T TommyC skrev:
Om du är det minsta intresserad av att lära dig så rekommenderar jag att du lär dig hur värmesystemet i huset fungerar. Man har stor nytta av att förstå hur saker fungerar och sparar dessutom mycket pengar. Att köpa hantverkartjänster i Sverige idag är ofta väldigt svårt och resultatet blir inte sällan både massor av problem och dyrbart. Vill eller kan du inte lägga den tiden så fråga runt bland grannarna om deras erfarenheter av olika företag.
Jo men det är jag. Är husägare sedan ett år tillbaks bara och tendensen har ju blivit så att när något gått sönder så läser jag på om det, och tar det därifrån. Nu senast var det ventilationsaggregatet som gick sönder och behövde bytas. Då blev det många timmar framför skärmen om hur ventilation fungerar och hur man underhåller det. Så då var den delen spikad och 50 tusen kronor fattigare så hoppades man naivt på att saker och ting håller i några år till i alla fall så man hinner spara ihop pengar efter att kontsntinsatsen till huset och ventilationen länsade kontot. Sen kom problemet med den här pannan (som vi redan var förberedda på kan gå sönder) så sitter man här nu och läser på lite om uppvärmningssystem.
 
  • Gilla
snikanor och 1 till
  • Laddar…
En VVSare har kikat på pannan nu. Cirkulationspumper kyls inte ner som den ska, vilket har lett till att den blivit överhettad och därmed inte är brukbar. Den ska bytas ut idag tillsammans med expansionskärlet som har gjort sitt. 6500 kr. Överkomligt för att få värme när kylan kommer.

Blir en luft/vatten framöver om något år om det fortfarande inte är brist på dom då.
 
8Bald 8Bald skrev:
En VVSare har kikat på pannan nu. Cirkulationspumper kyls inte ner som den ska, vilket har lett till att den blivit överhettad och därmed inte är brukbar. Den ska bytas ut idag tillsammans med expansionskärlet som har gjort sitt. 6500 kr. Överkomligt för att få värme när kylan kommer.

Blir en luft/vatten framöver om något år om det fortfarande inte är brist på dom då.
Det var inte så mycket för expantionskärl och cirk.pump + VVS:are som kom och kollade hyffsat snabbt
Behåll den VVSaren.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Ett annat problem har uppstått. Elpatronen klickar till som aldrig förr. Har haft mycket svårt att sova inatt då det är otroligt störande. Den går väl igång kanske en gång var 20e sekund i snitt skulle jag säga. Inte fan ska det väl vara så? Innan cirkulationspumpen gick sönder så var det inte alls såhär.

Vad kan detta bero på?
 
Det klickande ljudet kanske kommer från någon annan stans. Eller ett bättre ord för att beskriva ljudet är knackande. Kan det vara cirkulationspumpen? Svårt att lokalisera.

När rumsgivaren är inställd på 21 grader eller högre så hörs det knackande ljudet, men så fort jag sänker till 20 grader så slutar det.

Något annat konstigt jag märkt är att när jag fyller på vatten så pyser det ut väldigt mycket luft ur kranen, i kanske 15 sekunder, innan vattnet forsar ut i en rejäl klump, medan det tidigare pyste ut lite luft bara och vatten som försiktigt rinner ut och fyller på.
 
8Bald 8Bald skrev:
En VVSare har kikat på pannan nu. Cirkulationspumper kyls inte ner som den ska, vilket har lett till att den blivit överhettad och därmed inte är brukbar. Den ska bytas ut idag tillsammans med expansionskärlet som har gjort sitt. 6500 kr. Överkomligt för att få värme när kylan kommer.

Blir en luft/vatten framöver om något år om det fortfarande inte är brist på dom då.
Berätta gärna fabrikat och beteckning på den gamla och nya cirkulationspumpen. Jag är tveksam till diagnosen. Vår cirkulationspump i elpannan sitter inne i plåtlådan och har därmed obefintlig kylning förutom från vattnet som den pumpar runt. Det enda som ska höras från en elpanna är när kontaktorerna slår till och ifrån. Detta sker inte ofta om styrelektroniken fungerar som den ska. Pumpen hörs inte om den är frisk.
 
T TommyC skrev:
Berätta gärna fabrikat och beteckning på den gamla och nya cirkulationspumpen. Jag är tveksam till diagnosen. Vår cirkulationspump i elpannan sitter inne i plåtlådan och har därmed obefintlig kylning förutom från vattnet som den pumpar runt. Det enda som ska höras från en elpanna är när kontaktorerna slår till och ifrån. Detta sker inte ofta om styrelektroniken fungerar som den ska. Pumpen hörs inte om den är frisk.
Jag kan väl säga som så att deras arbete höll i några veckor. Den nya cirkulationspumpen dom satte på är överhettad igen, går knappt att känna på den en sekund ens innan det svider till. Börjar bli kyligare inomhus nu. Den nya pumpen är en a-collection, den gamla vet jag inte fabrikat på.

Jag var skeptisk redan från början om deras arbete verkligen hjälpte grundproblemet. Pannan verkade inte reagera på när man höjde temperaturen inomhus. Efter lite turer fram och tillbaks verkade det funka någorlunda bra och stabilt med vissa störningsmoment dock.

När jag väl lyckas sätta pannan på manuellt så funkar det bra (spaken till växelventilen är alldeles för lös men ibland ger den motstånd och då sätter jag den på manuell. Problemet blir då att det är alldeles för varmt inomhus och det hjälper inte om jag sänker värmen på rumsgivaren. Och elförbrukningen går upp alldeles för mycket för min smak.

Några problem som uppstod efter deras besök:
* Elpannan klickar till något otroligt drygt emellanåt. Stör sömnen väldigt mycket. Känns som att det är elpatronen som slår av och på. Innan klickade det till ytterst sällan.
* Det droppar ut lite vatten ur säkerhetsventilen, det gjorde det inte innan.

Har hört av mig till rörmokaren personligt men även till firman men inte fått någon återkoppling.

Tråkigt detta.
 
Jag sökte på a-collection och hittade en sådan cirkulationspump hos Ahlsell. Den pumpen tål att vattnet är 110 grader kontinuerligt så har du en sådan så är den inte överhettad.

https://se.ahlsell.se/produktblad/cirkulationspump-a-40/?page=2

Elpannor kan värma vattnet till 80-grader så pumparna måste tåla hög temperatur. Är allt luftat ordentligt? Pumpen tål nog inte att gå torr någon längre tid. Har du möjlighet att spela in det klickande ljudet så kanske någon kan gissa vad det kan vara som låter.

Tråkigt med problem. Än så länge så är det ganska varmt ute men snart blir det kanske kallt och jobbigt om värmesystemet inte fungerar. Vi har fyra billiga elradiatorer från Jula som nödvärme utifall något brakar som tar några dagar att laga.
 
Här klickar den till. Ljudet kommer från panelen däromkring. Har tankar om att det kanske är fel på automatiken för den låter inte när pannan är inställt på manuellt.

Det bör vara luftat ordentligt. Det ska dom ha gjort när de var här och installerade pumpen. Jag luftade en del element nu och det såg bra ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skåne2020 och 1 till
  • Laddar…
Så låter det när kontaktorer slår till. Dock låter det väldigt mycket om era men det behöver inte vara något fel. Om de slår av och på väldigt ofta så kan det vara fel i styrelektroniken som förmodligen är av gammalt hederligt analogt utförande med komparatorer och annan diskret logik. Så är vår gamla CTC byggd. Åldrade kondensatorer som styr tidskonstanter kan göra att det "klapprar" för ofta. När kontaktorerna blir gamla och har slagit på och brutit strömmen till värmeelementen många tusen gånger så blir kontakterna dåliga (brända) och kontaktorerna behöver bytas. När det hände på vår panna så hade en kontaktor varit slut länge. Pannan fungerade dock bra med bara två effektsteg. Det var först när den sista kontaktorn brände ihop kontakterna och pannan därmed värmde kontinuerligt som pannan blev oanvändbar. I väntan på leverans av nya kontaktorer så styrde jag den manuellt genom att skruva i och ur propparna några gånger per dygn. Vår elpanna finns i garaget så det hörs inget från kontaktorerna i boendevåningen en trappa upp.
 
T TommyC skrev:
Så låter det när kontaktorer slår till. Dock låter det väldigt mycket om era men det behöver inte vara något fel. Om de slår av och på väldigt ofta så kan det vara fel i styrelektroniken som förmodligen är av gammalt hederligt analogt utförande med komparatorer och annan diskret logik. Så är vår gamla CTC byggd. Åldrade kondensatorer som styr tidskonstanter kan göra att det "klapprar" för ofta. När kontaktorerna blir gamla och har slagit på och brutit strömmen till värmeelementen många tusen gånger så blir kontakterna dåliga (brända) och kontaktorerna behöver bytas. När det hände på vår panna så hade en kontaktor varit slut länge. Pannan fungerade dock bra med bara två effektsteg. Det var först när den sista kontaktorn brände ihop kontakterna och pannan därmed värmde kontinuerligt som pannan blev oanvändbar. I väntan på leverans av nya kontaktorer så styrde jag den manuellt genom att skruva i och ur propparna några gånger per dygn. Vår elpanna finns i garaget så det hörs inget från kontaktorerna i boendevåningen en trappa upp.
Ja låter högt gör det. Blir väldigt fundersam på varför det började klicka sådär efter rörmokaren var här. Som sagt, den gjorde så innan också men det var ytterst sällan. Nu håller den på så i kanske 20 minuter lite då och då.

Har du någon aning om varför den inte klickar när pannan är inställt på manuellt? Dessutom så blir pumpen mindre varm nästan omedelbart efter att pannan ställs på manuell.

Vad tror du om att pannan inte verkar reagera på temperaruren rumsgivaren är inställd på? Har i och för sig bara provat med 20 och 21 grader men förbrukningen tycks vara i princip oförändrat.

Är det dyrt att byta kontaktorer?
 
Den kopplar in 7kW kontinuerligt i manuellt läge står det på första sidan i manualen.
Om du är kunnig på el så kan du mäta spänningsfallet över kontaktorerna när de är i påslaget läge. Tag hjälp av någon om du inte är van vid eljobb. Kontaktorer till en gammal panna i originalutförande av en modell som kanske är utgången kan dom ibland ta ganska mycket betalt för. Är man lite kunnig så går det ofta att hitta ersättare av billigare typ som kanske är lite jobbigare att montera. Är det gott om plats så är detta sällan något problem. I manuellt läge så är ett fixt effektsteget på kontinuerligt och reagerar inte för rumsgivaren. Nu gissar jag delvis baserat på vår CTC. Jag hinner inte läsa ordentligt i manualen på autoterm .
 
T TommyC skrev:
Den kopplar in 7kW kontinuerligt i manuellt läge står det på första sidan i manualen.
Om du är kunnig på el så kan du mäta spänningsfallet över kontaktorerna när de är i påslaget läge. Tag hjälp av någon om du inte är van vid eljobb. Kontaktorer till en gammal panna i originalutförande av en modell som kanske är utgången kan dom ibland ta ganska mycket betalt för. Är man lite kunnig så går det ofta att hitta ersättare av billigare typ som kanske är lite jobbigare att montera. Är det gott om plats så är detta sällan något problem. I manuellt läge så är ett fixt effektsteget på kontinuerligt och reagerar inte för rumsgivaren. Nu gissar jag delvis baserat på vår CTC. Jag hinner inte läsa ordentligt i manualen på autoterm .
Jag förstår. Överkurs för min del dock.

Blir tok för varmt på manuellt läge, 24 grader när vi vaknade imorse. Inget vi kan hantera här hemma. Lägg till på det en mycket högre elförbrukning och med dagens elpriser blir vi då fattiga på kuppen.

Nja, får nog invänta återkoppling från rörmokaren och se vad han säger om kontaktorerna vad det skulle gå på. Annars luft/vattenpump.
 
Kanske en vettig (inte optimal) nödlösning att köra manuellt tillfälligt som jag gjorde. Vi har dock elcentralen i tvättstugan som ligger bra till i boendedelen. De tre säkringarna till elpannan skruvades ur innan vi skulle sova och skruvades i på morgonen. Efter variabelt antal timmar när det börjar bli för varmt så skruvar man ur säkringarna igen osv. Rörmokaren är fel person om det är något elektriskt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.