Jag använde https://www.geodeal.se/ för några år sedan. De är precis lika exakta som Lantmäteriet. Det är bara någon gammal regel som säger att bara LM får sätta ut sina egna pinnar. Eftersom de privata är så mycket snabbare och smidigare är det de som gör alla andra mätningar och utsättningar än just LM’s gränspinnar.
 
  • Gilla
CheapTrick och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man googlar på typ gränsvisning eller gränsutvisning. Om man kan lita på det, tja, varför inte? Incitamentet för att fuska är nog rätt litet.
Men hur skall dom påvisa gränsen om den inte är koordinatsatt?
Då det inte verkar finnas några gränsmarkeringar eller annat, förutom en karta man mätt på, så krävs en lantmäteriförrättning. Det får endast Lantmäteriet göra och det kostar ca 40.000kr.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ter-kring-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men hur skall dom påvisa gränsen om den inte är koordinatsatt?
Dels är de bättre än vanligt folk på att hitta befintliga gränsmärken, dels är gränsmärken nästan alltid beskrivna i förhållande till något och varandra.

Så visst är det omöjligt för dem att göra mycket nytta om det både saknas märken i naturen och punkterna saknar en tillförlitlig beskrivning. Nu är det dock en fastighet med bara några decennier på nacken som ska visas ut, så det lär nog inte kräva vare sig utredning eller annan högre expertis.

Minns jag rätt har TS tidigare skrivit att vilken idiot som helst torde se var gränsen går.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Tja, kvitton på materialet borde vara nog i ett civilmål.
Det förutsätter till att börja med att det finns kvitton. Med tanke på grannens "natur" skulle det inte förvåna mig om de inte finns.
Och kvitton i sig kanske är svåra att härleda till just det växthuset. Jag vet inte hur man resonerar i civilmål, men beviskraven i brottmål är ju löjligt höga.
 
A Arne_Planka skrev:
Det förutsätter till att börja med att det finns kvitton. Med tanke på grannens "natur" skulle det inte förvåna mig om de inte finns.
Och kvitton i sig kanske är svåra att härleda till just det växthuset. Jag vet inte hur man resonerar i civilmål, men beviskraven i brottmål är ju löjligt höga.
Det KAN ju finnas en möjlighet att ts har köpt material "liknande" det som växthuset består av? Jag menar att bevisbördan kan bli tung även i ett civil mål.... Blir nog svårt för grannen att bevisa att det är just det materialet han köpt... Syster advokat är på resa så jag har ingen att fråga, tyvärr.
 
T TommyK72 skrev:
var får man tag i en sån privat aktör? Och hur vet man att det hen säger stämmer? :thinking:
Nu vet jag inte var du håller hus, men jag anlitade https://www.jmg-matkonsult.se/ han kunde komma förbi dagen efter för en inmätning/lägeskontroll. Detta gällde södra stockholmsområdet.
Det är klart att du kan lita på en mätkonsult, deras yrke är ju att göra olika typer av inmätningar dagarna i ända. Sen får du väl tala om vad saken gäller och helst ha med grannen när konsulten kommer till dig. Ni får väl sätta ut nån form av gränsmarkeringar så att grannen inte glömmer bort sig sen...
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
T
D Dublin skrev:
Nu vet jag inte var du håller hus, men jag anlitade [länk] han kunde komma förbi dagen efter för en inmätning/lägeskontroll. Detta gällde södra stockholmsområdet.
Det är klart att du kan lita på en mätkonsult, deras yrke är ju att göra olika typer av inmätningar dagarna i ända. Sen får du väl tala om vad saken gäller och helst ha med grannen när konsulten kommer till dig. Ni får väl sätta ut nån form av gränsmarkeringar så att grannen inte glömmer bort sig sen...
Tack! Ska kolla upp !
 
Här hemma kom en från kommunen ut och mätte ut gränserna mellan vår och grannens tomt. Inget som var särskilt kostsamt, men inte heller nåt som är juridiskt giltigt. Men enligt honom var hans utsättning "med cm noggrannhet".
 
A Arne_Planka skrev:
Det förutsätter till att börja med att det finns kvitton. Med tanke på grannens "natur" skulle det inte förvåna mig om de inte finns.
Och kvitton i sig kanske är svåra att härleda till just det växthuset. Jag vet inte hur man resonerar i civilmål, men beviskraven i brottmål är ju löjligt höga.
I civilmål behöver det bara väga över åt endera sidan, det behöver inte vara "bortom rimligt tvivel".

Har han inga kvitton, så, otur för honom...
 
A Arne_Planka skrev:
Framgår det någonstans att det verkligen är grannens växthus?
Ja, i första meningen i trådens första inlägg. ;)
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark.
 
  • Gilla
  • Älska
Falckman och 4 till
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Det KAN ju finnas en möjlighet att ts har köpt material "liknande" det som växthuset består av? Jag menar att bevisbördan kan bli tung även i ett civil mål.... Blir nog svårt för grannen att bevisa att det är just det materialet han köpt... Syster advokat är på resa så jag har ingen att fråga, tyvärr.
Jag förstår inte riktigt varför det i tråden dykt upp åsikten att det skulle bli svårt för grannen att bevis att växthuset till hör honom och TS mer eller mindre fritt skulle kunna nyttja det.

För det första råder det ingen tvist om ägandet, så här är TS och grannen överens. Varför skulle TS annars vid flertalet gånger nu diskuterat frågan om att grannen ska flytta den från TS mark?

Det finns flertalet indicier som även skulle stärka grannen i en ev prövning av ägarskap. Denna tråd, TS kontakter med kommunen osv. Grannen skulle under sanningsförsäkran kunna höras om de diskussioner parterna har haft. Menar övriga att TS ska i ett sådant läge vägras göra det då? Eller menar man att TS i ett sådant läge ska fara med osann partsutsaga och riskera fängelse för ett växthus?

Nej, det skulle nog inte vara speciellt svårt för grannen att vinna gehör hos domstolen rörande ägandeskapet.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det i tråden dykt upp åsikten att det skulle bli svårt för grannen att bevis att växthuset till hör honom och TS mer eller mindre fritt skulle kunna nyttja det.

För det första råder det ingen tvist om ägandet, så här är TS och grannen överens. Varför skulle TS annars vid flertalet gånger nu diskuterat frågan om att grannen ska flytta den från TS mark?

Det finns flertalet indicier som även skulle stärka grannen i en ev prövning av ägarskap. Denna tråd, TS kontakter med kommunen osv. Grannen skulle under sanningsförsäkran kunna höras om de diskussioner parterna har haft. Menar övriga att TS ska i ett sådant läge vägras göra det då? Eller menar man att TS i ett sådant läge ska fara med osann partsutsaga och riskera fängelse för ett växthus?

Nej, det skulle nog inte vara speciellt svårt för grannen att vinna gehör hos domstolen rörande ägandeskapet.
Nja, nu pratades det ju om just kvittona skulle kunna utgöra ett bevis på ägandet och utesluter man all kommunikation ts haft med diverse myndigheter m fl så blir det nog det gamla vanliga ord mot ord. Så givetvis kan man som du säger strunta i just kvittodiskussionen.
Däremot är väl ett civilmål eller småmål ngt man bör ta till som sista utväg då det kan bli dyrt för den som förlorar?
 
Det är som @BeaumontX så väl skriver en skendebatt. TS försöker inte hämnas och ta grannens egendom, han försöker värna sin.

Att vissa skribenter försöker få det till en kapprustning är helt sonika dåliga råd och inget som borde få styra diskussionen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
PixieEddie PixieEddie skrev:
Nja, nu pratades det ju om just kvittona skulle kunna utgöra ett bevis på ägandet och utesluter man all kommunikation ts haft med diverse myndigheter m fl så blir det nog det gamla vanliga ord mot ord. Så givetvis kan man som du säger strunta i just kvittodiskussionen.
Däremot är väl ett civilmål eller småmål ngt man bör ta till som sista utväg då det kan bli dyrt för den som förlorar?
Visst, bortser man från allt som skulle stärka grannens talan i en tvist om ägandet så skulle grannen självfallet inte ligga så väl till. Nu är det så väl inte så vårt rättsystem fungerar. I ett sådant fall skulle det i princip handla om vem som till domstolen lämnar det mest rimliga anspråket. Visst, grundinställningen är att växthuset är fastighetstillbehör och till hör fastighetsägaren. Men som påtalat finns det en massa som grannen kan använda för att visa att den tillhör honom, vilket blir svårt eller nästan omöjligt för TS att bemöta på ett trovärdigt sätt.

Domstol bör alltid vara sista utvägen. Dels ska man komma ihåg att ha rätt är inte detsamma som att få rätt. Dels tar en sådan process oftast väldigt lång tid. Nu tycker jag TS har gjort alla rätt, tagit reda på sina rättigheter och hur en ev rättslig process skulle gå till. Med denna kunskap har TS på ett konstruktivt sätt konfronterat grannen och ställt rimliga krav. Sedan brukar ofta domstolarna vilja (i ibland nästan försöka tvinga) parterna att själva förlikas i ärendet.

Kostnaden beror på många faktorer. Går det som ett FT-mål (förenklat tivstemål) så är det reglerat vilken ersättning den vinnande parten kan få. Det rör sig om några tusenlappar i praktiken. Är det ett "vanligt" tvistemål riskerar den förlorande parten att få betala alla kostnader motparten har haft, vilket troligen blir mycket mer.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att vissa skribenter försöker få det till en kapprustning är helt sonika dåliga råd och inget som borde få styra diskussionen.
Så sant som det är sagt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Falckman och 5 till
  • Laddar…
hsd
Visst e de kapprustning, putingrannen annekterar TS:s mark oc dessutom hävdar att det är fel på gränsen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.