Räkor frästa i saffran och chili med oliver i pasta. Länge sedan nu, jag har klappat händer som ett litet barn hela dagen.

En fråga. Vet någon var man kan få tag på svart spaghetti? Sedan ett antal år kan jag inte hitta det, att blanda vanlig spaghetti med svart blir himla snyggt mot det gula. Zeta lade ned svart pasta för det såldes för dåligt.
Någon? I butik i Skåne för rimligt pris.

Kökskniv och hackad persilja på ett skärbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pasta med räkor och svarta oliver i en skål. Maträtt ser smakrik och färgglad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
AnneFi och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
B b8q skrev:
En dubbel Türinger med surkål hos Günter’s korvkiosk på Karlbergsgatan, för 95 kr. Blev inget foto dock.
Günters är en av få saker jag saknar från tiden i Stockholm. Jobbade vid vanadisplan så det blev en och annan lunchpromenad ner dit.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Entrecote

Kryddade biffar på vit skärbräda, redo för matlagning, på kökets träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag gissar på att det är Businesslunchen för den nätta summan av 850sekiner för alla tre anrättningarna.
Stämmer! Helt okej pris i inflationstider. Dock tycker jag Mancini är överskattat utöver tryffelveckan, går mycket hellre till Sosta
 
B b8q skrev:
Själv slog jag också till med lunch ute på stan idag (nåt jag unnar mig kanske en gång i kvartalet, annars är det matlåda).
En dubbel Türinger med surkål hos Günter’s korvkiosk på Karlbergsgatan, för 95 kr. Blev inget foto dock.
Kör alltid turinger på gunters!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jansson, prinskorvar, köttbullar och skinka :love:
Tallrik med bacon, köttbullar, stekt potatismos, skinka; ölburkar; juiceflaska; fjärrkontroll; hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
AnneFi och 5 till
  • Laddar…
nikasp
nikasp nikasp skrev:
Var på Buustamons Fjällgård igår här i Åre. Kidsen åt jättestora goda frasvåfflor men valde otippat bort hjortronsylt mot hallondito. Åt själv sjukt god morotssoppa med någon rostad rotsak i. Måste maila och be om receptet.
Och där kom det. Fick inte svar på vad det var för ugnsrostade rotfrukts”flakes” som låg uppepå. Som lite mjuka rotfruktschips. Godaste jag ätit på ett bra tag och ganska basic recept. Ganska tydlig punch av ingefära också.


Gud va härligt att ni gillade den
absolut, jag skriver ner vad den innehåller men det är svårt att skriva ner hur mycket ni ska ha av alla råvaror för vi kokar så stora mängder soppa.

Den är baserad på kokosgrädde
Morot, ingefära, chili, grönsaksfond, lök.
Fräs lök, chili, ingefära, morot häll på kokosgrädde och i med grönskasfond.
Låt koka tills morötterna är mjuka och mixa soppan.
Smaka av med salt och kocka upp igen. tillsätt mer kokosgrädde tills ni känner att konsistensen är där ni önskar den.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Ägget var lite av en mellis så jag grundade med en redig kebabtallrik och gick sen på köpekaka med glass.

Ett stycke chokladtårta med glass på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja, det är ett hundhår. Det har vi överallt.
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Matkassemat från Hello Fresh. Jättegott!!! En tallrik med lax, potatis, broccoli och dill. Colaglas och ett glas vin. Mönstrad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Och där kom det. Fick inte svar på vad det var för ugnsrostade rotfrukts”flakes” som låg uppepå. Som lite mjuka rotfruktschips. Godaste jag ätit på ett bra tag och ganska basic recept. Ganska tydlig punch av ingefära också.


Gud va härligt att ni gillade den
absolut, jag skriver ner vad den innehåller men det är svårt att skriva ner hur mycket ni ska ha av alla råvaror för vi kokar så stora mängder soppa.

Den är baserad på kokosgrädde
Morot, ingefära, chili, grönsaksfond, lök.
Fräs lök, chili, ingefära, morot häll på kokosgrädde och i med grönskasfond.
Låt koka tills morötterna är mjuka och mixa soppan.
Smaka av med salt och kocka upp igen. tillsätt mer kokosgrädde tills ni känner att konsistensen är där ni önskar den.
Lägg i lite rivet limeskal och pressad lime också, och kanske lite koriander på? Jättegottgott!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Günters har jag kvar på min bucketlist. :love:
Ja, JAG har ju bockat av Lappens i Hedemora, så det är inte mer än rätt att du pallrar dig hit från Dalarna till Fjollträsk och bockar av Günters, medan det finns kvar.
 
  • Haha
dilemma och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, JAG har ju bockat av Lappens i Hedemora, så det är inte mer än rätt att du pallrar dig hit från Dalarna till Fjollträsk och bockar av Günters, medan det finns kvar.
Var nära det blev av i somras före Helsingforskryssen med familjen. Kände hur saliven började komma när menyn lästes innan avresan. :geek:
Du vet halvtyska gener, stark senap, sauerkraut och bratwurst. :love:
Lappens var säkert 15-20 år sedan, portionerna sägs vara lika väl tilltagna än idag.
 
Storsockret
Någon här hemma blev inspirerad av inspirationen och ville också ha ett ägg så nu har jag gjort två

En skål med ris toppat med kryddor, sjögräs och ett hårdkokt ägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Storsockret Storsockret skrev:
Någon här hemma blev inspirerad av inspirationen och ville också ha ett ägg så nu har jag gjort två

[bild]
Jag kan identifiera ägget men vad är resten? Har heller aldrig testat att pochera ägg, och är osäker på om ens ätit det; eventuellt i en soppa nån gång för "hundra år" sen.
 
Storsockret
Maria T Maria T skrev:
Jag kan identifiera ägget men vad är resten? Har heller aldrig testat att pochera ägg, och är osäker på om ens ätit det; eventuellt i en soppa nån gång för "hundra år" sen.
Resten är ris med massa olika kryddblandningar på och sen ett par rostade sjögräsark på sidan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.