Mikael_L
TheCardinal skrev:
års arbetstiden är 2080
Utan semester ...
Men då alla arbetsgivare måste ge sina anställda semester så blir aldrig de debiterbara timmarna mer än ca 1900 timmar.
Men de flesta har typ 5 veckor semester samt en del röda dagar (i kollektivavtal). så det landar i att ofta blir det ca 1850 arbetstimmar per anställd och år.

TheCardinal skrev:
Dagens tips, släpp Tv'n och ta dina spydigheter till någon annan.
Mitt tips är att du kanske bara borde försöka vara lite vanligt mänsklig.
Jag har ju t.o.m gett dig rätt till viss del i uträkningen. Dina 420/timme är inte alls tokiga, fast de täcker nog aningen mer än bara den rena lönen, men trots allt kostnader som induceras av den anställde.

ps, ser aldrig på TV, vad ska jag göra då? :p
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Utan semester ...
Men då alla arbetsgivare måste ge sina anställda semester så blir aldrig de debiterbara timmarna mer än ca 1900 timmar.
Men de flesta har typ 5 veckor semester samt en del röda dagar (i kollektivavtal). så det landar i att ofta blir det ca 1850 arbetstimmar per anställd och år.


Mitt tips är att du kanske bara borde försöka vara lite vanligt mänsklig.
Jag har ju t.o.m gett dig rätt till viss del i uträkningen. Dina 420/timme är inte alls tokiga, fast de täcker nog aningen mer än bara den rena lönen, men trots allt kostnader som induceras av den anställde.

beräkningen är bara kostnad för en anställd.
Totala kostnaden som du behöver fakturera är högre men den baseras på fasta kostnader och vad du förväntar dig i vinst.

Års arbetstid är 2080 Timmar,
El Branchen räknar med att du kan fakturera kunder 1600 tim per år och anställd.
Skillnaden mellan 1600 och 2080 är dels semester, skjukskrivning och annat.

Pluggat Projekt Ekonomi så det var så vi fick lära oss att räkna.

En anställd kostar lön * 1,6 per månad. Det täcker inte in överiga kostnader som du behöver beräkna ditt tim pris på. Men det är något annat än det denna tråden handlar om. :)

ps, ser aldrig på TV, vad ska jag göra då? :p
 
  • Gilla
Mikaelpettersson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du försöker få fram.
Du stormar in och applicerar någon tumregel på vad en anställd kostar.
Vad ville du få fram?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag har ett motsvarande problem, men det gäller wago toppklämmor…
Haft en elektriker på plats som gjort lite jobb och blevbinte överraskad av själva fakturan men däremot sv priset på wago toppklämmor - 92:-/st.
Kan detta vara riktigt?
 
  • En fakturadel med priser för bland annat "WAGO TOPPklämma" som kostar 92 kronor styck.
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B BaPe skrev:
Jag har ett motsvarande problem, men det gäller wago toppklämmor…
Haft en elektriker på plats som gjort lite jobb och blevbinte överraskad av själva fakturan men däremot sv priset på wago toppklämmor - 92:-/st.
Kan detta vara riktigt?

Måste missat kommatecken mellan 92
 
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
Måste missat kommatecken mellan 92
Min spontana tanke också. Ska givetvis kolla med firman som gjort jobbet.
Annars så är man själv i fel bransch…
 
De kostar typ 4,8kr/st. Om man köper 50st på elbutik. Så 9,2kr det normala påslaget på 100%.
 
Rev köket för några månader sen o satta wago på all el som elektrikern tog med sig när han kopplade uttag!
Tror jag gav 2 kr/st så 9 kr är ändå 450% påslag.
Jag förlorade väl 36 kr.
 
Mikael_L
Det beror väl på vilken wago det är.
Wago 221 kostar väl typ 3-6kr styck och wago 773 kostar väl typ 1-3kr st, beroende på hur många hål de har.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror väl på vilken wago det är.
Ingen kostar I alla fall 92:-
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Pratade med elektrikern idag. Kom ett kort svar: Det kommer en ny faktura…
Tryckfelsnisse hade smugit sig in. Givetvis kostade inga wago 92kr…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.