Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
 
  • Gilla
Hoaj
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
Jag har eldat många "majbrasor" och tycker jag får bort "tillräckligt" mad kratta, spade och skottkärra. Är det en hage du har djur i, eller som ska producera djurfoder, skulle jag dock aldrig elda något med spik i.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det bästa är förstås att göra sig omaket att köra iväg eländet till tippen (återbruket). Behandlat virke innehåller utöver spik även andra miljögifter som går ner i marken och upp i luften, även om de inte går genom foten som en spik, och är faktiskt klassat som miljöbrott att elda. Är det oimpregnerat och omålat borde det nog anses som ok.

Men för att få bort spik är det väl magnet som gäller.
 
  • Gilla
Mandelbrot och 3 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det bästa är förstås att göra sig omaket att köra iväg eländet till tippen (återbruket). Behandlat virke innehåller utöver spik även andra miljögifter som går ner i marken och upp i luften, även om de inte går genom foten som en spik, och är faktiskt klassat som miljöbrott att elda. Är det oimpregnerat och omålat borde det nog anses som ok.

Men för att få bort spik är det väl magnet som gäller.
Faluröda brädor samt obehandlat timmer, så relativt ofarligt. Oavsett vilket kommer det eldas, ingen möjlighet att köra iväg det nu och alternativet lägga på hög känns inte lockande..
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har eldat många "majbrasor" och tycker jag får bort "tillräckligt" mad kratta, spade och skottkärra. Är det en hage du har djur i, eller som ska producera djurfoder, skulle jag dock aldrig elda något med spik i.
Inte producera foder, men betar. Jag har tänkt som dig att inte elda där det går djur. Men nu är det enda alternativet att elda och få bort spiken om jag vill bli av med materialet. Gräva en grop bredvid känns tillräckligt säkert men magnet vore enklare.
 
L lodin92 skrev:
Men nu är det enda alternativet att elda och få bort spiken om jag vill bli av med materialet.
Men går det inte att elda någonstans där det inte betar djur?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men går det inte att elda någonstans där det inte betar djur?
Beror kanske vad det är för djur, men det kan kanske duga med fyra plaststolpar och en eltråd (utan el) runt högen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
En normal magnet fungerar bara genom kanske en centimeter aska så du får röra runt ordentligt i askan med magneten om du ska få upp spiken. Kanske värt att dra spikarna ur virket först? Jag gör så på överblivet virke som jag eldar i kaminen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lägg brasan på en presenning.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
fusion och 14 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Faluröda brädor samt obehandlat timmer, så relativt ofarligt. Oavsett vilket kommer det eldas, ingen möjlighet att köra iväg det nu och alternativet lägga på hög känns inte lockande..
Jag förstår, ibland hamnar man i lägen där det blir väldigt omständigt. Själv skulle jag ändå försöka undvika åtminstone de målade brädorna, särskilt om det kommer beta djur där sedan. Rödfärgen innehåller ju järnvitrol, zink, bly och andra tråkigheter.

Men om det ändå inte finns bättre alternativ, så kanske en liknande magnet.
 
  • Gilla
Stigfrid
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Hej efter att tidigare eldat gamla brädor och svurit över all spik som blir kvar på marken så har jag bökat iväg med allt till återvinningen. Men nu har jag fått alldeles för mycket spillvirke och timmer så de hamnar på majbrasan. Men hur rensar jag spiken bäst efterråt? Lyckas man med typ en sådan magnet som dem "fiskar" med även om de är en del aska över? Eller är det göra en grop med grävarn och dra ner askan i som är bästa? Brasan är i hagen så vill få bort alla spikar.
Det är nog lättare att dra ur spikarna FÖRST, sedan elda upp spillvirket.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
Kan du inte lägga ut det på Blocket som ved, iaf timret och om något är omålat?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.