Ju större öppning desto lägre lufthastighet, så ngn "luftstråle" att tala om blir det knappast med passande ventilgaller.

Använd så grova kanaler som det bara är möjligt att få in, samt gödsla med ljuddämpare, så blir bullret inte så störande.
 
Går det att överdimensionera rören i ett FTX-aggregat så att det blir ett luftburet värmesystem? Är det smart eller dumt? Tänkte om man skulle koppla ett vattenbatteri i FTX-kanalen som värms med en bergvärmepump eller liknande.
 
Ja, det går, om man har ett extremt välisolerat hus.
Luft är en usel värmebärare så det behövs mkt stora luftflöden, vilket inte är så kul/trevligt att sitta i.

Vi har övervärmd (30 - 35C) tilluft i vårt FTX-system. Det gör att ventilationen klarar att hålla acceptabel innetemperatur tills dygnsmedeltemperaturen utomhus kryper ner mot +10C.
Hade det varit ett välisolerat hus hade det klarat sig bättre.

Men, hela poängen med varm tilluft är inomhuskomforten. Det märks direkt när värmepumpen i systemet avfrostar och tempen på tilluften sjunker.
Så, jag kan rekommendera ett rejält värmebatteri i tilluften, men inte som primärt värmesystem utan för inomhuskomforten.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Om du vill värma helt och hållet med luft behöver du öka luftmänderna. Du behöver också ha tilluft i alla rum som skall värmas upp. För att det inte skal bli onödigt dyrt att värma upp all den kalla uteluften bör man köra såna anläggningar med en ganska stor det omluft. Du låter ftx-aggregatet ge dom uteluftmengder du behöver och leder den luften vidare till en fläkt som blandar den med kanske 400% omluft från ett centralt rum, ex.vis. hallen, och blåser in den i alla rum. Frånluften blir som vanligt direkt till ftx-aggregatet.
Riktig byggt och med vettig funktion och plassering av tilluftsventilerna får du inga problem med drag.

I skissen du hade gjort hade jag kompletterat med en frånluftsventil i klädkammaren på övervåningen.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag bor i ett hus byggt -49 i Jämtland med vedpanna i dagsläget. Installerade nyligen FTX själv (inte alls svårt om man inte har tummen mitt i hand). Planen är att installera bergvärme men behålla vedpannan som spets under kall månaderna. Jag rekommenderar dig absolut att installera FTX.
Hej!
Är nyfiken på vad alla installerar för FTX? Kollar runt och det finns verkligen en uppsjö i alla prisklasser.
Mvh Rickard
 
R RickyRickardo skrev:
Hej!
Är nyfiken på vad alla installerar för FTX? Kollar runt och det finns verkligen en uppsjö i alla prisklasser.
Mvh Rickard
Läste ett test av energimyndigheten.
Vägde qamman verkningsgrad, ljudkomfort, pris och närhet till support.
Blev ett Heru från Östberg ventilation.
Burken gick väl på 20kkr.
Plus lite rör.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
R RickyRickardo skrev:
Hej!
Är nyfiken på vad alla installerar för FTX? Kollar runt och det finns verkligen en uppsjö i alla prisklasser.
Mvh Rickard
Jag köpte från Soliduct.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.