Någon som har erfarenhet av ventilerat golv som inte bygger för mkt på höjden? Sett Isola och Jape vent tex. Verkar fullt möjligt att installera själv. Grunden är oisolerad gjuten platta (70tals källare) 210cm till tak. Tänker parkett över, ej golvvärme (antagligen)
 
Kontrollera om det går att bila bort en bit av betonggolvet.

Jag kunde bila bort ca 5cm tjockt betonggolv som låg ovanpå betongplattan.
Se mina inlägg i följande tråd,
[URL]https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kaellargolv-av-betong.335805/#post-3209575[/URL]
(Samt följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-1646#post-3995093)

Det kan ligga vattenrör ingjutna i golvet, se följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threa...e-pa-utsidan-genom-huset.306992/#post-2859466
 
Har själv ett installerat Jape ventgolv, La parkett direkt på det.
Installationen av Jape gjorde vi på en helg.
 
S Srixon skrev:
Har själv ett installerat Jape ventgolv, La parkett direkt på det.
Installationen av Jape gjorde vi på en helg.
låter fläkten något? Tänkte lägga i 2 rum samt smal ”hall”. Räcker det med en fläkt eller är det en per rum?
 
Låter som hur vårat är uppbyggt, Vi har en fläkt som låter lite.
Ta noggranna mått och kontakta tex Jape så hjälper de till med projekteringen.
 
S Srixon skrev:
Låter som hur vårat är uppbyggt, Vi har en fläkt som låter lite.
Ta noggranna mått och kontakta tex Jape så hjälper de till med projekteringen.
Will do!! Tack! Förresten anlitade ni en kontrollant innan ni la på golv? För att spruta in rök etc
 
Nej, vi gjorde det själv, (Jultider)
 
S Srixon skrev:
Nej, vi gjorde det själv, (Jultider)
Det kommer det vara för oss också. Börjar 18 december
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Det kommer det vara för oss också. Börjar 18 december
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Någon som har erfarenhet av ventilerat golv som inte bygger för mkt på höjden? Sett Isola och Jape vent tex. Verkar fullt möjligt att installera själv. Grunden är oisolerad gjuten platta (70tals källare) 210cm till tak. Tänker parkett över, ej golvvärme (antagligen)
Hej jag vet att de är gammalt inlägg,
Men tänkte kolla ändå, la ni in Isola/Jabe?
Har just hittat ett hus med samma ålder och behöver ett golv som helst inte bygger för mycket,då jag vill ha sovrum nere ( krav på takhöjd mm)
Jag ska kolla radon värde men oavsett så vill jag ha ett golv som även tar bort ev radon,, googlar men blir inte klok på detta,,tar dessa lägre vent golvvärmen bort ev radon?
 
E Ere skrev:
Hej jag vet att de är gammalt inlägg,
Men tänkte kolla ändå, la ni in Isola/Jabe?
Har just hittat ett hus med samma ålder och behöver ett golv som helst inte bygger för mycket,då jag vill ha sovrum nere ( krav på takhöjd mm)
Jag ska kolla radon värde men oavsett så vill jag ha ett golv som även tar bort ev radon,, googlar men blir inte klok på detta,,tar dessa lägre vent golvvärmen bort ev radon?
Hej!! Vi bila upp och la golvvärme. Hade inte problem med radon men la in FTX också. Tyvärr förlorade vi lite i takhöjd även fast vi bilade upp. Vi har nu endast 2 meter, vi hade ca 2,20 innan
 
  • Gilla
Ere
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Hej!! Vi bila upp och la golvvärme. Hade inte problem med radon men la in FTX också. Tyvärr förlorade vi lite i takhöjd även fast vi bilade upp. Vi har nu endast 2 meter, vi hade ca 2,20 innan
Tack för svar🙏
 
E Ere skrev:
Tack för svar🙏
Men när jag kollade offert på vent golv så rekommenderade de den högre mekaniska med fläkt etc (även fast vi inte har problem med radon)
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Men när jag kollade offert på vent golv så rekommenderade de den högre mekaniska med fläkt etc (även fast vi inte har problem med radon)
Lite lurigt,,tänker ta en oberoende besiktning och rådfråga med den personen.
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.