Hej,

Jag har köpt ett nybyggt hus (inte haft tillträde än) på en tomt som nyligen styckats i två ungefär lika stora delar. Grannhuset är också nybyggt men har inte blivit sålt än. Det finns en potentiell köpare av grannhuset som undrar hur vi ställer oss till att han bygger ett förråd nära vår tomtgräns. Han vill veta det för att kunna ta ett beslut om att köpa eller ej. Det är samma säljare och mäklare som för vårt hus.

Jag vill vara en god granne och vara resonabel och flexibel. Men samtidigt vill jag inte sätta mig själv i en dålig situation eller godkänna något som uppenbart minskar värdet på fastigheten. Eftersom jag aldrig bott i hus tidigare vill jag bara veta så att jag inte begår ett stort misstag innan jag ens flyttat in i huset.

Saker jag spontant blev lite "orolig" över när jag fick frågan:
  • Vet inte exakt vart tomtgränsen går eftersom jag inte sett några tomtpinnar när jag varit på plats. Detta tror jag beror på alla byggfordon som grävt upp hela tomten. Ska fråga säljaren om detta.

  • Vet inte ännu vad jag har för planer för den delen av tomten. Finns ingen trädgård i dagsläget.

  • Vill försäkra mig om att jag får lov att bygga på motsvarande sätt om det behovet skulle infinna sig.
  • Tomterna är redan relativt små, runt 900 kvm.
  • Tänk om grannen bygger något fult precis i tomtgräns.

Jag ska prata med den andra ev. köparen på telefon. Det jag lutar åt att säga är att det förmodligen kommer gå bra, men att jag inte kommer ge några garantier i dagsläget. Vi måste få flytta in, lära känna tomten, och planera hur vi vill att trädgården ska se ut innan vi vet om vi godkänner ett sådant bygge i tomtgräns. Låter det resonabelt?
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Så skulle jag också ha svarat. Var bara tydlig med att ”antagligen ja” inte är ett ”ja” :) Och be att få en ritning på vad de vill bygga så att det är lättare att ta ställning till det. Sen gör ni överenskommelsen skriftlig så att det blir tydligt vad du har gått med på.
 
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Låter klokt att avvakta lite. Visst ska man vara snäll med sina grannar men samtidigt vill man inte gå med på något som minskar värdet på sin egen fastighet.

Finns det något upplägg båda parter kan vinna på? Vi kom överens med grannen att vi båda bygger förråd på var sin sida av tomtgränsen men bara en meter från gränsen. Vi kom överens om placering och storlek och hittade en lösning som gör att båda kan nyttja tomterna maximalt d v s båda vinner på det. Kanske något som kan fungera för er också?

Lycka till!

/Krister
 
  • Gilla
oxöga och 3 till
  • Laddar…
I närområdet frågade en granne om de fick ställa ett Attefallshus som skulle stå för nära grannen. Då den ena pappan skulle flytta in. De fick ja och som tack satte grannen upp en luftluftvärmepump på sitt Attefallshus mot godkännande grannens altan. De är nu inte så glada åt att de godkände bygget.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Riverground och 5 till
  • Laddar…
Min tomt är bara 600 kvm och enl detaljplanen skulle grannfadtigheten och mitt förråd ligga bredvid varandra i tomtgräns. Mitt hus byggdes ett år senare och förrådet och taklutning blev annorlunda. Dåvarande granne var besvärlig (!) men nuvarande granne mycket tillmötesgående och denne river nu förrådet för att bygga nytt och av högre standard. Med detta sagt är det vettigaste att inte lova något förrän ni bott in er i huset. Förrådsritning krävs för ert godkännande. Att man lägger bägge förråden nära varandra sparar ju plats. Det är viktigt att man löser ev höjdskillnad.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Jag har köpt ett nybyggt hus (inte haft tillträde än) på en tomt som nyligen styckats i två ungefär lika stora delar. Grannhuset är också nybyggt men har inte blivit sålt än. Det finns en potentiell köpare av grannhuset som undrar hur vi ställer oss till att han bygger ett förråd nära vår tomtgräns. Han vill veta det för att kunna ta ett beslut om att köpa eller ej. Det är samma säljare och mäklare som för vårt hus.

Jag vill vara en god granne och vara resonabel och flexibel. Men samtidigt vill jag inte sätta mig själv i en dålig situation eller godkänna något som uppenbart minskar värdet på fastigheten. Eftersom jag aldrig bott i hus tidigare vill jag bara veta så att jag inte begår ett stort misstag innan jag ens flyttat in i huset.

Saker jag spontant blev lite "orolig" över när jag fick frågan:
  • Vet inte exakt vart tomtgränsen går eftersom jag inte sett några tomtpinnar när jag varit på plats. Detta tror jag beror på alla byggfordon som grävt upp hela tomten. Ska fråga säljaren om detta.

  • Vet inte ännu vad jag har för planer för den delen av tomten. Finns ingen trädgård i dagsläget.

  • Vill försäkra mig om att jag får lov att bygga på motsvarande sätt om det behovet skulle infinna sig.
  • Tomterna är redan relativt små, runt 900 kvm.
  • Tänk om grannen bygger något fult precis i tomtgräns.
Jag ska prata med den andra ev. köparen på telefon. Det jag lutar åt att säga är att det förmodligen kommer gå bra, men att jag inte kommer ge några garantier i dagsläget. Vi måste få flytta in, lära känna tomten, och planera hur vi vill att trädgården ska se ut innan vi vet om vi godkänner ett sådant bygge i tomtgräns. Låter det resonabelt?
Ha även i åtanke att ett nej från dig INTE betyder att grannen inte får bygga sitt förråd, utan bara att han måste söka bygglov och du har inget avgörande inflytande på det.
 
R
E elmont skrev:
Ha även i åtanke att ett nej från dig INTE betyder att grannen inte får bygga sitt förråd, utan bara att han måste söka bygglov och du har inget avgörande inflytande på det.
Det stämmer om förrådet är en bygglovspliktig komplementbyggnad. Om det däremot är en bygglovsbefriad komplementbyggnad så har man som granne veto för placeringar närmare gräns än 4,5 meter. Det framgår inte av trådstarten vilket slag av komplementbyggnad som avses.
 
B
Knepigt att grannen ställer ultimatum. Ditt svar bör bli nej. Tro mig. Ni vill känna på er trädgård i ett år först och se hur solen rör sig och hur ni vill planera var ni vill ha uteplatser osv.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Det stämmer om förrådet är en bygglovspliktig komplementbyggnad. Om det däremot är en bygglovsbefriad komplementbyggnad så har man som granne veto för placeringar närmare gräns än 4,5 meter. Det framgår inte av trådstarten vilket slag av komplementbyggnad som avses.
Jag tror inte att detta stämmer helt, för även om det är bygglovsbefriat med grannes medgivande kan du söka bygglov för bygget om grannen säger Nej. Handläggaren av ärendet kommer då behöva göra en grannehöran för att ta in den berörda grannens synpunkter. Anser då byggnadsnämnden ändå att det är en lämplig placering kan det bli ett Ja för bygglov trots grannen motsätter sig detta.
 
R
T TypRätt skrev:
Jag tror inte att detta stämmer helt, för även om det är bygglovsbefriat med grannes medgivande kan du söka bygglov för bygget om grannen säger Nej. Handläggaren av ärendet kommer då behöva göra en grannehöran för att ta in den berörda grannens synpunkter. Anser då byggnadsnämnden ändå att det är en lämplig placering kan det bli ett Ja för bygglov trots grannen motsätter sig detta.
Om grannen säger nej är byggnaden de facto inte längre bygglovsbefriad inom 4,5 meter utan förvandlas då till en bygglovspliktig byggnad.
 
Jag håller med tidigare i tråden att det är nog dumt att gå med på något första året. Var tydlig med att ni inte kommer ge något besked första året på detta men att ni inte avskriver det för all framtid utan enbart vill lära känna tomten innan ni lovar att gå med på något. Är det uppenbart att de bara vill placera förrådet där för att det blir bäst för dem (för att inte förstöra egen yta) hade jag sagt nej. Är det så att det är den lämpligaste platsen för att det är bredvid garaget och det inte stör er så hade jag antagligen gått med på det senare om motsvarande löfte går med i kontrakt om att man själv får bygga vägg i vägg med detta förråd och enligt samma dimensioner.

Det är ju rätt vanligt att det ställs lekstugor, förråd, studsmattor mm så nära tomtgränsen som möjligt för att inte förstöra sin egen yta och det är i dessa fall jag hade vägrat. Jag låter inte någon mura in mig med saker för att de inte själva vill ha skiten mitt på tomten. Risken är ju som någon skrev att det hamnar en VP ute-del på den eller att det blir ett skrotupplag mellan förrådet och staket/tomtgräns.
Känner jag grannarna väl och vet att det är hyvens folk som kanske bara är obetänksamma men går att prata med då går det ju att vara mycket mer flexibel men fasta byggnader kommer ju kanske tillhöra någon annan något år down the road och här känner du ju inte grannen alls.
 
  • Gilla
Ceemm
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Om grannen säger nej är byggnaden de facto inte längre bygglovsbefriad inom 4,5 meter utan förvandlas då till en bygglovspliktig byggnad.
Ja, så om vi håller med varandra så varför svarade du tidigare "Om det däremot är en bygglovsbefriad komplementbyggnad så har man som granne veto för placeringar närmare gräns än 4,5 meter." Om det går att söka bygglov, där det i alla fall teoretiskt, går att få rätt att bygga har ju inte grannen något veto.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R
T TypRätt skrev:
Ja, så om vi håller med varandra så varför svarade du tidigare "Om det däremot är en bygglovsbefriad komplementbyggnad så har man som granne veto för placeringar närmare gräns än 4,5 meter." Om det går att söka bygglov, där det i alla fall teoretiskt, går att få rätt att bygga har ju inte grannen något veto.
Det var bara ett förtydligande eftersom det fortfarande inte framgår vilken typ av komplementbyggnad tråden gäller. Det framgår heller inte om det finns en gällande plan och om den i så fall innehåller några särbestämmelser.
 
Håller med övriga, jag hade sagt att jag är ingen svår person att diskutera sådant med men att det är för tidigt för mig att kunna och vilja ta sådana beslut. Det behövs tydligare tomtgränser och sedan också mer konkret redovisat vad för förråd de vill bygga vid tomtgränsen.

Det kan också omöjligen vara avgörande för spekulanten inför deras potentiella köp, i det stora hela borde det vara en liten detalj.
 
O oddan skrev:
Hej,

Jag har köpt ett nybyggt hus (inte haft tillträde än) på en tomt som nyligen styckats i två ungefär lika stora delar. Grannhuset är också nybyggt men har inte blivit sålt än. Det finns en potentiell köpare av grannhuset som undrar hur vi ställer oss till att han bygger ett förråd nära vår tomtgräns. Han vill veta det för att kunna ta ett beslut om att köpa eller ej. Det är samma säljare och mäklare som för vårt hus.

Jag vill vara en god granne och vara resonabel och flexibel. Men samtidigt vill jag inte sätta mig själv i en dålig situation eller godkänna något som uppenbart minskar värdet på fastigheten. Eftersom jag aldrig bott i hus tidigare vill jag bara veta så att jag inte begår ett stort misstag innan jag ens flyttat in i huset.

Saker jag spontant blev lite "orolig" över när jag fick frågan:
  • Vet inte exakt vart tomtgränsen går eftersom jag inte sett några tomtpinnar när jag varit på plats. Detta tror jag beror på alla byggfordon som grävt upp hela tomten. Ska fråga säljaren om detta.

  • Vet inte ännu vad jag har för planer för den delen av tomten. Finns ingen trädgård i dagsläget.

  • Vill försäkra mig om att jag får lov att bygga på motsvarande sätt om det behovet skulle infinna sig.
  • Tomterna är redan relativt små, runt 900 kvm.
  • Tänk om grannen bygger något fult precis i tomtgräns.
Jag ska prata med den andra ev. köparen på telefon. Det jag lutar åt att säga är att det förmodligen kommer gå bra, men att jag inte kommer ge några garantier i dagsläget. Vi måste få flytta in, lära känna tomten, och planera hur vi vill att trädgården ska se ut innan vi vet om vi godkänner ett sådant bygge i tomtgräns. Låter det resonabelt?
Grannsämja skall man verkligen värna om MEN i detta fall så är ju den potentiella köparen inte granne ännu och kommer bara att bli det om du godkänner att vederbörande får bygga för nära din tomt. Tycker valet är enkelt att säja nej och få en annan granne som inte vill bygga för nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.