Kraftig magnet för magnetfiske och en kratta duger gott! Du kommer få bort alla spik,
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
En normal magnet fungerar bara genom kanske en centimeter aska så du får röra runt ordentligt i askan med magneten om du ska få upp spiken. Kanske värt att dra spikarna ur virket först? Jag gör så på överblivet virke som jag eldar i kaminen.
Många av de länkade magneterna är ju rätt små. TS själv nämner ju sådana som man fiskar med. Har inte testat själv, men borde funka även i lite djupare aska. Tex en sådan här:
Hand håller en stor rund magnet med ögla, märkt med D90mm, som kan användas för magnetfiske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://a.aliexpress.com/_m0B0fUy
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Lägg brasan på en presenning.
Borde väl inte vara så dum idé?
Med något isolerande ovanpå som ett lager jord eller så. Går ju att dra ihop och lägga undan och använda igen kommande år.
 
L lodin92 skrev:
Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
Om du vill skaffa en rejäl magnet, gratis, slakta en hödtalare. Basrlementen har stora magneter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har en stor magnet från en gammal högtalare. Väldigt effekt på att fånga upp spik.
Annars stör det inte mig att de ligger kvar om det inte är högar.
De ligger platt och ingen risk att man får de i foten så länge de inte sitter i någon bräda etc.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
De magneter jag plockat ifrån högtalare har dock inte varit av någon kraftig sort. Men det kanske beror på vilken högtalare? De neodym magneter jag köpt har varit väldigt mycket mera kraftfulla.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Inte producera foder, men betar. Jag har tänkt som dig att inte elda där det går djur. Men nu är det enda alternativet att elda och få bort spiken om jag vill bli av med materialet. Gräva en grop bredvid känns tillräckligt säkert men magnet vore enklare.
Skänk bort det mot avhämtning som ved eller till nån som vill bygga ekologiskt av spillvirke. Jag klarade halva vinterns eldning förra året på spill, blev rätt många m3.
 
A AG A skrev:
Lägg brasan på en presenning.
Hur tänkte du där/eller inte? Så du tror inte att pressen smälter/brinner upp?
 
Lägg ut det på blocket gratis mot upphämtning. Folk hämtar allt.
 
Du kan ju köra askan till tippen efteråt?
 
Kapa till metersved och pena upp och täck över så har du prima brännved. I dagens värld skall man inte kasta bort prima energi.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men går det inte att elda någonstans där det inte betar djur?
Nej betar all mark i närheten, eller ja på traktorparkeringen eller gräsmattan men de känns bökigare. Så det är få bort spiken som gäller. Stängsla ute djuren från brasområdet vore enkelt men inte heller aktuellt eftersom jag vill ha betat och fint där.
 
H heimlaga skrev:
Kapa till metersved och pena upp och täck över så har du prima brännved. I dagens värld skall man inte kasta bort prima energi.
Eldar vedpanna och vedspisar Jag har redan mer överskott än jag kan elda från framtagningar av hagar/sjöutsikt, så redan nu läggs stor del i högar åt krypen förutom trädslagen som går som massa det säljs. Att kapa brädor med spik till ved känns alltså inte aktuellt.
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Du kan ju köra askan till tippen efteråt?
Oj, då känns det lättare gräva en grop och styra ner askan i med traktorgrävaren. Men magnet känna ändå mest aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.