A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Som privatperson kan han bli personligt ersättningsskyldig om huset brinner, detta riskerar han även om han personligen inte är skyldig till uppkomsten till olyckan/brand.
Förklaringen är juridik och hur försäkringsbolagen tolkar lagen beträffande vem som bär ansvarfrågan och ska stå för kostnaderna.

För att inte riskera personlig konkurs i händelse av tex villabrand krävs en ansvarsförsäkring och då är ett villkor att du bedriver näringsverksamhet.
Det kan alltså bli en mycket dyr historia för hans del om något händer med din bostad.
Även med en ansvarsförsäkring får företag många ggr göra en riskbedömning huruvida dom kan komma att bli "målvakter" för kunders bristfälliga installationer.
Problemet är inte så enkelt som många vill tro och när det kommer till pengar så finns det inget försäkringsbolag som frivilligt vill betala för skador.
 
  • Gilla
KennethM och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Så lyckad är elföretagens lobbing ingen annan marknad är så hårt reglerad.
 
P pöölsa skrev:
Vad menar du med att vem som helst för kalla sig Elektriker?
Eftersom elektriker inte är en skyddad yrkestitel finns det ingen definition av vad en elektriker är och inga regler kring vem som kan/får anse sig vara en elektriker.

P pöölsa skrev:
Så klart att man kan ljuga och säga att man är elektriker
Men det är ingen lögn! Anser man sig vara en elektriker är man en elektriker, på samma sätt som man är en jurist om man anser sig vara det, eller snickare, hantverkare, ja vilken yrkestitel som helst så länge den inte är skyddad,

P pöölsa skrev:
precis som man kan identifiera sig som en katt eller en helikopter
Det där är bara tramsigt!

P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid. Statistik från elsäkerhetsverket
Det är brukligt att länka/hänvisa till de källor man stödjer sig på.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag tror han menar precis det han säger. Det vill säga att elektriker inte är varken en skyddad yrkestitel eller ens ett yrke med några formella kvalifikationer. Faktum är att vem som helst, helt oberoende av utbildning, kan omfattas av ett egenkontrollprogram och att det är helt upp till arbetsgivaren att säkerställa att rätt kunskaper finns. Det går t.ex. att ha följande som en del i egenkontrollprogrammet:

"Företaget kan vid behov utnyttja instruerad personal. Dessa uppgifter skall dock tydligt specificeras och dokumenteras enligt mall i appendix X, och innan arbetat påbörjas skall nödvändiga kunskaper säkerställas och dokumenteras enligt formulär i appendix Y."

Sedan kan du i princip låta vem som helst göra vad som helst, så länge du följer ovanstående. Om något händer kommer det du skrivit i X och Y för det specifika fallet att granskas och bedömas. Jag skulle alltså t.ex. kunna ta in ett gäng från gatan, ge dem en kort utbildning på några dagar om hur de byter elmätare och sedan skicka ut dem på fältet och jobba.

Även om jag inte gör det som ett så tydligt undantag så kan jag ändå ta in en frisör, bagare eller konstnär och låta denne arbeta med elinstallationer i en helt vanlig anställning. Jag ansvarar då hela tiden för att deras kunskap motsvarar deras uppgifter över tid. För att de då skulle kalla sig elektriker finns inga formella hinder. Om de sedan efter 4-5 år går en påbyggnadskurs och läser in teorin för auktorisation kan de med ett intyg från mig ansöka om auktorisation hos Elsäkerhetsverket. Sett från systemet formella utformning är nämligen båd ECY-certifikat och gymnasiets elprogram fullständigt irrelevanta. Det är godkänd praktik och den formella auktorisationskursen som allt hänger på.


Om du bemödar dig att läsa den ursprungliga rapporten ifrån Elsäkerhetsverket istället för att bara okritiskt klippa in ingressen på tidningen Elinstallatörens artikel så lär du dig två saker. Det första är att siffran skall vara 50 och inte 49. Det andra du lär dig är att dödsolyckorna i hemmet enbart utgör 15 av dessa. Gräver du djupare i den siffran kommer du att märka att det framför allt handlar om fel på elektriska apparater snarare än fel i den fasta anläggningen. Sätter vi det i perspektiv till andra olyckor så är det magnituder fler som dör av t.ex. cykelolyckor. Vi skulle alltså sannolikt kunna rädda fler liv genom att införa ett nationellt lagkrav på cykelhjälm. Eller varför inte cykelkörkort (auktorisation) så bara de som har tillräckliga kunskaper, omdöme och erfarenhet får cykla.


Jag kände på mig att du eller någon annan skulle haka upp er på elinstallationsföretagens ansvarsförsäkring. Jag vet att du och många andra har bristfällig förståelse för vad en försäkring är och hur den fungerar, och att ni tror att den enda försäkringen i hela universum som gäller om minsta lilla el är inblandat är just installationsföretagets ansvarsförsäkring. Det är inte så det fungerar. Det är ingen skillnad på elektrikerns ansvarsförsäkring och snickarens ansvarsförsäkring. Det är exakt samma försäkring.

Min hemförsäkring täcker elolyckor och elbränder i min bostad, och om jag anlitat ett installationsföretag så gör den det oavsett om företaget har en ansvarsförsärking eller inte. För att den skall göra det måste jag uppfylla min del av avtalet. Det vill säga att jag måste uppfylla aktsamhetskravet. I korthet kräver det enbart att jag är på ett rimligt sätt ser till att min anläggning får löpande underhåll vid behov, att upptäckta brister åtgärdas, osv. Om jag ber en pensionerad elektriker åtgärda något i min anläggning så har jag uppfyllt villkoret. Det är nämligen rimligt att anta att en pensionerad elektriker både kan och får utföra arbetet korrekt. Det är inte lika självklart och rimligt att utgå från att jag skall ha full koll på ellagen och veta skillnaden mellan auktorisation och behörighet. Så mellan mig och mitt försäkringsbolag finns inga oklarheter. Den stora frågan blir om de betalar ur egen ficka, eller om de startar en tvist med den pensionerade elektrikern. Det blir då en fråga mellan elektrikern, hans försäkringsbolag och mitt försäkringsbolag. Inga av dessa är domstolar och ingen av dessa tar ställning till brott mot elinstallationslagen. Det är enbart villkoren, och bedömningen av dessa, med avseende på ansvar och rättsskydd. Hemförsäkringen här är personlg och lika relevant i det här sammanhanget som när en juridisk person (installationsföretag) har motsvarande försäkring för sin verksamhet.
Ok vi säger väll så men vi får nog vänta på utslaget i rättsfallet. Kul å hamna där för att hjälpa en granne som man inte ens har lust att hjälpa lättare att tacka nej. Önskar dig en trevlig eftermiddag
 
Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer det? Jag har tolkat det som att saknar man egen auktorisation så får man inte utföra arbete ens på egen anläggning utanför tjänst.

Elsäkerhetsverket: "Om du arbetar med el, men inte har en auktorisation som elinstallatör, får du alltså inte utföra elinstallationsarbeten privat eller utanför ett företags egenkontrollprogram."
Helt korrekt..
 
  • Gilla
Magnus Lindvall
  • Laddar…
Här kommer en del av svaren : från tidningen Elinstallatören.

Fråga: Vår idrottsförening ska ha arbetsdag om några veckor. Jag arbetar som elektriker och har fått frågan om jag kan sätta upp några nya uttag i samlingslokalen. Får jag göra det i egen regi utan att blanda in min arbetsgivare?

SVAR: Om du har egen auktorisation som täcker de elinstallationer du ska göra och inte tar betalt för arbetet så är svaret ja. Då får du utföra elinstallationsarbeten i privat regi. Om du däremot, på något sätt, får betalt för arbetet så klassas du som ett elinstallationsföretag och då får du inte göra elinstallationerna i privat regi. Saknar du auktorisation så får du heller inte utföra några som helst elinstallationsarbeten privat, utan då ska det gå genom ett elinstallationsföretag med egenkontrollprogram.
 
  • Gilla
peteds01 och 2 till
  • Laddar…
Magnus Lindvall Magnus Lindvall skrev:
Här kommer en del av svaren : från tidningen Elinstallatören.

Fråga: Vår idrottsförening ska ha arbetsdag om några veckor. Jag arbetar som elektriker och har fått frågan om jag kan sätta upp några nya uttag i samlingslokalen. Får jag göra det i egen regi utan att blanda in min arbetsgivare?

SVAR: Om du har egen auktorisation som täcker de elinstallationer du ska göra och inte tar betalt för arbetet så är svaret ja. Då får du utföra elinstallationsarbeten i privat regi. Om du däremot, på något sätt, får betalt för arbetet så klassas du som ett elinstallationsföretag och då får du inte göra elinstallationerna i privat regi. Saknar du auktorisation så får du heller inte utföra några som helst elinstallationsarbeten privat, utan då ska det gå genom ett elinstallationsföretag med egenkontrollprogram.
Nu förstår jag varför så många elektriker har ett företag vid sidan om. Men snart har väl elföretagen lyckats lobba bort även det.
 
L lbgu skrev:
Är det bekanta och typ grannar så tycket jag att det är självklart att hjälpa med småsaker. Om jag då märker att personen inte hjälper tillbaks, typ vägrar lägga några minuter på att fixa en enkel elgrej då bryter jag nog all icketvingande kontakt med personen. Men fram till dess förutsätter jag nog att mina bekanta och grannar är normalt folk.Själv hade jag aldrig skottat snö åt någon i 10 år som aldrig visade någon tacksamhet, det hade nog märkts efter första säsongen.
Men det tar ju "bara" 5 minuter då jag ändå är ute med min lite större snöslunga
K kortis skrev:
Nu förstår jag varför så många elektriker har ett företag vid sidan om. Men snart har väl elföretagen lyckats lobba bort även det.
Och jag vet ingen som jobbar som anställd elektriker som driver ett elföretag "vid sidan om", däremot vet jag några som tar på sig svartjobb på kvällar och helger och debiterar ungefär som ett företag.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men det tar ju "bara" 5 minuter då jag ändå är ute med min lite större snöslunga

Och jag vet ingen som jobbar som anställd elektriker som driver ett elföretag "vid sidan om", däremot vet jag några som tar på sig svartjobb på kvällar och helger och debiterar ungefär som ett företag.
De driver inte de bara har ett för att kunna göra jobb
 
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
En elektriker har inte behörighet normalt men någon på firman han jobbar på har det därför kan han dra el på jobbet. Hans arbetsledare som har behörighet står för den.
 
K kortis skrev:
De driver inte de bara har ett för att kunna göra jobb
Vet jag föra som har det så och det är smart
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom elektriker inte är en skyddad yrkestitel finns det ingen definition av vad en elektriker är och inga regler kring vem som kan/får anse sig vara en elektriker.

Men det är ingen lögn! Anser man sig vara en elektriker är man en elektriker, på samma sätt som man är en jurist om man anser sig vara det, eller snickare, hantverkare, ja vilken yrkestitel som helst så länge den inte är skyddad,

Det där är bara tramsigt!

Det är brukligt att länka/hänvisa till de källor man stödjer sig på.

Välkommen till forumet!
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom elektriker inte är en skyddad yrkestitel finns det ingen definition av vad en elektriker är och inga regler kring vem som kan/får anse sig vara en elektriker.

Men det är ingen lögn! Anser man sig vara en elektriker är man en elektriker, på samma sätt som man är en jurist om man anser sig vara det, eller snickare, hantverkare, ja vilken yrkestitel som helst
Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom elektriker inte är en skyddad yrkestitel finns det ingen definition av vad en elektriker är och inga regler kring vem som kan/får anse sig vara en elektriker.

Men det är ingen lögn! Anser man sig vara en elektriker är man en elektriker, på samma sätt som man är en jurist om man anser sig vara det, eller snickare, hantverkare, ja vilken yrkestitel som helst så länge den inte är skyddad,

Det där är bara tramsigt!

Det är brukligt att länka/hänvisa till de källor man stödjer sig på.

Välkommen till forumet!
Herregud var ska man börja..
Du får som sagt anse dig som vad du vill men vad du än kallar dig så får du ej arbeta som elektriker om du inte själv är auktoriserad Eller arbetar på ett företag med ett egenkontrollprogram. Det är reglerat i svensk lag genom ellagen samt elsäkerhetsverkets föreskrifter.

Det är också brukligt att läsa inlägg innan man svarar på dem. Jag hänvisar till elsäkerhetsverket.

Tack för inbjudan. Själv visste jag inte att man behövde någon men eftersom du har 15000 inlägg mer än mig så vet du uppenbarligen mer än mig. Om allt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Panor82
B b50gud skrev:
En elektriker har inte behörighet normalt men någon på firman han jobbar på har det därför kan han dra el på jobbet. Hans arbetsledare som har behörighet står för den.
Det är nog så att Elinstallatören för regelefterlevnad som är registrerad som detta i EKP:t på företaget han jobbar på som står för auktorisationen.
 
Panor82
P pöölsa skrev:
Herregud var ska man börja..
Du får som sagt anse dig som vad du vill men vad du än kallar dig så får du ej arbeta som elektriker om du inte själv är auktoriserad Eller arbetar på ett företag med ett egenkontrollprogram. Det är reglerat i svensk lag genom ellagen samt elsäkerhetsverkets föreskrifter.

Det är också brukligt att läsa inlägg innan man svarar på dem. Jag hänvisar till elsäkerhetsverket.

Tack för inbjudan. Själv visste jag inte att man behövde någon men eftersom du har 15000 inlägg mer än mig så vet du uppenbarligen mer än mig. Om allt.
Det är fortfarande i ingen skyddad titel :thinking:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Det är fortfarande i ingen skyddad titel :thinking:
Var skrev jag att det var det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.