E EyEr0n skrev:
Då skulle vi nog också ha något som heter Vattensäkerhetsverket eller motsvarande.
VVS-branschen har mutat in sitt revir utan hjälp av någon myndighet. Branschregler och diverse certifieringar har gjort att vanligt folk inte vågar bygga våtrum längre och orimliga krav, som att hela badrummet måste byggas om från grunden för 300 000:- på grund av ett ynka hål i väggen, gör att det finns jobb i överflöd.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
useless useless skrev:
VVS-branschen har mutat in sitt revir utan hjälp av någon myndighet. Branschregler och diverse certifieringar har gjort att vanligt folk inte vågar bygga våtrum längre och orimliga krav, som att hela badrummet måste byggas om från grunden för 300 000:- på grund av ett ynka hål i väggen, gör att det finns jobb i överflöd.
Och jag som trodde att det var försäkringsbolagen som låg bakom "vattenkraven" och det pga alla dåliga hempulade lösningar som kostar fläsk.:thinking:
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
O
KennethM KennethM skrev:
Här kommer en bra publikation till
[länk]
Bra publikation?

Snarare ett vedervärdigt och provocerande slöseri med våra skattemedel. Det finns färre än tio undantag från kravet på elbehörighet, allt annat är otillåtet. De går alltså att sammanfatta på en A4-sida, eller en kort statiskt webbsida. Tar en förmiddag att ta fram. Att istället spendera tiotals miljoner på att sätta upp den där jävla interaktiva skitwebsajten för att svara på om en åtgärd/aktivitet finns med på den listan är fullständigt oförsvarbart. Den idiot som hittade på och sedan såg till att projektet genomfördes borde steglas och sedan rådbråkas offentligt på torget i Kristinehamn!
 
  • Gilla
johfo och 3 till
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Tack för inbjudan. Själv visste jag inte att man behövde någon men eftersom du har 15000 inlägg mer än mig så vet du uppenbarligen mer än mig. Om allt.
Det var ingen inbjudan utan ett välkomnande. När jag noterar en ny medlem brukar jag hälsa denne välkommen och detta var nog första gången någon verkar ta illa upp av det. Förutom att jag anser det trevligt att hälsa nya välkomna är det ett krav att göra så enligt forumets regler, så jag hoppas du trots allt står ut.

Text från forumregler som understryker välkomnande av nya medlemmar
 
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det var ingen inbjudan utan ett välkomnande. När jag noterar en ny medlem brukar jag hälsa denne välkommen och detta var nog första gången någon verkar ta illa upp av det. Förutom att jag anser det trevligt att hälsa nya välkomna är det ett krav att göra så enligt forumets regler, så jag hoppas du trots allt står ut.

[bild]
Fick uppfattningen att du var ironisk men misstolkade dig uppenbarligen. Ber om ursäkt och tackar!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Bra publikation?

Snarare ett vedervärdigt och provocerande slöseri med våra skattemedel. Det finns färre än tio undantag från kravet på elbehörighet, allt annat är otillåtet. De går alltså att sammanfatta på en A4-sida, eller en kort statiskt webbsida. Tar en förmiddag att ta fram. Att istället spendera tiotals miljoner på att sätta upp den där jävla interaktiva skitwebsajten för att svara på om en åtgärd/aktivitet finns med på den listan är fullständigt oförsvarbart. Den idiot som hittade på och sedan såg till att projektet genomfördes borde steglas och sedan rådbråkas offentligt på torget i Kristinehamn!
E elmont skrev:
Och det tror jag beror på att en elektriker TROR sig veta och kunna betydligt mer (när det gäller elinstallationer) än en som måste fråga om allt möjligt ;)
De frihetliga borde väl protestera högljutt.
 
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
De flesta elektriker har inte el behörighet, det brukar oftast vara någon arbetsledare som har behörigheten.
 
Mikael_L
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
De flesta elektriker har inte el behörighet, det brukar oftast vara någon arbetsledare som har behörigheten.
Vanligast är nog att det är firmans ägare som har auktorisationen. I större företag kan det dock vara lite typ vem som helst, t.o.m någon som sitter i en helt annan landsände och aldrig ens sett killarna som kopplar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Angående diskussionen om elektriker är en skyddad titel så är svaret nej.

En auktoriserad elektriker kallas för elinstallatör.
Det är alltså skillnad på elektriker och elinstallatör.
En elinstallatör är registrerad/godkänd hos elsäkerhetsverket och kan kontrolleras mot deras register.

En elektriker är någon som, enkelt uttryck nu, arbetar under "överseende" av en elinstallatör.
Detta är dock en gammal definition ur äldre regelverk men principen är ungefär densamma idag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Scouten skrev:
Men lekmännen, dog de på grund av otillåtet hemmapul, tillåtet hemmapul som gick fel eller andra elolyckor?
jo, det kan man undra. Men jag tror inte det framgår av den statistik som elskrämselverket tillhandahåller. Jag lyckades inte hitta rapporten och tyckte tabellen som tappat tabbarna inte sa så mycket om vad som hänt.
 
J johfo skrev:
jo, det kan man undra. Men jag tror inte det framgår av den statistik som elskrämselverket tillhandahåller. Jag lyckades inte hitta rapporten och tyckte tabellen som tappat tabbarna inte sa så mycket om vad som hänt.
Här kommer en läsbar version av hur många lekmän = ej "elektriker" som dött av
elrelaterade olyckor 2000 - 2021 (pub: elsäkerhetsverket)

Verksamhet
elbanedrift (typ: kommit i kontakt med kontaktledningar) - 20

elnät, elförsörjning - (typ: inte brutit el före arbetet) - 10
elnät, elförsörjning - (typ: teknisk fel) - 1

handel, transport - (typ: inte brutit el före arbetet) - 2
handel, transport - (typ: tekniskt fel) - 1

gruvor, industri - (typ: inte brutit el före arbetet) - 1

hushåll och bostäder - (typ: inte brutit el före arbetet) - 5
hushåll och bostäder - (typ: teknsikt fel) - 10

Sammantaget kan man säga att frekvensen av att "el-hempulare" medverkar/orsakar
olyckor med dödlig utgång är 0.68/år (1 dödsfall per 18 månader). Av dessa är 0.23/år
(1 dödsfall per 54 månader) orsakade av att ex. inte ha brutit strömmen innan arbete,
0.46/år (1 dödsfall per 36 månader) av tekniskt fel (ex. felkoppling, felaktigt
vald komponent, felaktigt dimensionerad ledning etc.)

Viktigt att notera att det finns ingen obligatorisk anmälningsplikt till elsäkerhetsverket
vid hempulade elolyckor så siffrorna är nog i underkant. Man kan nog konstatera att det
avlider fler personer genom spring på järnvägsvagnars tak än verkan av hempulare.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
T tefteulf skrev:
Här kommer en läsbar version av hur många lekmän = ej "elektriker" som dött av
elrelaterade olyckor 2000 - 2021 (pub: elsäkerhetsverket)

Verksamhet
elbanedrift (typ: kommit i kontakt med kontaktledningar) - 20

elnät, elförsörjning - (typ: inte brutit el före arbetet) - 10
elnät, elförsörjning - (typ: teknisk fel) - 1

handel, transport - (typ: inte brutit el före arbetet) - 2
handel, transport - (typ: tekniskt fel) - 1

gruvor, industri - (typ: inte brutit el före arbetet) - 1

hushåll och bostäder - (typ: inte brutit el före arbetet) - 5
hushåll och bostäder - (typ: teknsikt fel) - 10

Sammantaget kan man säga att frekvensen av att "el-hempulare" medverkar/orsakar
olyckor med dödlig utgång är 0.68/år (1 dödsfall per 18 månader). Av dessa är 0.23/år
(1 dödsfall per 54 månader) orsakade av att ex. inte ha brutit strömmen innan arbete,
0.46/år (1 dödsfall per 36 månader) av tekniskt fel (ex. felkoppling, felaktigt
vald komponent, felaktigt dimensionerad ledning etc.)

Viktigt att notera att det finns ingen obligatorisk anmälningsplikt till elsäkerhetsverket
vid hempulade elolyckor så siffrorna är nog i underkant. Man kan nog konstatera att det
avlider fler personer genom spring på järnvägsvagnars tak än verkan av hempulare.
Intressant att kalla de som klättrar på tåg för "lekmän". Men visar man bara totala siffran så underbygger ju då statistiken bättre det Elskrämselverket vill påvisa...
 
J johfo skrev:
Intressant att kalla de som klättrar på tåg för "lekmän". Men visar man bara totala siffran så underbygger ju då statistiken bättre det Elskrämselverket vill påvisa...
Att det står under ”Verksamhet”, lär var att det sker på området ”elbanedrift”, det lär inte vara att det bara är under arbetstid, utan de flesta (om inte alla) så lär det vara icke behöriga personer (privatpersoner) som klättrar på vagnar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att det står under ”Verksamhet”, lär var att det sker på området ”elbanedrift”, det lär inte vara att det bara är under arbetstid, utan de flesta (om inte alla) så lär det vara icke behöriga personer (privatpersoner) som klättrar på vagnar.
Oavsett så tycker jag det är ganska vilseledande och oseriöst av Elskrämselverket att inte sortera bort dessa i den statistik de (miss)brukar för att propagera för hur lite privatpersoner ska få göra själva.
 
I vilken kategori hamnade han som byggde en 230-volts maskjagare?
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.