet är som går ut till elementen. Men kan man inte, rent teoretiskt, sätta shunten på max och elementen på låg temperatur så tar radiatortermostaterna hand om det? Alternativt sätta shunten på nåt lagom värde, och sen vrida upp om det blir smällkallt? Lönar det sig att reglera shunten kontinuerligt?

Tack. Detta är grymt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.