Är det fler än vi som får besök vid husbygget av nyfikna vänner och bekanta som bara vill "kolla hur långt ni har kommit", men som aldrig erbjuder ett handdatg?? Vad ska man göra när tiden inte räcker till, och dessa besök sinkar ännu mer? Är det fult att spika upp en skylt vid dörren som säger besök=bygghjälp?? ;)
 
Det är ju aldrig fel med besök på bygget men tycker man att besöken tar för mycket tid så finns andra sätt. Det har hänt att spontanbesökare har fått ta sig en egen rundvandring medan vi fortsatt med det arbete som vi höll på med innan besöket. Man kan också oftast sköta 'snacket' medan man jobbar. De som inte fattar vinken och hjälper till tröttnar oftast rätt snabbt. ;)
 
Jag hade inte det problemet, tvärtom. Alla mina vänner o bekanta tvingade sig nästan dit och började jobba - jag fick dåligt samvete för att de jobbade så mycket hos mig. Fast nu när allt är klart så är det min tur att åka runt och erbjuda snickarhjälp till folk. Jag har ju en del att betala igen innan jag ligger på pluss.
 
Lägg gärna ut telefonnumret till dina vänner Lastkaj. ;)

Skämt åsido, var rädd om dem.
 
Instämmer med Ginflyer, kan jag också få deras telefonnummer Lastkaj?

*ler gott*

Mitt enda råd till er, Kicki_o_Jocke, är väl att göra som Robert_Maria sa, fortsätt jobba!
Även om det ibland är svårt, och man känner sig väldigt asocial, men det borde riktiga vänner förstå.
Eller när dom kommer, säg nått i stilen med "vad bra att Ni kommer, kan jag få lite hjälp med..." antingen så går dom eller hjälper till. Och stannar dom kvar och inte hjälper till, fortsätt jobba och skjut en timme på din kafferast.

Lycka till!!!
 
Hemmakatten
Tycker att rubriken är negativ och tråkig. :( Skulle aldrig i livet kalla mina vänner för ´våldgästande latmaskar´. Och jag skulle aldrig vilja vara vän med någon som kallade mig för ´våldgästande latmask´! Säg upp bekantskapen vetja, så slipper ni alla ovälkomna besök. Eller visa era 'vänner' denna tråd så lär de aldrig mer besöka er.
 
Det där var väl att vara lite väl negativ? Jag kan förstå Kicki_o_Jocke fulllständigt. Hur kära vännerna än är så kan det bli så att man har ställt in sig på att hinna med vissa uppgifter en dag. Den egna tiden ätr ju i de allra flesta fall begränsad. Ett besök då och då kan bara vara kul men när det blir för mycket besök och ingen hjälp så känner man sig frustrerad.
 
Åsså var det ju en liten ;) efteråt så det kanske inte var så allvarligt menat, även om det finns en viss sanning i det :)
 
Hemmakatten skrev:
Tycker att rubriken är negativ och tråkig. :( Skulle aldrig i livet kalla mina vänner för ´våldgästande latmaskar´. Och jag skulle aldrig vilja vara vän med någon som kallade mig för ´våldgästande latmask´! Säg upp bekantskapen vetja, så slipper ni alla ovälkomna besök. Eller visa era 'vänner' denna tråd så lär de aldrig mer besöka er.
Jag håller nog med lite här. är mitt uppe i en totalrenovering och gör inget annat än jobbar med huset, visst tar det lite tid när det kommer vänner på besök, men det kan ju lätta upp en hel dag. det är underbart med vänner. men slår man ut alla timmar som man jobbat och de timmar man blivit "störd" så är det försvinnande få procent. jag fullkommligt älskar mina vänner, så hellre ett halvklart hus och snälla vänner än ett klart hus och ensam...
 
Jag har samma problem. Folk som annars nästan aldrig hör av sig vill komma och titta, inspektera och gärna klaga lite över att man arbetar med sitt hus. Klagar gör dom för att dom själva är för lata för att jobba med sitt eget. Oftast kommer dom precis helt fel tider när man absolut inte har tid med dom.
 
Då skulle ni testa att driva ett övernattningsställe på västkusten i juli månad när ALLA ens vänner har semester och formligen älskar att bjuda in sig på grillkvällar och annat :) MEN trots allt, var glad för de vänner som ändå kommer förbi, ett litet uppmuntrande ord här och ett annat där är ofta värt mer än lite handtag ibland. Sen slipper man ju bjuda igen också :) Kan nämligen ge mig den på att man springer i motsatt rikning om ett par år när någon andas "bygghjälp" och ens eget hus är klart...
 
Det kan bli tvärt om också. Ingen vågar hälsa på för att de tror att de stör / är rädda att de ska åka på att hjälpa till. Det är nog ännu tristare.
 
Häng upp en hammare på en vägg och skriv "Gästhammare" och peka på den när ni får besök.
 
Det här är ett bekymmer.

Vi har flyttat till ett hus, med mycket att göra, för en månad sedan. Huset ligger långt iväg från där vi tidigare bodde, så övernattning är nästan ett måste för långväga besökare. Släkt och vänner står nästan på kö för att komma hit, och det blir ju ingenting gjort då känns det som. Vissa dagar känns det som jag driver ett gästhem när en övernattande familj åker, och nästa kommer. Lakan och handdukar ligger i högar i tvättstugan, det skall dammsugas i gästrummen, deras husdjur skitar ned, deras barn får man hålla ett öga på, det skall lagas mat, bjudas på kaffe och visas runt i både hus och omgivningar. Det skall hämtas från tåget, skjutsas till bussen och letas kvarglömda saker.

Man får ju ingenting gjort. Men så är livet, bara att spotta i nävarna och ta nya tag.
 
styrman1 skrev:
Häng upp en hammare på en vägg och skriv "Gästhammare" och peka på den när ni får besök.
haha...detta tips ska jag lägga på minnet! mycket bra svar!

Och till hemmakatten- Visst kan mitt inlägg uppfattas som negativt, dock var det skrivet i frustrationens stund! Men alla inlägg kan väl inte vara mystrevliga!? Problemet verkar ju dessutom vara relativt vanligt?!

Idag har ett par kära vänner däremot kommit upp med en stor fikakorg och kl 21.00 var det väldans välkommet! Dessutom hjälpte mannen i sällskapet till med köksbygge trots skadat knä, så någon måste hört vårt rop på hjälp ;)!

Inflytt om 1 vecka-golv kvar att lägga i halva huset, kök att bygga, rörmokeri...samtidigt en 8 månaders bebis att ta hand om! Inte konstigt att man lackar ur kanske :).....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.