Renoveringarna har varit lite på sparlåga. Men lite jul har det varit även i Roslagen Hus och gård med julbelysning en kväll i Roslagen, snötäckt mark och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av vardagsrum med julbelysning, julgran och träbalkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Sen jag tog ner träd och grannen rensade alla sina buskar och jämnade ut tomten har insynen varit total. Så det blev dags för en häck

Då corona har gett ett par extra kg så tänkte jag att det är idioti att skaffa träningskort och samtidigt hyra grävmaskin. När man kan gräva själv och bli Stronk.

Sagt och gjort.

Handrgäva 25 meter. första dagarna orkade jag en halvtimme innan jag stupade.
Nygrävd dike i trädgård förberedd för häckplantering, med synlig matjord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det blev faktiskt klart. Tog nog totalt 16 timmar. Relativt mycket matjord. Utmanignen var ett par stubbar där jag planterat på sidan om dem. Och såett par platser med rejält med rötter. Men i det stora hela så var begränsningen min ork och kondition.

Hämtade (köpte) jord på granngården. 800 liter för 1000 kr
Stapel med planteringsjordssäckar från granngården bredvid ett hus och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en häck från Holland:

Trettio förpackade syrenplantor och droppslangar redo för plantering i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enormt bra företag. bjöd på två droppslangar. Utöver den rabatt på 30% som jag fick.
30 syrenplantor av bättre kvalitet och 80 cm höga, plus droppslangar och hemleverans. 11.800 kr
Chauffören kom med en enorm lastbil så jag mötte där det var lite bredare och vi lastade om. Jag backade upp mot honom med släpet och han drog över hela pallen med palldragaren.

Och ja. Sen var det dags för plantering. Gjorde så att jag blandade ut den gamla jorden med den nya 50/50 då planteringsjord blir för tät annars (enligt trädgårdsmästare). total tid för plantering 8 timmar. Där jordförberedelse var 5 timmar.

Nyplanterad häck längs en grävd fåra i en trädgård med grönska och utomhusmöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det spännande att se hur den tar sig

På sista bilden ser man det "dike" som jag la ner dräneringsslang (som ansluter mot markdränering)i och fyllde igen i höstas. Rinner undan förvånansvärt bra, inget stillastående vatten alls ens efter skyfall.
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sen jag tog ner träd och grannen rensade alla sina buskar och jämnade ut tomten har insynen varit total. Så det blev dags för en häck

Då corona har gett ett par extra kg så tänkte jag att det är idioti att skaffa träningskort och samtidigt hyra grävmaskin. När man kan gräva själv och bli Stronk.

Sagt och gjort.

Handrgäva 25 meter. första dagarna orkade jag en halvtimme innan jag stupade.
[bild]
Men det blev faktiskt klart. Tog nog totalt 16 timmar. Relativt mycket matjord. Utmanignen var ett par stubbar där jag planterat på sidan om dem. Och såett par platser med rejält med rötter. Men i det stora hela så var begränsningen min ork och kondition.

Hämtade (köpte) jord på granngården. 800 liter för 1000 kr
[bild]

Fick en häck från Holland:

[bild]

Enormt bra företag. bjöd på två droppslangar. Utöver den rabatt på 30% som jag fick.
30 syrenplantor av bättre kvalitet och 80 cm höga, plus droppslangar och hemleverans. 11.800 kr
Chauffören kom med en enorm lastbil så jag mötte där det var lite bredare och vi lastade om. Jag backade upp mot honom med släpet och han drog över hela pallen med palldragaren.

Och ja. Sen var det dags för plantering. Gjorde så att jag blandade ut den gamla jorden med den nya 50/50 då planteringsjord blir för tät annars (enligt trädgårdsmästare). total tid för plantering 8 timmar. Där jordförberedelse var 5 timmar.

[bild]

Nu blir det spännande att se hur den tar sig

På sista bilden ser man det "dike" som jag la ner dräneringsslang (som ansluter mot markdränering)i och fyllde igen i höstas. Rinner undan förvånansvärt bra, inget stillastående vatten alls ens efter skyfall.
Härligt jobbat, blir riktigt snyggt med häck :D ramar in tomten fint
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Härligt jobbat, blir riktigt snyggt med häck :D ramar in tomten fint
Jo. Snygga häckar förgyller tillvaron.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dags för nästa tomtprojekt
Trädgård med markerade områden för grusgångar och en bil framför en garagebyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rödmarkerat ska bli grusgångar och större uppfart.

Börjar med att bredda infarten som idag är smal även för personbilar.
Stolpe i vägen:
En trästolpe i en grävd grop längs en grusväg med spade, omgivet av grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolpe borta (och betongklump på 100 kg negrävd)

Utgrävd jordhög och hål för gångbaneutvidgning med skottkärra och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är rätt grönt och fint här. Men det är verkligen dags att ta tag i att få lite gångar så man inte lerar ner hela våren och hösten...

Lummig trädgård med gult hus och grönt gräs som ska omvandlas till grusgångar och större uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Före:

Nygrusad och breddad uppfart framför dubbelgarage med grönskande omgivning och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter:

Bredead uppfart med grus framför garage, nyanlagd väg till byggnad och grönområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul stuga med ny grusgång och trapplösning, breddat grusområde framför dörren och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppfart med nytt grus och markduk framför gula hus med gräsmatta, trapplösning till uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


X antal ton jord och gräs bort grävt.
75x2 meter markduk utlagd
26 ton grus utkört.

Gräsmatta är mysigt. Men när det är höst och vinter är det lite väl lerigt :)
Uppfarten rejält breddad så att besökarna ryms.

Och fick till en trapplösning upp till snickarboa som tidigare enbart hade lervälling framför...

Som sagt. Det var några coronakilon i början av sommaren så det blev ett slags arbetsläger att inte ta hjälp av maskiner.
Kilona är väl inte direkt färre men ryggproblemen är borta och överkroppsstyrkan markant bättre.
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Så var det lite jobb som jag inte direkt pillade med själv

Gästhus Före:

Nyinstallerad elcentral med kopplingsdosor och ledningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti:

Sliten säkringstavla med gamla proppar och synlig korrosion, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter:


Nyinstallerat elskåp med säkringar och kablage på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Garage Före


Elcentral med ledningar och 16A matning installerad på en OSB-vägg i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och efter

Nyinstallerad elcentral i ett garage med etikett och säkringar, efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Och så bled det en sån här grunka då det är en ny bil på väg:

Laddstation för elbil monterad på gul husvägg med kabel och kontakt upphängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16A matning så det ska bli trevligt att kunna ladda med 11kwh vid behov.

Framförallt centrralen i gästhuset var i dåligt skick (som synes) så det var väldigt skönt att få den genomgången och kontrollerad. Kablarna var redan dragen med överdimensionerad kabelarea så det var ett relativt litet jobb att få 16A ut i garaget med.

Stort tack tlll Norrtälje Elteknik som var snabba både med offert och utförande (tre veckor efter lämnad offert) och till ett rimligt pris med tanke på den höga kvaliteten på utfört arbete.
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Som sagt. Det var några coronakilon i början av sommaren så det blev ett slags arbetsläger att inte ta hjälp av maskiner.
Kilona är väl inte direkt färre men ryggproblemen är borta och överkroppsstyrkan markant bättre.
Måttbandet och känslan är viktigare än vad vågen visar. Slår vad om att kläderna sitter lättare runt midjan :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Grusväg, höstlika löv, staket, kala träd, molnig himmel, grön gräsfläck, ingen snö, utanför stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En timme före snön kommer så tog det sista ur grushögen slut. Vägen ut från mitt hus viker av till vänster. Så nu kan varutransporter lämna saker på tomten istället för blockera min väg. Blir att konstruera nån snyggare lösning med stolpar och få till "entrén" till tomten. Men det får bli när tjälen går ur :)

Summerade arbetet på tomten sen början av maj till 400 timmar. Fysisk enorm skillnad. Var på läkarbesök och läkaren frågade vad jag ändrat i livet för värdena har gått från "ok" till "mycket bra".
 
  • Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Gôtt att slippa köpa gymkort!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Det började väl såhär:
Trädgård med solljus, skuggor, löv på gräs, räcke i förgrunden. Eftermiddag eller tidig morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg att gräva upp klumpen skulle ta tid

Så gjorde ett försök att elda:

Brasa utomhus, smältande snö, skogsbakgrund, soligt väder, grill nära elden, vinter möter våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan direkt säga att det var mer roligt än effektivt.

Men som vännerna säger "det ser alltid ut som du försöker dölja nått brott på din gård...
Våren kommer, snön smälter, bar mark, träd, himmel, stig, grus, och en grop syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det blev.... Högtryck. och tigersåg.


5 timmar senare:


Skottkärra fylld med grenar och rötter på en solig dag, troligen efter trädgårdsarbete eller markrensning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och redo för lite mer jord och gräsfrö:

En gräsmatta med en stor komposthög, kala träd, staket i bakgrunden, mörk jordfläck framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu lär helgen gå åt att kurera ryggen :D
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Har vi pratat om färgval?`

Nåväl. Vitt och rosa är inte riktigt min stil:

En vedspis med fläktkåpa, vedkorgar, mörk matta och trägolv i ett hemtrevligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kaminen målades. Och även om det blev fördjävligt på skorsstenen (om man kollar nära) så blev skillnaden "liten" och jag är rätt nöjd .

Öppen spis av metall, vedförvaring, korg med bränsle, rustik riddarstaty, trägolv, träpaneltak, vitt väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I slutet av alla större projekt ligger väl nån önskan om att uppgradera till en kamin med lite mer modern energieffektivitet.... Och design :D
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
cillan
Snyggt jobbat på alla plan och en riktigt bra, rolig och intressant tråd att läsa. Med beröm godkänt
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Blev lite nya utemöbler. Ofog att det kostade mindre att köpa en ny "sittgrupp" än att köpa nya dynor...

Före
Inglasad veranda med grill och skogsutsikt. Solig dag, trägolv, rullar med mattor, avslappnande atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter
Inglasad uteplats med grill, soffgrupp, gröna växter och skog i bakgrunden. Dag med solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det blir ett projekt att ta hand om hela altanen kommande somrar :)
Matta då tidigare ägarna la trallen med 2 cm mellan. Om nått ramlar ner om man tappar nått.... tja. allt? Det är magiskt hur mycket som kan vinkla sig att passa in i 2 cm
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Kaminen var väldigt lik den vi hade förut. Gick inte att demontera, de fick ta till tigersågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.