BeaumontX BeaumontX skrev:
Visst, bortser man från allt som skulle stärka grannens talan i en tvist om ägandet så skulle grannen självfallet inte ligga så väl till. Nu är det så väl inte så vårt rättsystem fungerar. I ett sådant fall skulle det i princip handla om vem som till domstolen lämnar det mest rimliga anspråket. Visst, grundinställningen är att växthuset är fastighetstillbehör och till hör fastighetsägaren. Men som påtalat finns det en massa som grannen kan använda för att visa att den tillhör honom, vilket blir svårt eller nästan omöjligt för TS att bemöta på ett trovärdigt sätt.

Domstol bör alltid vara sista utvägen. Dels ska man komma ihåg att ha rätt är inte detsamma som att få rätt. Dels tar en sådan process oftast väldigt lång tid. Nu tycker jag TS har gjort alla rätt, tagit reda på sina rättigheter och hur en ev rättslig process skulle gå till. Med denna kunskap har TS på ett konstruktivt sätt konfronterat grannen och ställt rimliga krav. Sedan brukar ofta domstolarna vilja (i ibland nästan försöka tvinga) parterna att själva förlikas i ärendet.

Kostnaden beror på många faktorer. Går det som ett FT-mål (förenklat tivstemål) så är det reglerat vilken ersättning den vinnande parten kan få. Det rör sig om några tusenlappar i praktiken. Är det ett "vanligt" tvistemål riskerar den förlorande parten att få betala alla kostnader motparten har haft, vilket troligen blir mycket mer.



Så sant som det är sagt!
Diskussionen som ts startade har stötts och blötts ganska länge och olika aspekter av problemet har belysts. Ts har bett om input och fått detta från olika håll, mer eller mindre seriösa vilket hör ett fritt forum till. Personligen har jag försökt peppa ts att en gång för alla sätta ner foten och säga ifrån till en osympatisk granne. Ts har meddelat grannen att vhuset skall vara nermonterat inom en viss tidsrymd, där står familjen nu. Jag tror att ts är kompetent nog att själv sålla bland inläggen, lite galghumor kan väl aldrig skada i en trist situation? Att spekulera i hur rättsliga tvister eventuellt skulle sluta tycker jag vi kan lägga därhän så länge. Skulle det bli aktuellt kan ts starta en ny tråd.
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var ställer du bilen när du är ute och plockar svamp? Äganderätten påverkas inte av var den står. Samtidigt lär påföljden bli obefintlig om man inte orsakar skada.

Fast det är väll en viss skillnad på att parkera för skogspromenad och att börja bygga ngt ?
 
Hep Hep skrev:
Om det bara handlar om att få honom att fatta och inga juridiskt bindande markeringar ska ut, finns det alternativ till Lantmäteriet. En privat aktör satte ut våra fyra hörn för 5000 med någon cm noggrannhet och kom inom en vecka. LM hade tagit väldigt mycket mer och hade inte tid inom ett år.
Det förutsätter ett noggrant underlag som tyvärr saknas på många håll. Lantmäteriet låg länge efter med att följa den tekniska utvecklingen och gör inget för att uppdatera gammal information eller ens dokumentera befintliga gränsmarkeringar med modern utrustning. Samhället ger oss mycket lite för de pengar de håvar in på lagfartsskatt, pantbrevsskatt och andra pålagor på fastigheter.
 
Redigerat:
GoC GoC skrev:
Men hur skall dom påvisa gränsen om den inte är koordinatsatt?
Då det inte verkar finnas några gränsmarkeringar eller annat, förutom en karta man mätt på, så krävs en lantmäteriförrättning. Det får endast Lantmäteriet göra och det kostar ca 40.000kr.
[länk]
För 40000 gör lantmäteriet knappast mer än en skrivbordsförrättning typ lägger samman två grannfastigheter eller klyver en fastighet mellan två befintliga gränsmarkeringar alltså något som borde kosta allra högst 5000 men snarare 1000 kr. Ska de utreda från ett dåligt kartunderlag (och lantmäteriet gjorde dåliga underlag långt in på 1900-talet) kan det förmodligen kosta hundratusentals kronor.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, i första meningen i trådens första inlägg. ;)
Jo, jag är medveten om att det har stått på ett flertal ställen i tråden, men det kändes inte juridiskt bindande direkt. Men man kanske kan använda en forumtråd som bevis, jag vet inte om det gjorts någon gång.
Jag är heller inte ute för att slänga mer ved på brasan, det är illa nog som det är. Skall bli intressant att se om grannen bryr sig mer i ärendet
Att få bekräftat var tomtgränsen går är mer eller mindre nödvändigt inte bara i detta ärende, utan även i fortsättningen.
 
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
För 40000 gör lantmäteriet knappast mer än en skrivbordsförrättning typ lägger samman två grannfastigheter eller klyver en fastighet mellan två befintliga gränsmarkeringar alltså något som borde kosta allra högst 5000 men snarare 1000 kr. Ska de utreda från ett dåligt kartunderlag (och lantmäteriet gjorde dåliga underlag långt in på 1900-talet) kan det förmodligen kosta hundratusentals kronor.
Löste du länken? Det var från den jag hämtade prisuppgiften. Men du kan så klart alltid påvisa så höga kostnader du vill.
 
A Arne_Planka skrev:
men det kändes inte juridiskt bindande direkt.
Men båda parter är ju fullkomligt överens om vem som uppfört och äger växthuset. Vad mer än det skulle behövas?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Jo, jag är medveten om att det har stått på ett flertal ställen i tråden, men det kändes inte juridiskt bindande direkt. Men man kanske kan använda en forumtråd som bevis, jag vet inte om det gjorts någon gång.
Jag är heller inte ute för att slänga mer ved på brasan, det är illa nog som det är. Skall bli intressant att se om grannen bryr sig mer i ärendet
Att få bekräftat var tomtgränsen går är mer eller mindre nödvändigt inte bara i detta ärende, utan även i fortsättningen.
Om ett påstående vitsordas behövs inga bevis för påståendets sanningshalt. Så länge TS inte tänkt försöka stjäla sin grannes växthus och helt plötsligt börjar ljuga i sin kontakt med diverse rättsvårdande instanser så föreligger ingen tvist vad gäller vem som äger växthuset, varför det inte är något som kommer behöva bevisas.

Vad som kan vara värt att veta vad gäller fastighetsbestämning är att det inte kommer hjälpa i det här fallet. En gräns betyder inget om den inte respekteras och TSs granne har ju redan visat att denne medvetet ignorerar fastighetsgränsen, eftersom TS ju redan "har så mycket mark". TSs granne har redan bestämt sig för att denne i alla lägen ska kunna nyttja TSs mark, därför håller TSs granne på med detta eviga flyttande av målstolparna. Först hette det att det alltid är okej att bygga på en befintlig grund. När det sedan visade sig att detta resonemang är vansinne och inte stämmer ville TSs granne ha ett servitut för växthuset, när TS låtit grannen förstå att det inte är aktuellt har TSs granne helt plötsligt kommit på att gränserna är oklara...

När LM visat vart gränsen går och TS granne slås av det uppenbara, att växthuset måste flyttas, kommer TS granne att leta efter ytterligare ett skäl att få behålla sitt växthus där han uppfört det, trots att det skett mot markägarens vilja. TSs granne skulle nog inte dra sig för att försöka tvångsreglera (fastighetsregleringen behöver, i teorin, inte baseras på köp eller andra frivilliga överlåtelser) marken om han trodde att det skulle kunna ge framgång. Så tro för allt i världen inte att en fastighetsbestämning kommer att lösa det här. Grundproblemet är att TS granne tycker att TS ska bjuda på lite extra kvadratmeter och så länge så inte sker kommer TS granne krångla på olika sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Grannen kommer inte att ge sig i första taget, när han funderade på fogdens besök så kläckte han iden om felaktig tomtgräns vilket fördröjer och fördyrar, sen kan han ha något i bakfickan som ytterligare kommer att fördröja intrånget
 
F Falckman skrev:
Grundproblemet är att TS granne tycker att TS ska bjuda på lite extra kvadratmeter och så länge så inte sker kommer TS granne krångla på olika sätt.
Nåja, när det börjar kosta till följd av handräckningsbeslut eller liknande hejdar han sig nog.

Så jag skulle tro att det tar slut tids nog. Gränslösa personer söker svaga offer. Håller någon emot går de generellt vidare till lättare motstånd.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja, när det börjar kosta till följd av handräckningsbeslut eller liknande hejdar han sig nog.
Förvisso, men eftersom TSs granne redan börjat hota med fastighetsbestämning, där TS granne kommer behöva stå en del av förrättningskostnaderna (jag skulle tippa på att en skälighetsbedömningen skulle landa på att TS grannen ska stå ungefär hälften av kostnaderna, kanske lite mer eftersom det är granne som initierat förrättningen) verkar ju ekonomiska kostnader vara något grannen är beredd att lägga ned för att vinna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så jag skulle tro att det tar slut tids nog. Gränslösa personer söker svaga offer. Håller någon emot går de generellt vidare till lättare motstånd.
Jo det kan jag hålla med om, men tyvärr har ju grannen genom att ta upp frågan om fastighetsbestämning faktiskt, eventuellt, satt TS i en jobbig sists. En fastighetsbestämning kan kosta en del, 60 000 kronor är inte orimligt om det krävs en del arkivutredning och om det är lite jobbig terräng att leta eventuella gränsmarkeringar i. Eftersom TSs granne knappast kommer ta på sig samtliga kostnader kommer Lantmäteriet göra en skälighetsbedömning och vid en sådan går det inte att bortse från de faktum att bägge fastigheter har objektiv nytta av att en oklar gräns bestäms. Det betyder att TS måste ställa sig frågan ifall det är värt att betala eventuellt cirka 30 000 kronor för att sedan via kronofogden få iväg växthuset. Så visst är det viktigt att inte vika sig mot gränslösa människor, men TSs granne verkar beredd att kliva över lik för det här växthusets skull. Så TS bör nog förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa är jag rädd... Eller så är det mycket snack och liten verkstad från grannens sida, vilket väl vore det bästa.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
F Falckman skrev:
verkar ju ekonomiska kostnader vara något grannen är beredd att lägga ned för att vinna.
Eller så har grannen (ännu) inte fattat storleksordningen på de kostnader han kommer att få.
 
  • Gilla
OBergmN och 4 till
  • Laddar…
T
hsd hsd skrev:
Grannen kommer inte att ge sig i första taget, när han funderade på fogdens besök så kläckte han iden om felaktig tomtgräns vilket fördröjer och fördyrar, sen kan han ha något i bakfickan som ytterligare kommer att fördröja intrånget
Jag tänker att han inte borde kunna protestera när fogden tvingar honom att flytta växthuset, han har ju inte bara byggt på vår mark utan även struntat i att fråga oss om lov att bygga närmre än 4,5m från tomtgräns (om han skulle hävda att det är byggt på hans mark alltså)
Ärendet ligger även hos kommunen och de inväntar foton från mig på att växthuset är bortplockat och grunden riven. Jag har gett kommunen datumet jag och grannen kom överens om som slutdatum.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så har grannen (ännu) inte fattat storleksordningen på de kostnader han kommer att få.
Så klart, Dunning-Kruger slår ju åt bägge hållen... ;) Men skämt åsido så är det ju så klart fullt möjligt att grannen själv inte fattar vad han eventuellt håller på att initiera, det vore nog det bästa för TS del.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F Falckman skrev:
det [är] ju så klart fullt möjligt att grannen själv inte fattar vad han eventuellt håller på att initiera, det vore nog det bästa för TS del.
Det håller jag för det mest troliga. Alternativt att grannen hotar att göra kostsamma saker som han i verkligheten inte är villig att fullfölja.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.