Vi är på gång att fixa vår gästtoalett med nytt kakel och klinkers. På två olika seriösa kakelaffärer har jag fått helt olika bud så nu undrar jag följande - hur är det med reglerna för tätskikt på en gästtoalett? Måste man sätta tätskikt eller inte? Det finns ingen golvbrunn, däremot wc och handfat.

Det andra jag undrar över är en mer praktisk sak. Rörflänsen för toastolen, dvs den som går ner i golvet, är större än tätningsmuffen man trär på. Finns det någon "adapter" som minskar flänsen så att den passar toastolen? Vad heter det i så fall om jag ska gå in på vvs-affären och fråga?

Tusen tack på förhand för alla kloka synpunkter och svar!
/Maria
 
Mitt tips är att fråga dem på vvs-affären, de vet nog vad du menar. ;)
När det gäller tätskikt på gästtoan vet jag inte, men skulle nog sätta det själv, mest för min egen skull. Man vill ju vara säker. ;)
 
Jo, enligt de nya branschreglerna ska det vara tätskikt i golv även på toaletter.
 
Och snart ska hela huset plastas in. För man vet ju aldrig.
Tycker att detta snart leder till att det blir billigare att lägga alla dessa pengar i en egen fond och skita i försäkringar.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja, faktiskt... funderar på att bygga pool och flytta ut i den för att vara på säkra sidan =/
 
Ha ha *garvar*
 
jon_h skrev:
Jo, enligt de nya branschreglerna ska det vara tätskikt i golv även på toaletter.
Missat detta, men snart nytt informativt "möte".

Är det 10cm uppvik på vägg som gäller?
 
Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i
utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum),
där tätskikt dras upp min. 50 mm
vägg. (BBR 6:5331)
Både nyproduktion och renovering
omfattas av reglerna.
 
phl skrev:
Ja, faktiskt... funderar på att bygga pool och flytta ut i den för att vara på säkra sidan =/
Precis, en pool med en flotte på och ett tält på.

Det råder hysteri beträffande våtrumsbehandling. Vad hände med sunt förnuft?
 
Det har diskuterats en hel del tidigare, och är lite offtopic i den här tråden. Men min åsikt är att byggarna i stort inte använder sig av sunt förnuft i någon större utsträckning, därför tvingas man föreskriva några uppsättningar hängslen och bälten i reglerna. Men visst, de är överdrivna om nu den som bygger har sunt förnuft.
 
aner80: Är du säker på vad du säger? Försöker själv ta mig igenom BBR. Som jag förstår det så gäller 50mm bara som ett allmänt råd för ytskikt under tvättmaskiner o. dyl (BBR 6.5534). I BBR 6:5531 står det bara att golv och väggar som kommer i kontakt med rinnande vatten skall ha ett vattentätt skikt. Däremot borde 6:5332 gälla för en gästtoalett: Alla ytor skall ha ett vattenavvisande ytskikt. Frågan är bara vad som räknas som vattenavvisande. Egentligen är t ex linoljefärg också vattenavvisande... Någon som vet hur "vattenavvisande" definieras?
 
Oavsett BBR, så kan det ju vara vettigt att följa BBV, även om de inte är lagkrav. Där föreskrivs tätskikt på golv även på toaletter.
 
Saittam skrev:
aner80: Är du säker på vad du säger?
Texten saxade jag ur PER's branschregler:http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf . Finns på sidan 7 under "reglernas tillämpning".
Vill man följa dessa rekommendationer slaviskt är det nog en bra idé att slå BKR en signal och fråga om något är oklart.
Även om reglerna inte är tvingande kan det ju som jon säger vara vettigt att följa dom, dom har ju tillkommit av en anledning.
Mitt försäkringsbolag, t ex, hänvisade till PER's branschregler.

Såg förresten att BKR nu äntligen fått upp en lista över godkända tätskikt över 1 milj s/m: http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf
 
Tycker det är märkligt att BKR citerar BBR så fritt. Så står det ju faktiskt inte i BBR... Lite måste man skilja på lagar och rekomendationer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.