Håller på och inreder garaget, tänkte måla tak och väggar med vattenavvisande färg, något annat livsviktigt jag ska tänka på för att inte sabba väggarna om man tvättar bilen där inne? Och ja jag har golvbrunn.
 
Oj, låter lite halvfarligt tycker jag...
Är det gipsväggar?
Har du någon fuktspärr eller kan det rinna in mellan platta och gips?
 
Kör med osb och utanpå det ett lager gips. fuktspärr kan alltså vara bra..
 
Jag skulle också vilja ha denna möjlighet, men inser att det skulle bli för dyrt att bygga om det garage jag beställt för detta ändamål.
Eluttag, korrigerad plåt på väggarna, fuktsäkra, lysrörsarmaturer som tål fukt, förråd i andra ändan av garaget osv. Jag får tvätta ute och sen köra in och låta avfuktaren ta hand om torkningen.
Men drömmen kvarstår, men i nästa bygga ska jag kalla det för maskinhall istället för garage så man får rätt grejor från början... :)
 
Gips, fuktspärr och något billigt vitt kakel :)

En dröm som jag haft länge ...
 
Ja det kanske blir så att plånboken får styra, tvätta bilen utanför är trots allt inte så dumt..
 
måla med våtrumsfärg och foga mot golvet svårare än så är det ju int!
 
Vad/hur fogar man mot golvet? Silikon?
 
  • Gilla
Sjutet
  • Laddar…
Om du tar och spolar bilen med vanlig slang och inte högtryckstvätt så borde du klara dig om du bara sätter målad plåt upp till 1m höjd.

Jag skall kunna tvätta bilen i mitt garage och då tänker jag lösa det på det viset. Det eller ett plastskynke på lina som man kan dra ut för att skydda väggar och hyllor med.
 
intressant diskussion...håller också med garage....på tal om biltvätt och så,golvbrunn,vart skickar ni vattnet?ut i stenkista?vad är okej enligt kommunen?:surprised:
 
I vår kommun blir det avloppet eftersom vi dragit in tappvatten i garaget, annars hade det dugit med dagvattnet.
 
Är du säker.

Jag ställer mig väldigt tvivlande till att du får ha en golvbrunn i garaget direktkopplad till dagvattnet.
 
ÄR du säker på det?

Jag är rätt så övertygad om att kommunen inte vill ha ett garage med govbrunn kopplat till dagvattnet hur man än vänder på det.
 
Nej, man måste ha oljeavskiljare om man har avlopp på en plats där mineralolja riskerar att komma ut i dagvatten eller avlopp.

En avskiljare skall vara godkänd enligt svensk och europa standard.

Att tvätta i garaget kan vara nog så trevligt men kräver som sagt en hel del lull lull för att vara lagligt. Vissa kommuner verkar även vara riktigt noga med detta och då det är ett brott mot miljöbalken kan det bli dyrt att åka dit för detta.
 
I min kommun, Piteå, behöver man inte ha oljeavskiljare om garaget är mindre är 50 kvm stort. Antagligen räknar de med att de eventuella utsläpp är försumbara om garaget bara används för förvaring. Om det är större än 50 kvm räknas det som verkstadsutrymme...

Men som sagt var, detta är Piteå Kommun. Finns säkerligen markanta skillnader mellan olika kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.