K Klabbarparn skrev:
Kom att tänka på den här tråden när jag såg budgivningen på en gård till salu i Surahammars kommun...

[bild]
Intressant. Är ju dagsutflykt från Stockholm. Inomhus ser det ju tom. inte så illa ut.

På något sätt är det uppfriskande att renoveringsbehov prisas in ordentligt. Att riva ladan och fixa boningshusen är så kapitalintensivt att jag inte förstår hur ens 1 200 000 är ett rimligt pris. Det är ju snarare en nackdel att husen står där. Ser ut att vara eternit-tak på minst ett av husen dessutom.

Jag undrar vad det kostar att riva ladan/stallet. Att lägga om det taket lär ju iaf. gå på en bra bit över två miljoner? Eller får man mängdrabatt när man kommer upp i en sjumannaplans storlek ...

Hade någon optimist köpt det för flera miljoner för ett år sedan?
 
J Jaggatagga skrev:
Mm. Det är nog många som ångrar att de inte tog pengarna och sprang i somras. Å andra sidan lika många med facit i hand som är lättade över att de inte fick napp på sina bud.


Känns som att du försökte svara i den här tråden :p
[länk]
Precis vad jag trodde att jag gjorde. Vet inte varför den hamnade fel.
 
A
Aaake37 skrev:
Blev precis utskälld av en mäklare. Var på ett hus i rätt dåligt skick i helgen jag inte var intresserad av. Sade att det (totalt orealistiska) utgångspriset var alldeles för högt för att det skulle intressera oss i denna marknad. Mäklaren pushar för att jag ska säga vad det är värt för oss, jag försöker bara slippa uppge det för att säljarna sannolikt inte är intresserade av den nivån. Mäklaren pushar vidare och jag säger runt 20% under utgångspris.

Mäklaren blir då fly förbannad och börjar "läxa upp" om vad han sålde liknande hus för i vintras. Jag ger flera referenser till de hus i området som faktiskt sålts i området de senaste 3 månaderna men de är "inte jämförbara" enligt mäklaren trots att de alla hade ett bättre skick i mina ögon.

Det osar rejäl desperation nu. Har säkert pratat med 5-6 mäklare som är rejält upprörda över de "orealistiska" bud de fått på sina objekt, och då är det inte ens jag som lagt buden.
Nu ligger det ett bud på huset i fråga. 21% under utgångspris dvs något lågre än nivån jag föreslog för mäklaren varpå han började skälla :)
 
  • Gilla
  • Haha
Jwc och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
Aaake37 skrev:
Nu ligger det ett bud på huset i fråga. 21% under utgångspris dvs något lågre än nivån jag föreslog för mäklaren varpå han började skälla :)
På höstkanten så har jag gått på några husvisningar för att hålla kontakten med lite mäklare. Men precis som du säger så är utgångspriserna alldeles för höga, och mäklarna gör allt för att upprätthålla teorin om att "allt är normalt". Men det är det inte.

Nästan inget blir sålt i mina krokar lägre och husen ligger kvar som till salu. Några sänker sina priser och några gör det inte.

Två hus under hösten har jag sett fått ett bud runt utgångspriset, dagen efter borttaget och markerat "sålt" för båda försäljningarna. Så då tog ägarna första budet direkt...

Vi har en spännande vinter & vår framför oss...
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Detta i Motala överraskade mig Karta över bostadsplats, försäljningsdata, pris, storlek, typ; villa. Energi klass D. Motala, Östergötlands län, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

30-talshus i iof trevligt och lungt läge men ockå lite 'fel' sida av stan. Något badrum som behövde åtgärdas och trågika ytskikt (i min smak inmte passande till husets ålder).
 
Aaake37 skrev:
Blev precis utskälld av en mäklare. Var på ett hus i rätt dåligt skick i helgen jag inte var intresserad av. Sade att det (totalt orealistiska) utgångspriset var alldeles för högt för att det skulle intressera oss i denna marknad. Mäklaren pushar för att jag ska säga vad det är värt för oss, jag försöker bara slippa uppge det för att säljarna sannolikt inte är intresserade av den nivån. Mäklaren pushar vidare och jag säger runt 20% under utgångspris.

Mäklaren blir då fly förbannad och börjar "läxa upp" om vad han sålde liknande hus för i vintras. Jag ger flera referenser till de hus i området som faktiskt sålts i området de senaste 3 månaderna men de är "inte jämförbara" enligt mäklaren trots att de alla hade ett bättre skick i mina ögon.

Det osar rejäl desperation nu. Har säkert pratat med 5-6 mäklare som är rejält upprörda över de "orealistiska" bud de fått på sina objekt, och då är det inte ens jag som lagt buden.
Varför går du på en husvisning på ett hus du inte är intresserad av? Rätt oförskämt att uppta mäklarens tid. Klart hen blev arg.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
H Haste skrev:
Varför går du på en husvisning på ett hus du inte är intresserad av? Rätt oförskämt att uppta mäklarens tid. Klart hen blev arg.
Nej, jag skulle kalla det ett jäkligt märkligt beteende, att som mäklare bli fly förbannad och börja ”läxa upp” visningsdeltagare… Spelar ingen roll om intresset för huset är 100 eller 0, så gör man bara inte (om man som mäklare vill sälja huset dvs).
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
A
H Haste skrev:
Varför går du på en husvisning på ett hus du inte är intresserad av? Rätt oförskämt att uppta mäklarens tid. Klart hen blev arg.
om man är intresserad eller ej kan ju ofta avgöras när man är där. Allt framkommer inte på bild.

Menar du att det är budtvång bara för att man gått på en visning?

dessutom fick han ju sedan in ett bud under den nivån som jag blev utskälld för
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
H
Z ZipLock skrev:
Hade hoppats på lite lägesrapporter från husmarknaden på forumet, men i brist på sådana får jag bidra med en egen. Följande är mina subjektiva och icke statistiskt underbyggda observationer från Uppsalatrakten:

  • Det finns mycket hus till salu. Min sökning på Hemnet över Uppsala och Knivsta har just nu 170 hus till salu. Den högsta siffra jag sett tidigare har varit kring 110 hus på våren 2021.
  • Det finns "bättre" hus till salu än under corona-åren. Då var det mycket som bytte ägare utan att komma ut på marknaden eller blev "borttagen före visning".
  • Utgångspriserna verkar ha justerats upp. Mäklarna/säljarna förväntar sig inte vild budgivning och justerar i stället upp utgångspriset.
  • Det är väldigt mycket mindre folk på visningarna än före sommaren.
  • Budgivningarna är obefintliga eller tröga.

Anekdot: För ett tag sedan var vi på visning. Ett hus i en bra del av staden med ett bra läge. En del ytskikt och ett badrum behövde åtgärdas, men i övrigt okej. För ett år sedan hade det varit 20 familjer på visningen och plus 10-20% budgivning. Nu var det tre sällskap på visningen och ett av dem vände mer eller mindre i dörren.
Husen har ju inte förlorat invände men folk är oroliga, svårare att få lån osv. När det har stabiliseras kommer det bli ett uppdämt behov. Man får sitta lugnt i båten. Här såldes villor inom en vecka nu kommer knappt någon ens på visning.
Det är ett nu superläge för förstagångsköpare med bra ekonomi.
 
Aaake37 skrev:
om man är intresserad eller ej kan ju ofta avgöras när man är där. Allt framkommer inte på bild.

Menar du att det är budtvång bara för att man gått på en visning?

dessutom fick han ju sedan in ett bud under den nivån som jag blev utskälld för
Klart man inte måste buda, men om man kommer fram till att man inte vill köpa huset så finns ingen anledning att diskutera priset med mäklaren. Hen behöver tiden till de som faktiskt är intresserade av huset. Som säljare vill man inte betala för att mäklaren ska behöva lägga sin tid på icke potentiella köpare. Vill du diskutera generella priser kan du söka upp mäklare på kontoret.
 
A
H Haste skrev:
Klart man inte måste buda, men om man kommer fram till att man inte vill köpa huset så finns ingen anledning att diskutera priset med mäklaren. Hen behöver tiden till de som faktiskt är intresserade av huset. Som säljare vill man inte betala för att mäklaren ska behöva lägga sin tid på icke potentiella köpare. Vill du diskutera generella priser kan du söka upp mäklare på kontoret.
Mäklaren ringer MIG och frågar om jag är intresserad. Jag svara nej om inte prisbilden är väsentligt lägre. Hur mycket frågar mäklaren och jag svarar att det nog är en nivå som inte intresserar säljaren. Mäklaren fortsätter pusha varpå jag svarar och sen blir utskälld.

Det är ju HAN som pushar fram ett svar. Då är ändå nivån jag föreslår realistisk i denna marknad och han har bud på samma nivå någon vecka senare
 
  • Gilla
Jwc och 6 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Mäklaren ringer MIG och frågar om jag är intresserad. Jag svara nej om inte prisbilden är väsentligt lägre. Hur mycket frågar mäklaren och jag svarar att det nog är en nivå som inte intresserar säljaren. Mäklaren fortsätter pusha varpå jag svarar och sen blir utskälld.

Det är ju HAN som pushar fram ett svar. Då är ändå nivån jag föreslår realistisk i denna marknad och han har bud på samma nivå någon vecka senare
Fast nu skriver du ju att du var intresserad av huset fast till annat pris. Tidigare skrev du att du inte var intresserad.
 
C
H Haste skrev:
Fast nu skriver du ju att du var intresserad av huset fast till annat pris.
Konstig sidodiskussion... Mäklare brukar vara angelägna om välbesökta visningar, oavsett om spekulanterna sedan är intresserade efter visningen eller inte. Annars skulle de inte skönmåla objekten i annonserna eller gå ut med orealistiska lockpriser.

Det är snarare mäklaren/säljaren som slösar med spekulanternas tid om objektet inte håller den standard som förespeglas i annonseringen. Men om mäklaren händelsevis endast vill ha seriösa spekulanter får man också vara seriös i annonsen.
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Husen har ju inte förlorat invände men folk är oroliga, svårare att få lån osv. När det har stabiliseras kommer det bli ett uppdämt behov. Man får sitta lugnt i båten. Här såldes villor inom en vecka nu kommer knappt någon ens på visning.
Det är ett nu superläge för förstagångsköpare med bra ekonomi.
Jag är inte så säker på att det finns ett uppdämt behov. Jag gjorde en graf över summan av antalet sålda villor de senaste sex månaderna och summan avviker inte så mycket från tidigare nivåer. Dvs. för varje månad, summan av antalet sålda de senaste 6 månaderna.
(Källa).
Linjediagram visar säljdata för villor över tid med periodiska svängningar, märkt "Kolumn D".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ca 2000 färre villor som sålts jämför med 2020 och 2019 de senaste sex månaderna. Ingen jätteskillnad.

Och om det finns ett uppdämt behöv av att köpa finns det ju också ett uppdämt behov av att sälja.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
A
H Haste skrev:
Fast nu skriver du ju att du var intresserad av huset fast till annat pris. Tidigare skrev du att du inte var intresserad.
jag var inte intresserad till det priset och skicket som presenterades. Allt är ju intressant till rätt pris. I den här marknaden lägger alla upp totalt orealistiska priser och man måste i princip gå dit och höra hur säljaren resonerar. Vissa vägrar justera sina orealistiska priser och de husen ligger kvar i månader osålda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.