J Jeppson skrev:
Så, då lägger vi på detsamma, vad är problemet?
Jag trodde du ville ha lägre priser på el, inte en oändlig karusell av ökande priser?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
J Jeppson skrev:
Ja, men inte underhåll och slitage på våra energi produktionsanläggningar
Jag tror nog att alla andra inser att kostnader för underhåll och slitage tas från vinsten man gör när sakerna körs. Det betalas av samtliga kunder.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
T tergo skrev:
igår kom danskarna överens med norrmännen om gasleveranser 2 år framåt som täcker hela behovet
Vad bra! Gas behöver Danmark inte främst till elproduktion utan till direkt uppvärmning/varmvatten, matlagning etc.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag trodde du ville ha lägre priser på el, inte en oändlig karusell av ökande priser?
Vi skulle få lägre priser över året förutom de timmar vi importerar
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Givetvis skulle man bestämt ett datum när ersättningen skulle vara utbyggd. Om man inte lyckats kan man skjuta på tidpunkten. Om man bygger en ny bro bredvid en gammal, river väl man den gamla först när den nya är färdig?
Fast just nu exporterats 6281MW
Så bron är väl klar för länge sedan.
Skulle vi täcka Europas behov med 20 kärnkraftverk till el hur många
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bland dom säkraste i världen, och tror tom att en del av dom klarar typ en atombomb
Och detta är du expert på! Mest önsketänkande...
 
J Jeppson skrev:
Vi skulle få lägre priser över året förutom de timmar vi importerar
Inte för att jag (egentligen) tror att oändligt ökande priser är troliga, men hur kommer du fram till att priset vi har idag skulle vara högre än det blir om vi har billigare pris för 300 dagar + oändligt högre för 65 dagar?
 
harka harka skrev:
nej det är ingen felaktig linje som jag har dragit – som jag skrev i mitt förra inlägg så är min kurva och lutning beräknad med regressionsanalys (googla!), i det här fallet en bästa anpassning utav en rät linje för att bäst modellera alla de 22 årens elförbrukning – och linjen med bäst passform till mätdata har lutningen -0.6 TWh/år

om man tittar på min ursprungliga graf (inlägg #4687) så framgår väldigt tydligt att min linje inte sammanfaller med något årsvärde i ändpunkterna – det är en tydlig indikation på att "min linje" inte är dragen med linjal mellan två ändpunkter, utan man kan anta att den i stället är en bästa anpassning till alla åren

Men du ser väl själv att du inte kan använda en regressionsanslys (finns ingen korrelation i förbrukningen över tid) för att förutse elförbrukningen, kolla återigen mitt diagram för elförbrukningen 1990 och in i framtiden.

Ditt tankesätt saknar helt verklighetsförankring, om man inte tar hänsyn till framtiden eller det faktum att vi måste ha effekt på plats dygnet runt, året runt, överallt(!) så går det ungefär som vi har det idag:
Enorma effektunderskott i söder. Och det blir bara större och större, och när det är svinkallt blåser det mindre. Eftersom alla ska leva på vindkraft kan vi därför inte förlita oss på våra grannar, det blir fossilproducerad el som importeras ( i bästa fall).
Vi skulle självklart haft 2-3 reaktorer till igång i södra Sverige, så bygget borde startat runt 2010 för att ersätta våra gamla.

Priset?
Välfärd och basala samhällsfunktioner kostar pengar., Skola, omsorg, rättsväsende osv osv. Allt kostar, men det gör att samhället går runt. Att inte ha baskraft på plats kostar pengar, och tyvärr är det dom som har det sämst ställt som får störst problem. Inflationen skjuter i höjden.
Framtiden kommer innehålla stora variationer i elpris och en "flexibel elhandel". Konsumtionen kommer att påverkas utifrån priset, så den som har det sämre ställt kommer inte ha råd att köpa el när den behöver det.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/...-inte-pa-grund-av-de-snabbt-stigande-priserna

Vad händer mitt i allt detta? Vindkraftsägarna som fullständigt skiter i systemtjänster och överproduktion hotar nu att stänga av sin produktion när det passar dom för låga elpriser:

https://sverigesradio.se/artikel/tusentals-vindkraftverk-kan-stangas-av-agarna-i-vinter

Vindkraften måste bära sina egna kostnader och skylla sig själva för den överproduktion dom skapar, för att i nästa ögonblick knappt inte producera något alls. Annars får dom väl utveckla vätgaslagring (dom "ska ju bära sina egna kostnader") och hjälpa till att skapa ett stabilt samhälle.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
För er som fortfarande funderar över att "klippa kablarna", och kanske i förlängningen en "Swexit" kan jag rekommendera att titta på den här lilla filmen;

Troligen den bästa genomgången av effekten av brexit jag sett, och helt klart värd 30 minuter av ens tid.
 
  • Gilla
harka och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Återigen, varifrån ska Sverige importera el när vid högtryck/vindstilla på vintern? Så fort blåsten minskar det minsta så blir Danmark importberoende och jag så igår att de ska bygga ännu mer vk. Finns det då mer vk el i norra Tyskland eller södra Sverige? Troligen inte!
Vi kan importera på det pris ecportörer begär. Vad är problemet 1% av tiden?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte för att jag (egentligen) tror att oändligt ökande priser är troliga, men hur kommer du fram till att priset vi har idag skulle vara högre än det blir om vi har billigare pris för 300 dagar + oändligt högre för 65 dagar?
Varför skulle det bli oändligt högre under 65 dagar?
 
J Jeppson skrev:
Varför skulle det bli oändligt högre under 65 dagar?
Skärmbild av en diskussionstråd där en användare citerar en annan om import och export av energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tar det från början;

Vi lägger skatt på export, med en viss mängd pengar per exporterad enhet.
De importerande länderna tar tillbaka pengarna, genom att sprida ut sin totala ökade kostnad på de få TWh de själva exporterar. Det betyder att våra priser är tillbaka på "plus-minus-noll". Då antyder du att vi höjer skatten mer, för att sänka våra kostnader. Vad tror du vår "motståndare" i kampen gör? Jomenvisst, höjer! Och vad har vi då? En höjning som går mot oändlighet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]

Vi tar det från början;

Vi lägger skatt på export, med en viss mängd pengar per exporterad enhet.
De importerande länderna tar tillbaka pengarna, genom att sprida ut sin totala ökade kostnad på de få TWh de själva exporterar. Det betyder att våra priser är tillbaka på "plus-minus-noll". Då antyder du att vi höjer skatten mer, för att sänka våra kostnader. Vad tror du vår "motståndare" i kampen gör? Jomenvisst, höjer! Och vad har vi då? En höjning som går mot oändlighet.
Det blir samma isåfall då vi exporterar eller importerar el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.