Tänk er att jag ska bygga plank och måste söka bygglov för detta.

men om grannens plank inte har bygglov och inte heller kommer kunna godkännas i efterhand, samt bara är ca 8 år gammalt…

kan det bli så att, när jag söker, så ser kommunen lite runt om samtidigt och då ser grannens plank… och därmed tvingas riva.

Asså, det sista jag vill är att sätta någon granne i skiten för att jag vill göra rätt för mig och söka bygglov.

Jag vet att ”rätt” svar är - det är väll grannens problem. Men jag vill diskutera runt det lite.
Ett alternativ är att vänta 2 år tills hans plank blir preskriberat.
Kan det bli så att kommunen ser förbi alla paragrafer och ger oss båda OK för att planken kompletterar varandra och ger en snyggare stadsbild? Bara prata med grannen först kanske :)

jaja, knäpp fråga jag vet, men jag vill INTE göra mig ovän med grannar i området första man gör.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 8 till
  • Laddar…
Det finns givetvis en risk att kommunen "upptäcker" svartbyggen i samband med bygglovshantering. Men då skall man nog ha lite otur. Jag har uppfattat att de flesta handlägare aktivt undviker att upptäcka saker de måste slå ned på, såvida det inte är något grovt.

Bekanta köpte radhus för många år sedan. Samtliga radhus på gatan utom deras hade ett större fönster i rummet över entren. Det hade varit en klädkammare från början, alla hade byggt om det till sovrum med större fönster.

Detta ville våra kompisar också göra och sökte bygglov (mannen i familjen kommer från ett annat land, och ville vara säker på att göra rätt). De fick avslag, för radhusen skall se enhetliga ut, och om de förstorade fönstret, så skulle det avvika från samtliga andra radhus i längan... De vågade inte påpeka att det var precis tvärtom.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 24 till
  • Laddar…
Om du ändå säker bygglov kan du ju bara söka bygglov för en sträckning som fortsätter in över grannens så det täcker in hela hans befintliga plank. Då blir ju hans plank "vitt" om ditt bygglov godkänns. Kostnaden lär ju vara det samma och om det inte ritas allt för tydliga kartor så kanske inte ens handläggaren tänker på att det var ett ovanligt långt plank i det finstilta ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om du ändå säker bygglov kan du ju bara söka bygglov för en sträckning som fortsätter in över grannens så det täcker in hela hans befintliga plank. Då blir ju hans plank "vitt" om ditt bygglov godkänns. Kostnaden lär ju vara det samma och om det inte ritas allt för tydliga kartor så kanske inte ens handläggaren tänker på att det var ett ovanligt långt plank i det finstilta ;)
Problemet blir ju om det avslås.

Är generellt för att följa protokollet, men om det i området är fler plank, etc utan förmodat bygglov så hade jag nog bara byggt.
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Tänk er att jag ska bygga plank och måste söka bygglov för detta.

men om grannens plank inte har bygglov och inte heller kommer kunna godkännas i efterhand, samt bara är ca 8 år gammalt…

kan det bli så att, när jag söker, så ser kommunen lite runt om samtidigt och då ser grannens plank… och därmed tvingas riva.

Asså, det sista jag vill är att sätta någon granne i skiten för att jag vill göra rätt för mig och söka bygglov.

Jag vet att ”rätt” svar är - det är väll grannens problem. Men jag vill diskutera runt det lite.
Ett alternativ är att vänta 2 år tills hans plank blir preskriberat.
Kan det bli så att kommunen ser förbi alla paragrafer och ger oss båda OK för att planken kompletterar varandra och ger en snyggare stadsbild? Bara prata med grannen först kanske :)

jaja, knäpp fråga jag vet, men jag vill INTE göra mig ovän med grannar i området första man gör.
Är det inom detaljplan behöver man inte alltid lov. Om det även är inom ramarna för hur ett plank ska se ut så är det liten risk för avslag. Flertalet olika förutsättningar som beror på här.
 
Vi har samma sits i vårt radhusområde. Alla bygger förråd men ingen vågar söka bygglov för att inte förstöra för grannarna. Vi vill också bygga förråd men velar kring hur vi ska göra. Mest för att det kan bli meckigt att sälja om det är svartbyggt.
 
  • Gilla
mattiplutt
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Tänk er att jag ska bygga plank och måste söka bygglov för detta.

men om grannens plank inte har bygglov och inte heller kommer kunna godkännas i efterhand, samt bara är ca 8 år gammalt…

kan det bli så att, när jag söker, så ser kommunen lite runt om samtidigt och då ser grannens plank… och därmed tvingas riva.

Asså, det sista jag vill är att sätta någon granne i skiten för att jag vill göra rätt för mig och söka bygglov.

Jag vet att ”rätt” svar är - det är väll grannens problem. Men jag vill diskutera runt det lite.
Ett alternativ är att vänta 2 år tills hans plank blir preskriberat.
Kan det bli så att kommunen ser förbi alla paragrafer och ger oss båda OK för att planken kompletterar varandra och ger en snyggare stadsbild? Bara prata med grannen först kanske :)

jaja, knäpp fråga jag vet, men jag vill INTE göra mig ovän med grannar i området första man gör.
Om du inte skriver att det redan finns plank i området i din ansökan så är sannolikheten att byggnadskontoret undersöker om det finns svartbyggen obefintlig.
 
  • Gilla
Öjje6 och 4 till
  • Laddar…
K
Jag diskuterade detta med min bygglovshandläggare för ett tiotal år sedan och han sa då att de inte undersöker svartbyggen de ser om de inte får in någon anmälan. Dock så kontrollerar de förstås allt på din fastighet när du söker bygglov. Min bror fick plocka ner sitt växthus för att få bygglov för sin utbyggnad...
 
Jag bygger ett fritidshus på landsorten i Dalarna. Dock finns faktiskt en byggnadsplan från 1975, det som numera kallas Detaljplan. Bygglovshandläggaren gjorde ett platsbesök för vårat bygge och konstaterade att grannen har byggt ett bastuhus precis i tomtgräns på prickad mark. Att de byggt i vår tomtgräns gör mig inget. Jag fick i gengäld ställa min frigga nära tomtgränsen. Däremot får man ju inte bygga på prickad mark. Vad jag vet har kommunen inte kontaktat grannen om detta. Bastuhuset står kvar.
 
  • Gilla
Johan Sangell
  • Laddar…
Om du bygger ett svartplank som ser ut ungefär som din grannars svartplank så lär ju ingen granne anmäla dig för svartbygge i alla fall...
 
  • Gilla
simjon och 1 till
  • Laddar…
Wow va spännande svar ni kommer med! så intressant och talande i sin öppenhet.

Ja vi har satt igång bygglovsansökan och är relativt säkra på att inga övertramp gjorts från grannarnas part. Det ser helt OK ut och skulle troligen gå att få bygglov i efterhand om det nu inte finns, men jag tror faktiskt att det finns.

Tack för era input! <3
 
  • Gilla
  • Haha
ByggareJob och 3 till
  • Laddar…
Hur ska kommunen veta att det är just 8 år och inte 11?
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Hur ska kommunen veta att det är just 8 år och inte 11?
Om dom har lust så kan dom ju sitta och studera ortofoton och på så vis lista ut det
Men det jobbet lägger dom ju inte ner för ett plank.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Om dom har lust så kan dom ju sitta och studera ortofoton och på så vis lista ut det
Men det jobbet lägger dom ju inte ner för ett plank.
I Google Earth kan man backa i tid för att se tidigare flygfoton. Lite dålig upplösning ibland.
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag bygger ett fritidshus på landsorten i Dalarna. Dock finns faktiskt en byggnadsplan från 1975, det som numera kallas Detaljplan. Bygglovshandläggaren gjorde ett platsbesök för vårat bygge och konstaterade att grannen har byggt ett bastuhus precis i tomtgräns på prickad mark. Att de byggt i vår tomtgräns gör mig inget. Jag fick i gengäld ställa min frigga nära tomtgränsen. Däremot får man ju inte bygga på prickad mark. Vad jag vet har kommunen inte kontaktat grannen om detta. Bastuhuset står kvar.
har lite göra med location location location,, är det 5km från centrum är det striktare att detaljer följs "den höjden ovan för marken, den färgen på plåttaket" medans 20km från centrum ut i skogen tror jag inte älgarna bry sig om ett hus är 3plan med vita knutar och andra huset är 2plan med röda knutar.. sånna ställen brukar ha lite lättare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.