Med risk för att bli tjatig angående mina handfatsproblem så undrar jag om någon vet var man kan köpa handfat med 3 hål, helst i "gammal" eller klassisk stil, för vägghänging. Det tycks vara omöjligt att få tag på.
 
Jag vet inte om det var dig jag tipsade förra gången, men Sanovas 1930-talsserie (finns som vägghängda) finns med både ett hål och tre hål. http://www.sanova.se/pdf/1930.pdf
 
Tack ! Jag kommer in på Sanovas pdf-fil men inte i övrigt på deras hemsida, är det något fel på min dator eller ... ?
Har du någon aning om prisnivå ?
Är Duravit samma märke eller ?
 
Kolla in detta handfat, helt RÄTT stil (dock ej 3-hål). Tyvärr av okänt fabrikat, bilden tagen i Polen. Någon som vet ... ? Så FIIINT !
 
  • Handfat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
www.badex.se: Hittar inget vägghängt 3-håls handfat, någon som vet om det finns ?

www.sanova.se: Kommer inte in på deras hemsida ! Någon som vet e-post adressen ?

Handfatet bör inte vara större än 60 brett.
 
Konstigt att du inte kommer in på hemsidan :( Provat att Googla på Sanova och gå in den vägen?

Försök här, det är ett formulär där du kan beställa katalog och få reda på ÅF
http://www.sanova.se/brev.htm

Mailadressen är kundservice@sanova.se
 
Nu har jag varit lite nyfiken på detta handfat en tid. Vad menas med tre hål? Oftast har de gamla handfaten en kran för kallvatten och en för varmvatten. Menar du att det finns sådana för en blandare i mitten också?
Jag såg det här inlägget för ett tag sedan och kunde inte låta bli att fundera lite över det. ;-)
 
3 hål = två kranar + en blandare

Titta i vilken kakelkatalog som helst så vimlar det av den typen av kranar, verkar inte som man utomlands överhuvudtaget använder engreppsblandare.

3-håls kranar finns t.ex. på www.nackabyggnadsvard.se (lyckas inte få in bilden)

Det stora problemet kommer när man skall ha tag på handfat med 3 hål, och vill man dessutom ha vägghängt (gillar inte pelare) så krymper utbudet...

"Förr" (mer än 30 år sedan) verkar de flesta handfat varit förberedda för olika kranvarianter (kan man se om man tittar undertill, det är liksom utstansat hål men ej genomslaget),
på sidan, i mitten, 2 eller 3 hål. Jag har försökt hitta ett gammalt handfat men de är ju inte alltid så fräscha ...
 
Aha. nu begriper jag. Men det måste ju finnas massor av sådana. Jag såg flertalet fina begagnade så sent som förra veckan, men då var de nog gissningsvis från 1950-talet.
 
Mitt dilemma är fortfarande inte löst. Sanovas 1930-serie har ju 3-hål, men handfatet är kantigt vilket inte passar till vår toastol som är rundare i formen...
Badex har enbart riktigt stora handfat med 3-hål, det skall helst vara max 60 cm brett.
Tycker mig ha sett i någon broschyr att Gustavsbergs handfat Classic skall gå att få utan de fula konsolerna samt valbart med 3-hål, någon som vet ?
 
Hej,
Detta handafatet har vi installerat (Waverly Victorian, 61 cm) och det kommer från Badex.se. De flesta handfaten är beställningsvara och kan fås med ett, två eller tre hål.
/F
 
  • DSC00221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar ! Vi vill dock ha vägghängt, vilket inte verkar finnas i Badex sortiment.

Har även fått svar från Gustavsberg, de har inte 3-håls handfat. Villeroy & Bosch kan ha säger de på GB...
 
Det skulle säkert funka med ett par konsoller.
/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.