A
Hej!

Är det någon som vet hur långt ifrån en nätstation (sån som ofta står vid villaområden, typ en sån här https://www.holtab.se/produkt/natstationer/ dvs) stålning / magnetfält går? Sett några artiklar senaste tiden på boende som klagar på att dom byggt dessa för nära bostadshusen som dom köpt nya men ej fått info om dessa när dom skrev på. Försökt hittat info på strålskyddsmyndigheten och hittat några PDF:er där jag scrollat mig igenom men inte fått fram hur långt det går mer än att det går att mäta 5m från åtminstone? Sen lär det självklart bero på hur mycket power det är i den antar jag, men kan det skilja så mycket från nätstation till nätstation i ett vanligt villaområde?

Folk som inte har den blekaste kan skriva i någon annan tråd tack på förhand. :)
 
Mikael_L
Magnetfältet når oändligt långt, men då har det blivit oändligt litet samtidigt.

Ljudet från transformatorkiosken är klart störande fortfarande när avståndet är såpass att man bara har en tiotusendels av gränsvärdet för magnetfält.

Jag skippade en tomt för att trafokiosken stod några meter ifrån tomtgränsen, inte det minsta pga några elektriska skäl, utan bara för att det skulle höras ett störande 100Hz brum på uteplatsen under varma sköna vindstilla sommarkvällar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Magnetfältet når oändligt långt, men då har det blivit oändligt litet samtidigt.

Ljudet från transformatorkiosken är klart störande fortfarande när avståndet är såpass att man bara har en tiotusendels av gränsvärdet för magnetfält.

Jag skippade en tomt för att trafokiosken stod några meter ifrån tomtgränsen, inte det minsta pga några elektriska skäl, utan bara för att det skulle höras ett störande 100Hz brum på uteplatsen under varma sköna vindstilla sommarkvällar.
Vad är oändligt långt då? :) Mätbart i jämförelse med mitt i skogen?

Funderar på att köpa en tomt som ligger ca 35-40m från. (ungefär denna storlek https://klindustri.se/produkter/natstationer-i-plat-utomhusbetjanade/) Finns en tomt mellan "min" tomt och nätstationen (dock inget hus där och vet ej när det kommer) och sedan ca 10m från den tomten och nätstationen. Men sedan ligger det ett hus precis bredvid också.

Märkligt att man sätter upp skåp så nära hus?

Verkar ju uppenbarligen inte kanon:

https://www.stralsakerhetsmyndighet...c3fd6/202112-magnetfalt-runt-natstationer.pdf

och

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/magnetfalt_och_halsorisker.pdf
 
Från det material du själv länkar till:

"Det innebär att resultaten rimligen ger en bra bild av ett värsta fall scenario för de bostäder som fnns i anslutning till eller inhyser sådan station. Det framgår att mycket nära väggen på lågspänningssidan av stationerna kan magnetfälten i vissa fall ligga i nivå med gällande referensvärden men redan på några få decimeters avstånd har fälten reducerats till nivåer som har marginal till referensvärdena. På några meters avstånd är exponeringen vanligtvis nere på de magnetfältsnivåer som vanligtvis förekommer i bostäder."

Så om du inte tänker tälta på själva stationen lär det inte vara någon mätbar fara.
 
  • Gilla
Smalllionheart och 3 till
  • Laddar…
Men de länkar du ger säger såvitt jag kan se vid en snabbläsning att det inte finns magnetfält av någon beaktansvärd storlek, om du kommer någon meter ifrån stationen.

Eller vad missar jag?

Som sagt, det man har störst anledning att överväga är ev. buller från transformatorn.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så om du inte tänker tälta på själva stationen lär det inte vara någon mätbar fara
Och även då ligger man i värsta fall på gränsvärdet. Inte över gränsvärdet.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
Från det material du själv länkar till:

"Det innebär att resultaten rimligen ger en bra bild av ett värsta fall scenario för de bostäder som fnns i anslutning till eller inhyser sådan station. Det framgår att mycket nära väggen på lågspänningssidan av stationerna kan magnetfälten i vissa fall ligga i nivå med gällande referensvärden men redan på några få decimeters avstånd har fälten reducerats till nivåer som har marginal till referensvärdena. På några meters avstånd är exponeringen vanligtvis nere på de magnetfältsnivåer som vanligtvis förekommer i bostäder."

Så om du inte tänker tälta på själva stationen lär det inte vara någon mätbar fara.
Så det är samma power där som i en sånt där nätstations-hus? :)

Står att man har kunnat påvisa förhöjd risk för leukemi kring kraftledningar. Men jag antar att dom inte tältat på dom utan varit en bit därifrån? :) Eller har det med hur mkt power det är helt enkelt? Men ett sånt där nätstations-hus som försörjer ett helt villa-område måste väl ändå ha en del power? :)
 
A
H hempularen skrev:
Men de länkar du ger säger såvitt jag kan se vid en snabbläsning att det inte finns magnetfält av någon beaktansvärd storlek, om du kommer någon meter ifrån stationen.

Eller vad missar jag?

Som sagt, det man har störst anledning att överväga är ev. buller från transformatorn.
Jag antar som sagt det har med hur mkt power det är(?) men eftersom det även står där i länkarna att det är förhöjd risk för leukemi kring magnetfält så vill jag försöka hitta exakt vad som gäller. Om jag tex kan mäta magnetfältet / strålningen för att vara på den säkra sidan? Jag vill ha noll och inte inom några gränsvärden helt enkelt. :) Försökt scanna av nätet och hittar inget om exakt hur lång ifrån man ska behöva bara för att inte ens kunna mäta någon skillnad med att stå bredvid och vara mitt ute i skogen. :)

Finns många artiklar om människor som är missnöjda med att ha en tranformator i området och antar att det inte bara kan vara utseendet och foliehattar att göra? :) Tex https://www.norrteljetidning.se/202...r-med-transformatorer-ingenstans-fanns-de-med
 
A
Inte för att avbryta din intressanta monolog, men...

Rent matematiskt utsträcker sig fältet från en transformatorkiosk oändligt långt, dvs i varje ögonblick når det avståndet c*t där c är ljushastigheten och t är tiden sedan anläggningen startades. Det är dock inte ett intressant värde.

Mer intressant är att fältet är omätbart omkring 2 meter från anläggningen och på inget ställe runt om farligt på något sätt.

Människor har ingen möjlighet att känna av magnetfält, och påverkas inte heller av magnetfält så länge dessa inte inducerar strömmar i storleksordningen av strömmarna i nerverna, vilket kräver omkring 5 mT eller mer (om jag minns rätt). Vi kan däremot ganska enkelt känna av elfält om dessa blir för höga. Dessa är dock inte heller farliga från en sådan station, då det sannolikt inte läcker ut i någon större omfattning (stationer i armerad betong, eller plåt är bra avledare). Magnetfältets relation till leukemi är testat till leda och det finns inget som tyder på samband. Min gissning är att det finns korrelation utan kausalitet, om det ens finns någon korrelation...

30-40 m är nog i alla praktiska meningar helt utan problem. Jag själv skulle nog dra öronen åt mig när de börjar hamna 2-3 meter från fönster eller altan av precis samma anledning som Mikael_L nämner ovan, nämligen ljudet som inte sällan är ganska besvärande på nära håll.

Att folk är negativa till tekniska installationer är däremot högst förväntat, det är folk alltid till tekniska anläggningar må det vara ställverk, stationer, pumpanläggningar med mera. Nimby är det som allmänt gäller...
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
ag antar som sagt det har med hur mkt power det är(?) men eftersom det även står där i länkarna att det är förhöjd risk för leukemi kring magnetfäl
Jo, men magnetfält har du överallt. Även från elledningar som finns i din bostad.

Vad som framgår av undersökningen i den länkade artikeln, är att på ett avstånd av någon meter så är magnetfältet från stationen i samma storleksordning som det du normalt har i din bostad.

I princip så är avstånd den enda relevanta faktorn. Numera är ju klockardioar inte så vanliga, men då när de fanns så kunde man mäta att en klockradio på sängbordet vare den största källan till magnetfälts exponering i väldigt många människors liv.

Det är en elapparat med transformator, som är placerad väldigt nära ditt huvud när du sover, alltså under lång tid.

Men ingen har lyckats påvisa någon form av hälsopåverkan av det.

Men det stämmer, det finns indikationer att magnetfält som ligger kraftigft över gränsvärdet har kopplats till förhöjd risk för leukemi. Men resultaten är (så vitt jag vet ) inte säkerställda. Det handlar då om personer som arbetat i lite extrema miljöer, med väldigt höga magnetfält. Som exempelvis äldre el lok. Dessa har då ofatst även utsatts för andra kända cancerrisker. Exempelvis besprutning med ogräsmedel (banvallarna), arbetare i erlektrostålverk där stålsmältan avger alla möjliga konstiga ämnen. Och det är miljöer där magnetfälten är så starka att det du kan hålla upp en skiftnyckel i luften, och det är trögt att vrida den runt i fri luft.

Gränsvärden för magnefält sätts i förhållade till en nivå som anses hälsovådlig, då bestämmer man att över denna nivå finns det rimligt antagande att det finns hälsoeffekter (behöver alltså inte vara strikt bevisade effekter). Sedan sätts gränsvärdet 5 eller 10 ggr lägre (osäker på exakta siffran). För att ge marginal.

Men det är alltså mycket mer troligt att du utsätts för "otillåtna" magnetfält från dina vanliga elprylar i hemmet, än ifrån en transformatorstation något 10 tal meter bort. Avståndet är en mycket viktigare faktor än styrkan på det skapade magnetfältet.

Sedan finns det ju en debatt om att även extremt låga nivåer skulle vara farligt, debatten om elalergier. Men då kommer vi in på ett helt annat område. Och helt ovetenskapligt.
 
Tyvärr tenderar ämnet att handla om spekulationer och ogrundad rädsla och de som argumenterar mot gängse fakta brukar tyvärr vara faktaresistenta.

Här finns en bra sammanfattning av forskningsläget:
https://energiforsk.se/program/elek...ar/12-vad-de-epidemiologiska-studierna-visar/

Om man inte orkar läsa allt räcker det med sista meningen:
"För vuxna som bott intill kraftledningar liksom för anställda inom elbranschen finns det ingen tydlig ökad risk att drabbas av cancer."

 
  • Gilla
Smalllionheart och 2 till
  • Laddar…
Om det hade varit farligt så hade det inte fått byggas nära hus. Så enkelt är det.
 
MrZero skrev:
hitta exakt vad som gäller
Du kommer inte att hitta något exakt.
Du pratar om power, det är inte någon exakt term. Det som är avgörande för magnetfält är strömmen i Ampere. Den varierar naturligtvis med den momentana elektriska belastningen. Elektriska fält kommer inte ut från stationen utan är inkapslade. Magnetfältet som kommer ut är väldigt beroende hur delarna inuti är uppbyggda, det kan skilja mellan stationerna, och kan vara olika i olika riktningar.
Det har hjorts hundratals sudier, mer elle mindre vetenskapliga, som har undersökt samband mellan magnetfält och sjukdomar, exvis leukemi. En av dom tror sig kunna visa ett samband. Ingen annan har kunnat upprepa det.
Vad gäller magnetfältets storlek så är fältet från din station, uppmätt på din tomt, mycket mindre än din hårtork eller ugn avger i din närhet..
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.