Hallå

Dom bärande innerväggarna står mycket riktigt direkt på marken. Det är dock ej tegel hela vägen ner utan inner som ytterväggar står på granit. Mitt projekt går hur som helst frammåt, jag har tömmt grunden ner till nivå där grundstenen ligger, jämnat ut marken och lagt markduk, på den ligger nu ca. 40 cm makadam. Imorgon hyr jag padda och på eftermiddagen kommer en lastbil full av frigolit så det börjar gå åt rätt håll.
Om någon undrade så är huset nu helt timmerfritt, där finns inga syllar och golv, inkl. golvbjälkar, åkte på elden idag.

//Johan
 
Nu börjar det vända! All dålig lukt är borta och det är klart för att bygga nya fina golv. Bilden visar Huset som det var i orginalutförande.

//Johan
 
  • skanna0001_582x480.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad härligt att ha en sådan gammal bild! Vet du något om människorna?

När jag ser gamla bilder på hus tänker jag ofta på att folk uppenbarligen inte låg i och målade om sina hus för jämnan. Dom hade väl andra bekymmer. Lite sjavighet, lappat o lagat, är nog mera 'kulturhistoriskt korrekt' än de överarbetade idyller man ofta ser nu för tiden.

Skönt att höra att lukten försvann! Har ett liknande hus med liknande lukt, som jag tills vidare lever med. Misstänker att det kommer från golven som är synbart murkna på sina håll. Jag möblerar strategiskt ;-) Har inte vågat riva upp innan jag vet att jag har råd att fylla igen.

Jag är nyfiken på vad hela operationen kostar för dig. Så det får du gärna berätta när du har full överblick.
 
Hallå

Nu börjar man se slutet och kan därför börja få kläm på kostnaden. Det ser ut att landa på 64250 kr utan golvvärme och då har jag lagt pengar på följande.
Makadam (31 ton) - 4500
Tömning av torpargrund och iblåsning av makadam - 13000
Markduk 100 m2 - 1000
Isolering 100mm 35 paket - 11000 (inkl. frakt)
Armering - 3500
Gjutningsarbete - 31500

Alla priser inkl. moms. Hoppas att det kan vara till någon nytta, kan verkligen rekomendera detta, betongen är inte på ännu men det känns redan som ett helt nytt hus, supernöjd!!!
 
Gjutningsarbete, är detta bara material?
Kostnaden för betong och bil, var det med slang. Har hört att det skall vara dyrare.

Är detta kompispriser eller beställt, kan vara bra att veta.

Hur gjorde du med tätningen mellan cellplast och grundmuren?

Vet ej om du har nämt hur många kvadrat golv du har?
 
Hallå

Ang. tätningen så har jag ju glömt skriva in ca. 1500 kr på fogskum och silvertejp. Tejpen har jag satt ihop bitarna med och skummet har jag tätat längs muren med (varning för att spruta skummet för långt ner i skarven, då lyfter gärna cellplasten). Funkade hur bra som helst.
Gjutningsarbetet inkluderar material, pumpbil (slang) och allt arbete för att få det jämt. Jag har anlitat ett mindre företag ute på landet som gjorde ett liknande jobb till den tidigare ägaren. Har märkt att man ofta får bättre pris när man rör sig ut från stan, samma sak med virket till taket där jag nästan halverade priset genom att ta en brädgård på landet.
Sist men inte minst, golvytan landade på 55 m2 (började som 61 men jag beslöt mig för att inte gjuta igen källaren). Dock är t.ex. gjutningen och cellplasten räknad på 61 m2, beställde innan jag var säker...

//Johan
 
Du får gärna ta någon mer bild gärna före ocg efter betongen är på :)

Själv har man nu beställt en sugbil.
 
johan_byggare skrev:
Hallå aggen

Jag har just tömt mitt hus på sand, tog dit en sugbil som tog hand om det på tre timmar, kanon! Angående underminering så kan du ju inte gräva djupare än där grundmuren står, jag har grävt ca 60 cm då det är vad min fyllnad kommer att bygga. Det var nog max vad jag kunde ta ut i det huset.

Jag har också funderat på påfrestningarna för muren då man fyller grunden, specielt då man skall köra med padda och packa mackadam innomhus. Jag tänkte slå en signal till någon rådgivare på Svensk Byggtjänst på måndag så jag kan höra av mig då jag fått besked.
Du hade nog bra sand i din grund (lättsugen), jag hade en sugbil idag och det tog hela dan, de fick med sig c:a 10kubik och det e lika mycket kvar, nu funderar jag på polacker som får gräva ut resten för sugbilen har jag inte råd med.
 
johan_byggare skrev:
Hallå

Nu börjar man se slutet och kan därför börja få kläm på kostnaden. Det ser ut att landa på 64250 kr utan golvvärme och då har jag lagt pengar på följande.
Makadam (31 ton) - 4500
Tömning av torpargrund och iblåsning av makadam - 13000
Markduk 100 m2 - 1000
Isolering 100mm 35 paket - 11000 (inkl. frakt)
Armering - 3500
Gjutningsarbete - 31500

Alla priser inkl. moms. Hoppas att det kan vara till någon nytta, kan verkligen rekomendera detta, betongen är inte på ännu men det känns redan som ett helt nytt hus, supernöjd!!!
Tack för all info! Bra att ha när jag själv ska göra detta.

Övervägde du någonsin att inte gjuta? (Läste någonstans att vissa avråder från gjutning p.g.a. fukt kan tryckas ut i väggarna, rekommenderar i stället kapillärbrytande skikt o sedan nya golvbjälkar. Vet du något om det?) Vilka är för o nackdelarna med gjutning jämfört med andra metoder?

Du gjorde detta i hela huset vid samma tillfälle, men visst kan man väl göra detta i ett rum i taget? Jag menar, mellanväggarna gör ju ändå så att varje rum måste gjutas separat.
 
Tråkigt att det inte gick lika smidigt med din sugbil Aggen men du blev iallafall av med 10 kubik, det är ju ett par vändor med rullebören.
Angående att gjuta eller inte så kom jag nog fram till det efter att jag började bryta upp golven. Min första tanke var att bara gjuta tamburen då den var värst (läckande dörr mm). Efter ett tag kom jag dock fram till att ta allt på en gång eftersom jag ändå hade det uppe, svårt att dra upp golvet i hela husen sen när man har flyttat in.
Min tankegång var att det ändå inte fungerar med torpargrund i ett isolerat hus, man måste hela tiden ha koll på grunden och sätta in konstgjord andning i form av avfuktare och liknande. Det känns som att gjuta löste problemet i stället.
Angående kapillärbrytare och nya bjälkar så var det inte i första hand markfukt som jag hade problem med utan kondens då golven var isolerade.
Vad gäller rum för rum metoden så borde det funka utmärkt, för min del var det dock inte aktuellt då jag just nu har möjlighet att riva allt på en gång. Jag lade också in golvvärme (igår) och ändrade lite på planen (gjorde badrum av köket) så vi kunde lägga all vvs och el i plattan. Nu har jag bara armeringsmattor som skall komma idag kvar att lägga in sen kommer den efterlängtade betongbilen.

//Johan
 
Har du dränerat och isolerat utifrån på ditt hus, du har väl nån form av kallmur också på ditt hus som ligger direkt på mark med liggtimmer på knutarna? Är det någon fara för tjälen?
 
Jag håller på att gräva bort matjorden som låg in på knuten tidigare. Jag gräver inte så djupt då tegelväggarna står på gråstensblock/bumlingar som jag inte vill underminera. Liggtimmer är jag inte säker på vad det är men kan ändå säga att det har jag inte, inga syllar, inget trä närmare marken än 2,5 meter, huset är rensat. Ang. tjäle så är det ganska ovanligt i mina trakter och när jag väl får värme i huset (=grunden) så är det nog inget problem.

//Johan
 
Gräver du bort matjorden för att dränera eller vad är syftet...Vart finns huset.
 
aggen skrev:
Gräver du bort matjorden för att dränera eller vad är syftet...Vart finns huset.
Aggen, du ser bild på huset längre upp i tråden. Skånehus. Murat med tegel, inget timmer. (ursäkta johan_byggare att jag svarar i ditt ställe ;-) ).

Vad gäller dränering runtom så är det jättebra att ta bort jord som lagrats på invid grunden, och det är jättebra att leda bort vatten från regnrännorna, men det är inte säkert johan_byggare behöver dränera. Som det ser ut på bilden ligger huset på en kulle (stämmer det?) och då kanske det inte det behövs.

(Den som gjorde dränering hos mig kopplade stuprören till tegelrörsdräneringen, så det är mycket möjligt att det ökade fuktigheten i grunden. Dessutom blev det sättningar efter denna åtgräd. Så det finns nog anledning att vara försiktig och fundera över om det är nödvändigt.)

Utvändig isolering på ett gammalt skånehus hus tror jag inte ett dugg på (också som svar på Aggens fråga) Fult ! Och hur blir det med fuktvandringen?

Jag hittade en intressant uppsats på nätet om isolering av skånehus.
http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/THID/Ch.Loevgren_N.Hjalmarsson.pdf
De åtgärder som föreslås är långt mera omfattande än vad som blir aktuellt för mig som försöker hålla mig till byggnadsvård, men om jag förstått det rätt så föreslår dom invändig isolering av grund och vägg, och det tycker jag verkar vettigt.

Sedan hittade jag också en skrämmande beskrivning på hur fel det kan gå när det blir fel.
http://www.byggnadsmaterial.lth.se/undervisning/skadeanalys/skadeanalys_07/7r.pdf
 
Vad jag förstår skall man kunna isolera innefrån med mineralull men med metallregel istället? Jag har ju dock timmer istället för tegel annars detsamma med grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.