B b50gud skrev:
Spanien har ett system för export el och ett annat för nationell el. Vet inte hur det fungerar läste en artikel kring det och det gav lägre priser inom landet.
Nej det går inte.
 
Det här var ett dygn "mitt i sommaren" den 25 augusti 2022.
Sakerna man har på dygnet runt är ju kyl, frys och lite andra saker som klockan på ugnen/Micron & lite andra "stand by" saker, laddare, laptop....& Kanske FTX aggregat.

Jag tror minst sådana priser kommer i vinter, och dom "billiga" timmarna blir nog kanske ännu färre.
Tjänar man som familj verkligen på timpris om man inte har elbil?

Blir ju många dyra timmar på saker som ändå drar ström, och laga mat gör man ju knappast på natten
Histogram över elpriser per timma, Nord Pool 25 augusti 2022, jämförelse med genomsnittspriset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jawen skrev:
Det här var ett dygn "mitt i sommaren" den 25 augusti 2022.
Sakerna man har på dygnet runt är ju kyl, frys och lite andra saker som klockan på ugnen/Micron & lite andra "stand by" saker, laddare, laptop....& Kanske FTX aggregat.

Jag tror minst sådana priser kommer i vinter, och dom "billiga" timmarna blir nog kanske ännu färre.
Tjänar man som familj verkligen på timpris om man inte har elbil?

Blir ju många dyra timmar på saker som ändå drar ström, och laga mat gör man ju knappast på natten
[bild]
Beror ju på vad du kan binda till? Har ju sett galna priser såsom 9kr /kWh tex.
 
S sandos skrev:
Beror ju på vad du kan binda till? Har ju sett galna priser såsom 9kr /kWh tex.
Nu var nog inte frågan att binda, utan alternativen att ha rörligt med timprisavtal, eller rörligt där man får betala medelspotpriset?
 
B b8q skrev:
Nu var nog inte frågan att binda, utan alternativen att ha rörligt med timprisavtal, eller rörligt där man får betala medelspotpriset?
Ja, det är nog en stor fördel att ha tex. elbil och ett trögt uppvärmingssystem som man kan förskjuta. Ska själv gå över till spotpriser och har ingetdera, men heller ingen eluppvärmning. Tvätt och disk är ju busenkelt att flytta men frågan är hur mycket det är jämfört med matlagning.

Jag har dock en standbyförbrukning där jag kan automatisera en del grejer att stänga av när vi jobbar, men nu talar vi <100W konstant last. Lite skillnad gör det väl iaf.

I riktig kris så får vi också ta fram brädspelen då TVn drar en hel del ;)
 
J jawen skrev:
Tjänar man som familj verkligen på timpris om man inte har elbil?
Blir ju många dyra timmar på saker som ändå drar ström, och laga mat gör man ju knappast på natten
Nej, det gör man ju inte om man ska ha normal sömn. För ofta är det inte förrän efter 22 det blir billigt, och på morgonen blir det dyrt redan vid 5-6-tiden.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det gör man ju inte om man ska ha normal sömn. För ofta är det inte förrän efter 22 det blir billigt, och på morgonen blir det dyrt redan vid 5-6-tiden.
Jodå det kan man tjäna på om man har en värmepump som går att tidsstyra
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå det kan man tjäna på om man har en värmepump som går att tidsstyra
Visst, men du behöver även styra över användning av köksredskap, tvättmaskin och sådant till billiga timmar. När det gäller värmepump ser jag framför mig ett system som sänker effekten på dem automatiskt när jag lagar mat, städar osv, en effektstyrning. Det skulle på riktigt göra skillnad i elnätet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
De stackars pumparna har stått färdiga och väntat sen 2009 läste jag i någon annan artikel.
Det verkar som det har varit impellebyte sommaren 2022 på grund av sprickbildning.
 
harka harka skrev:
det är väl inte politikerna som ska bygga – eller bekosta reaktorer via skattsedeln –
Det måste vara ett politiskt beslut, delvis pga våra korkade lagar - instiftade av korkade politiker.

Sen är det ett så stort projekt att det är lämpligt att staten åtminstonde är en del av det.

men skulle någon valt att starta bygget av nya reaktorer för 20-30 år sedan så hade det varit ett svårartat dåligt investeringsbeslut
Vad baserar du det på ? Jag säger att långsiktigt hade det varit ett lysande beslut.

Sveriges elförbrukning har stadigt sjunkit de senaste 20 åren, en minskning motsvarande elproduktionen från drygt 2-3 reaktorer – vad skulle bekosta byggandet av ytterligare nya reaktorer som inte hade haft någon avsättning för elen? skattefinansierade stödpaket? höjda elpriser?
Till att börja med hade vi ju kunnat skippa att bygga all denna dyra opålitliga subventionerade fulkraft (vindkraft), och på så sätt haft en trygg överdimensionerad baskraft som fungerar oavsett väder istället för U-landsscenariot vi har nu.

Sedan pekar du på sveriges förbrukning, men nu är det ju så att vi exporterar oerhört mycket kraft, ju mer kraft vi producerar desto mer kan vi exportera. Och äger vi (som i staten) elproduktionen så hamnar denna vinsten i statskassan istället för utländska investerares fickor.

Tror du verkligen att vi INTE hade kunnat avsätta elen ?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det måste vara ett politiskt beslut, delvis pga våra korkade lagar - instiftade av korkade politiker.

Sen är det ett så stort projekt att det är lämpligt att staten åtminstonde är en del av det.



Vad baserar du det på ? Jag säger att långsiktigt hade det varit ett lysande beslut.



Till att börja med hade vi ju kunnat skippa att bygga all denna dyra opålitliga subventionerade fulkraft (vindkraft), och på så sätt haft en trygg överdimensionerad baskraft som fungerar oavsett väder istället för U-landsscenariot vi har nu.

Sedan pekar du på sveriges förbrukning, men nu är det ju så att vi exporterar oerhört mycket kraft, ju mer kraft vi producerar desto mer kan vi exportera. Och äger vi (som i staten) elproduktionen så hamnar denna vinsten i statskassan istället för utländska investerares fickor.

Tror du verkligen att vi INTE hade kunnat avsätta elen ?
En till person som har en magisk spåkula?

Man undrar ju var ni var allihopa, när besluten fattades? Varför demonstrerade ni inte och berättade att ni sett framtiden?
 
  • Gilla
bobman och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå det kan man tjäna på om man har en värmepump som går att tidsstyra
Just värmepumpen i mitt fall luft/luft värmepump kan jag ju styra, men elpannan som värmer varmvattnet hur styr man den enkelt?
Har en 300 liters gammal IVT 290 från ca 2006 med 13 kW elpatron
 
J jawen skrev:
Just värmepumpen i mitt fall luft/luft värmepump kan jag ju styra, men elpannan som värmer varmvattnet hur styr man den enkelt?
Har en 300 liters gammal IVT 290 från ca 2006 med 13 kW elpatron
Det här med att tid styra luft/luft förvirrar mig lite. Jag har min på sydsidan av huset och det kan vara rätt varmt på dagen enligt termometern vilket borde innebära bra COP men tanken är som jag förstått det att man ska köra sina värmepumpar på natten. Speciellt luft/luft har förmodligen betydligt lägre COP när det är kallare och gör därmed av med mer el. Till detta har man att överföringsavgifterna inte är billigare för att man har billigare elpris på natten så frågan är hur ekvationen ser ut för en luft/luft jämfört med x elprisskillnad dag/natt kontra temperatur natt/dag?
 
T tslabot skrev:
luft/luft har förmodligen betydligt lägre COP när det är kallare och gör därmed av med mer el. Till detta har man att överföringsavgifterna inte är billigare för att man har billigare elpris på natten så frågan är hur ekvationen ser ut för en luft/luft jämfört med x elprisskillnad dag/natt kontra temperatur natt/dag?
Ja, det skulle vara intressant att se exakt !

Som du säger så är ju överföringsavgifterna också "dyra" & moms lägger på 25% till.
Och sänker du verkningsgraden från ex 4,5 dagtid till 2,6 nattetid så blir det ju flera timmar för att få samma totala "energimängd"
 
J jawen skrev:
Just värmepumpen i mitt fall luft/luft värmepump kan jag ju styra, men elpannan som värmer varmvattnet hur styr man den enkelt?
Har en 300 liters gammal IVT 290 från ca 2006 med 13 kW elpatron
Det är ju hur enkelt som helst. En 3-fas kontaktor som du styr med en zigbeepuck eller Shelly.
Och så en gateway med koppling till routern och så ställer du in tiderna vv ska produceras i en app i mobilen.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.